Nekromanti svärd och stridsteknik/kampsport

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Stövlarna, bäste Troberg, stövlarna! Ska man dö ska man göra det med stövlarna på. :gremwink:


/Rax
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Okej, nu ska jag försöka reda ut begreppen här...

Ninja - en lönnmördare som existerade någorlunda parallellt med samuraierna i Japan - alltså ca år 1300 - 1600 (siffrorna baseras endast på min hobbyist-kunskap om japansk historia, men jag tror att de i alla fall var hysat aktiva mellan dessa århundraden). En ninja var en som utförde sitt värv i tystnad och med hjälp av bl a gift och garanterat om natten för att försvåra upptäckt.

Pistol - västerlänskt påfund som nådde Japan ca år 1600 (tveksamt årtal igen), och då i form av musköter. Detta innebar slutet för samuraiklassens stora betydelse på slagfältet. Ninjan började aldrig använda skjutvapen, eftersom tystnad krävs i ninjans arbete. Och ett muskedunder är knappast tyst, eller hur? :gremwink:

Kaststjärna, a.k.a shuriken (tveksam på stavningen) - tämligen tyst vapen som lär ha passat ninjan utmärkt då kaststjärnan är något idiotlätt att gömma. Dög även som närstridstillhygge och säkerligen också till sellerihackning. Däremot tvivlar jag starkt på att de kunde accelereras till samma hastighet som en pistolkula. En sådan hastighet hade inneburit att man spräckt ljudvallen och det hade blivit en jyvla knall (pistolknallar uppkommer delvis på grund av detta, delvis på grund av krutexplosion). Tänk istället på shuriken som en tämligen effektiv kastkniv. (Och kom ihåg att Illustrerad Vetenskap är en rätt värdelös informationskälla. Gör som jag och knata iväg till Stadsbiblioteket och låna lite saftiga böcker om du vill veta något.)

För övrigt: Nog dög de europeiska vapnen till mer än sellerihackning, men en ninja lär ju inte överge sin redan väl fungerande utrustning till förmån för ett stort, klumpigt bredsvärd. :gremwink:

DragonLord - har sett alldeles för många Asien-dokumentärer...
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
hehe?

den här tråden luktar skämt lång väg :gremsmile:
Noone kommer hitt och ställer precis rätt frågor, tar upp alla förutfattade meningar det kan tänkas finnas om krig, ninjor, svärd osv. jag misstänker någon vällutbildad forumit leker.
roligt att läsa allas rektioner iallafall, det verkar som det finns en hel del missförstånd kvar på forumet. nordiska svärd är till för att krossa kött? hacka sellerie? :gremlaugh:
tror någon allvarligt att Illustrerad vetenskap är dumma att de skriver att det går att kasta en kaststjärna i samma hastighet som en pistol?
påståendet är ju så absurbt det bara kan bli. men motbevisa mig gärna :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Re: hehe?

den här tråden luktar skämt lång väg :gremsmile:

Mmjo... den gör ju det... men även om killen mot förmodan inte skämtar så måste vi ju försöka svara. :gremsmile:

Jag hoppas du har rätt...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Äh, kom igen nu ...

Jag vet att det är du.

Det här med att regga en fejkanvändare för att skriva knasiga inlägg börjar bli lite tröttsamt. Visst, det kan vara kul någon enstaka gång, men det här är inte första gången det händer.

Så lite skärpning om jag får be. Du ska inte tro att du kommer undan med vad som helst bara för att du är mas.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,498
Location
Stockholm
Kast med liten pistol

tror någon allvarligt att Illustrerad vetenskap är så dumma att de skriver att det går att kasta en kaststjärna i samma hastighet som en pistol?
påståendet är ju så absurbt det bara kan bli. men motbevisa mig gärna
Jag har inga bevis att komma med, men jag tror att man kan kasta en pistol ungefär i samma hastighet som man kan kasta en kaststjärna... eller vänta nu, såna här inlägg fick visst inte vi moderatorer hålla på med. :gremgrin:

M.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Blåneka du bara ...

Att Noones e-postadress börjar med ordet »lokomotiv« är förstås bara en slump?

Du anar inte vad man kan få veta om man utnyttjar sina moderatorsuperkrafter.
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: Kast med liten pistol

du menar att dom faktist har en artikel i Illustrerad vetenskap där de skriver att det går att kasta en kaststjärna i samma hastighet som en pistol :gremconfused: :gremtongue: nej okej, jag erkänner mig besegrad. :gremblush: :gremlaugh: hehe. sjutton också.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
angående ninjas; Kulturen med just ninjan kommer väl ursprungligen från japan (eller kringliggande aseatiska länder), och det är förmodligen därför de använder aseatiska vapen. Deras vapen är väl också förknippade med deras kampsportsstilar, exempelvis kendo, ninjutsu etc. tror det beror mycket på det.
sen kan det ju vara på det sättet att man i moderna filmer ger ninjas just aseatiska vapen pga en viss hippfaktor.

Sova i rustningar
Jag hävdar att detta kan göras. men de skavsår som kommer med detta kan inte vara speciellt sköna att vakna upp med. dessutom tror jag inte att det är speciellt bekvämt... prova sova i en ringbrynja, det är inte precis bomull, och jag är övertygad om att övriga rustningstyper, om än lättare, är ganska obehagliga att sova i de med.
till det vill jag tillägga att dessa rustningar med sin doft alena skulle kunna skrämma bort de flesta svartknytt^^
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Europisk och Asiatisk vapen

Jag tror att anledning för att europer gör tunga och klumpiga vapen är ju att de vill kunna hård slå genom den mesta rustning men förstås skada ordenlig. Medan för asiater försöker göra smidiga vapen så att de kan slå snabbt men alla asiatisk är inte alldigt smidig, det finns asiatisk vapen som är klumpiga och tunga.
 

Flow

Veteran
Joined
5 May 2003
Messages
47
Location
Gothenburg.
Re: Europisk och Asiatisk vapen

hmmm.. vill minnas att de hade något stort svärd som var till för att kapa hästar med??

owersize spikklubbar har ju förekommit oxså.

Anledningen till att sammuriernas vapen är utformade som de är.. är just smidighet. Samt tillgång till råmaterial.
Hur mycket Stål finns det naturligt i JAPAN?
de fick köpa sådana råmaterial från Kina om de skulle få något... Fast.. det var visst lite kännsligt, samt att kineserna föredrog visst brons. aja.. allt kan inte fås direct sådär.
Det var visst inte föräns runt 1600 talet som japan fick någon vidare stålteknik.. men sedan gick det i rasande fart.
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Re: Vad då tunga och klumpiga!

För i helvetet kolla källorna innan du kommer drällande med sån dynga!

En katana (generell) med blad längd på 98 cm och en vikt på 1,2 kg. Är alltså mycket ”smidigare” än ett bättre balanserat Europeisk långsvärd med Längd 118 cm och vikt 1,3 kg. För ett hekto får du 20cm livsavgörande räckvidd. Så för i helvete kom inte och dilla om europeiska svärds klumpighet.

Bara för att européerna hade en himla massa olika modeller istället för likriktning innebär inte att du kan ta den tyngsta och jämföra med. Äpplen jämförs med äpplen, päron med päron.
Hursäkta Herr Nils. Jag glömde bort att andra europisk vapen är inte klumpiga och tunga... :gremfrown:

Men alltså, man brukar smida vapen som skall klara av att ger skada till sin motståndare. Om vapen används mot som inte bär rustning eller mycket lättare brukar man inte behöva vara tunga. Men om du skulle möta fullbepansart riddare skall man nog behöva tungre vapen som ger högre slagkraft eller man får köra tekniker som att får ner riddare till marken.
 

Flow

Veteran
Joined
5 May 2003
Messages
47
Location
Gothenburg.
Re: Vad då tunga och klumpiga!

vass sak.. som nästan ser ut som dolk(hjälp någon).. alternativt stridshammare blev poppulärt att använda som forserare av diverse rustningstyper.
Undrar vad de olika rollspelen tycker om att jag använder en stridshammare med en vass sida för att banka in hjälmar.. och en trubbig/flat sida för att banka vett i bönder osv, med användning av momentum som jag får från hästryggen.. finns det något rollspel som lägger ihop de faktorerna?
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Re: hehe?

enkel vetenskap

Man kan inte kasta en pistol i samma hastighet som en kaststjärna ( shuriken) p.g.a luftmotståndet är större hos en pistol än hos en shuriken, enkel logik, man kan inte heller kasta en pistol längre än en shuriken trots att pistolen väger mer, detta p,g,a att shuriken har i princip samma flygkapacitet som en frisbee medan en pistol har samma earodynamiska egenskaper som en bit metall som kastas i vredesmod.
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Re: vilken föredrar ni? Europeisk eller japanska?

vilka vapen är bäst....

De asiatiska svärd och dolkarna var av överlägsen kvalitè och hade bättre skärpa än europeiska men o andra sidan var de en eggade för det mesta och svårhanterliga om man inte hade rätt kunskap om dem, medan eu vapen var tunga ( jag skall krossa skallen på dig vare sig du har hjälm eller inte) skador men även dessa krävdes sin person att hantera så det finns fördelar med båda men som sann spelare föredrar jag Eu vapnen de är helt enkelt coolare detta trots att jag tränat kendo i 8 år... =P
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Behöver inte hugga genom plåt med en katan dessa svärd är smidigare än eu svärden fårn plåt rustnings tiden, så det var bara att hitta en glipa i rustningen vilket inte är direkt svårt och sedan köra in katanans spets och hör den europeiska riddaren skrika som en gris medan han drunknar i sin egen rustnig.
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Lackat cederträ, bambu och läder med vissa metall infattningar, detta var samurajernas krigsrustning, men i asiatiska krig hade man rangordning på soldaterna så reserverna ( bönder) fick helt enkelt inte döda samurajer för då slgs de ihjäl av deras egna, samurajer fick endast slåss mot yrkessoldatrer och de fick döda reserver, detta följdes dock inte men låter bra, samuraj rustningarna var helt enkelt smidigare än dito riddar rustningarna tack vare att de inte vägde lika mycket och var bättre ledade,
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Re: Vad då tunga och klumpiga!

Går det att dra-och-hugga i en rörelse med den typen av europeiska svärd? Om inte så borde de japanska svärden ge ett kortfristigt övertag i stridens början.
 
Top