Nekromanti Superhjälterollspel?

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Heroes Unlimited från palladium books, finns superhjältar i Rifts också om man använder t ex Phase world och/eller Scraypers supplementen. HU och Rifts är f ö kompatibla med hjälp av Conversion book one.
Alla dessa är iofs svåra att få tag på i sverige, men inte särskilt dyra att beställa från palladium
www.palladiumbooks.com"


Jag köpte Heroes Unlimited i Stockholm häromåret och blev vemodig när jag läste igenom spelet. Så många goda idéer som fullkomligt förintats utav ett regelsystem från helvetet. Sedan blev jag också lite småirriterad på det sedvanliga amerikanska flaggviftandet...

Problemet med Heroes Unlimited är att två hjältar med samma förmågor och samma level i princip är identiska. Dessutom kan man inte ens med Mega-heroes efterlikna skurkar som Magneto i X-Men - serien. Hela filosofin med att det bara finns EN kraftnivå som ökar med erfarenhet känns ganska dum IMHO.

--
Björn


"I mean, sweet and sour Jesus with a side order of spare ribs, do you know how long it will take to repaint the hull where they scraped us?!"
--Kynes
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
"Problemet med Heroes Unlimited är att två hjältar med samma förmågor och samma level i princip är identiska."

Då får man väl ta till lite rollspelande och ge honom en utmärkande personlighet..

Har inte använt mig av HU systemet men jag antar att det är ungefär samma som Rifts. I rifts funkar lvl systemet något bättre eftersom man har MegaDamage som en utjämnare.
Palladiums system är långt från realistiskt men funkar bra om det ska vara röjig John Woo-action (bara det faktum att man kan ducka för kulor...)

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Förresten var fick du den störthäftiga sig:en ifrån???

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Ok!

Efter noggrannt övervägande (och lite recensions-läsande på rpg.net =) ) så har jag bestämt mig. Aberrant får det bli. Det är ju endå "customizing" jag är ute efter, så BNWs stereotyper/arketyper låter inte så attraktivt i mina öron, trots världen är väldigt intressant.

//Slask

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Marvel?

Marvel Superheroes Roleplaying Game var en riktig goding! Vi hade en trevlig liten kampanj någon gång i början av nittiotalet; slutade med att Sverige låg i krig med Kree-imperiet, tack vare spelarpersonerna... ("Jag lämnar er ensamma en helg, och när jag kommer tillbaka har ni försatt oss i krigstillstånd med HELA JÄVLA MAGELLANSKA MOLNEN!") Det roligaste hade naturligtvis varit den självklara alliansen med Skrull-imperiet...

Efter MSHRPG gav TSR/WotC (?) ut Marvel SAGA, ett nytt rollspel i Marvel Universe som använde det kortbaserade systemet från Dragonlance SAGA (ungefär). Fansen har reagerat mycket olika; några hatar det, andra älskar det. Som vanligt med nya system.

Om man letar lite på följande sajt: http://zap.to/zans hittar man alla regler till Advanced MSHRPG för gratis nedladdning, plus ett par moduler. Lagligt, believe it or not.

WotC har gett upp licensen att producera grejer åt Marvel svjv. Its up for grabs.

Nightowl, Class 5000 i kraften Knowing Meaningless Trivia - vilket betyder jag har en chans att tråka ut Galactus.

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Förresten var fick du den störthäftiga sig:en ifrån???"

Fick den från <a href="news:alt.startrek.vs.starwars">ASVS</a>, en Newsgroup jag är medlem inom. Just det citatet såg jag på <a href="http://www.daltonator.net/fuq">The ASVS FUQ</a>, vilken är en rätt kul sida.

--
Björn


Official ASVS Scandinavian and Riser from the Ashes
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Då får man väl ta till lite rollspelande och ge honom en utmärkande personlighet.."

Måste det ena automatiskt utesluta det andra? Jag tycker ändå att det känns underligt med två karaktärer som automatiskt får exakt samma förmågor.

"Har inte använt mig av HU systemet men jag antar att det är ungefär samma som Rifts. I rifts funkar lvl systemet något bättre eftersom man har MegaDamage som en utjämnare."

Just i HU finns inte MegaDamage.

"Palladiums system är långt från realistiskt men funkar bra om det ska vara röjig John Woo-action (bara det faktum att man kan ducka för kulor...)"

Den möjligheten finns många andra spel. I HU (och Rifts) kan man inte vara en bättre eller sämre kampsportsexpert. Nejdå, en kampsportare tar "hand to hand expert" som en av fyra möjliga "förmågor" inom hand to hand. Sedan bestämmer dennes level hur bra han eller hon verkligen är. Personligen tycker jag att det systemet är undermåligt, eftersom det innebär en kraftig brist på kontroll.

--
Björn


"You're just jealous of my huge throbbing frontal lobes."
--C.S.Strowbridge
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Joo... det är ju problemet med alla levelbaserade rollspel, du måste börja som usel på allt... rifts åtgärdar detta lite grann genom att mycket av en persons stridsduglighet bestäms av utrustning...
Är nog den enda anledning till att jag spelar rifts, eftersom ag generellt sett avskyr levelbaserade rollspel

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Rifts, finns ju tom en regelbok för att spela Superhjälte till det... (pax att vara Superman)
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
DoD v4

DoD v4 går att kobolda fett. Tänk dig en hjälteälva som är drakdödare, har en magisk stridsgaffel i mithril och 21+ FV i Gömma, Smyga, Stridsgaffel, Förföra, Mentalism, etc...

Jag vet inte om detta var riktigt det du var ute efter men medeltida superhjältar kan rocka fett.




Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
Calle har en koja i R'lyeh.
 
Top