Nekromanti Subjektivitet

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Diskussionerna kring skräck eller inte känns så där fräscha. Jag har varit med om de flesta typer av spelgrupper, spelare, spelledare och speltyper och måste säga att jag tycker att det handlar om vad man gör av det hela.

En omogen spelledare kan sabba den bästa kampanj, en övertrött eller koffeinstinn spelare kan sabba vilken spelkväll som helst.

I mina ögon handlar ju skräck om vad man gör det till. Diskussionen är så långtråkig huruvida Vampire eller CoC är bäst skräck. Men tjata på, någon stackare retar sig säkert alltid. Typ jag...

The Chronicler[br]
As the story goes...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst så håller jag med dig om det där med spelgrupprena...
Men jag tycker att disskutionerna runt vad skräckrollspel är intressanta, eftersom det finns så många synvinklar runt det.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Visst är det intressant med åsikter så länge man kan lära sig något på dem, men när folk kläcker ur sig högst subjektiva åsikter som inte inbjuder till annat än angrepp känns det lagom kul att öppna en sådan thread.

Ja ja, förstår åndå vad du menar, men hade folk kunnat berätta vad som gör deras skräckupplevelser med respektive spel, hade man ju kunnat ta ställning på ett mer konstruktivt sätt.

FFMKK - fram för mer konstruktiv kritik...

The Chronicler[br]
As the story goes...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, det är ju en fördel om man inte snackar en massa skit och kastar en massa dumheter på varandra.



[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag håller med om att skräck beror mest på SL. Men jag tycker även att kampanjvärlden spelar roll. Den bästa skräckkampanjen jag haft var i DoD (och CoC iofs). DoD är ju inte ens ett skräck rollspel men han lyckades med det. Men samtidigt så är jag säker på att jag inte tyckt att det skulle vara lika hemskt om jag spelade samma äventyr med Usagi Yojimbo RPG.

Kampanjen spelar roll.. Men inte lika mkt som SL insatts. Så debatten mellan Vampire och anra skräck rollspel är egentligen en smaksak. Däremot kan för många regler påverka negativt.

mina fem öre...

mvh
/joakim kalcidis
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Hey, my man, we speak...(OT)

...the same language, capice? It's like we know each other,eeeeh? You know my brother Tommy, he's a standup kinda guy, if you get my drift, eeeeh....

Caen/ Som tycker att föregående inlägg var lite Don Corleone på fyllan...

Weeha!
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Suspektivitet

Även om jag själv brukar vara ganska involverad i diskussionerna du talar om (mest för att mucka med WoDare) så har du självklart rätt.

det är väl överlag ganska fånigt att kategorisera saker å ting. Jag har som SL förvandlat både fantasy- SF- Wastelands- och (hör och häpna) Vampireäventyr till rena skräckscenarion (fast det var jävlaranamma inte lätt att få skräck i Vampirescenariot). Jag har åxå gjort ett annat Vampire äventyr till en Film Noir / Road movie och som spelare på MittCon nu senast var jag med och förvandlade ett CoC äventyr till en renodlad sängkammarfars!

Det jag försöker säga är... ehhh nu har jag glömt bort det.. kanske kan någon hitta någon poäng i mitt inlägg...
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Suspektivitet

"Även om jag själv brukar vara ganska involverad i diskussionerna du talar om (mest för att mucka med WoDare) så har du självklart rätt."

Varför, _varför_ anstränger du för att "mucka" med folk som spelar WoD?
Ger det dig nån obskyr tillfredsställelse?


Tokstolle där.
 
Top