Willie Garvin_UBBT
Warrior
Jag har en liten fråga angående stridskapaciteten i DoD6r.
Alla har ju en grundstridskapacitet som baseras på grundegenskaperna. medle borde väl ligga runt 10. Denna kapacitet ska delas ut på tre olika tekniker (borde vara fyra enligt mig då närstridsvapen och avståndsvapen borde ha var sin). Man får använda hela sin SK-grund på varje teknik. Det står att man med SK-grund max får dela ut 7 FV på en specifik attack/parering. Då kommer mitt dilemma:
Om man använder sig av ett armborst så är det helt onödigt att ha mer än en attack per runda då ett armborst tar lång tid att ladda om. Hur ska man då göra om man har en SK-grund på 10 och man max får placera ut 7/attack? Ska man lägga FV 7 på attack ett och sen FV 3 på attack två fast man aldrig kommer att använda den attacken?
I övrigt gillar jag den nya boken och kommer förmodligen att använda enbart den istället för gamla+expert. Är det någon som har speltestat den nya ännu? Jag är lite nyfiken på vad andra tycker. Själv tycker jag att de gamla grundreglerna är rätt murkna och att expertreglerna är rätt kassa också. Så jag hoppas mycket på den nya boken.
Sen undrar jag en annan sak också. Hur pass kompatibla är de nya reglerna egentligen med de gamla? Det jag avser är egentligen slp:na i äventyren. Om jag tar ett exempel:
En krigare/mästare i Snösaga har enligt de nya reglerna sk-grund 15. Han har fyra attacker 15/10/10/10 plus en parering på 5. Skulle man konvertera honom till de nya reglerna skulle hans fv i närstridsfärdigheten vara skyhögt (56 om jag räknat rätt). Dessutom har han 125 kroppspoäng.
Så med andra ord verkar de olika reglesystemen inte vara ett skit kompatibla.
Ska man spela de gamla äventyren så måste man nästan räkna om kp och stridskapacitet för alla SLP:s enligt de nya reglerna.
Är det någon som vet hur Riotminds kommer att göra i framtida moduler/äventyr. Kommer SLP-stats att vara enligt det nya eller gamla systemet (eller båda)?
Willie
Alla har ju en grundstridskapacitet som baseras på grundegenskaperna. medle borde väl ligga runt 10. Denna kapacitet ska delas ut på tre olika tekniker (borde vara fyra enligt mig då närstridsvapen och avståndsvapen borde ha var sin). Man får använda hela sin SK-grund på varje teknik. Det står att man med SK-grund max får dela ut 7 FV på en specifik attack/parering. Då kommer mitt dilemma:
Om man använder sig av ett armborst så är det helt onödigt att ha mer än en attack per runda då ett armborst tar lång tid att ladda om. Hur ska man då göra om man har en SK-grund på 10 och man max får placera ut 7/attack? Ska man lägga FV 7 på attack ett och sen FV 3 på attack två fast man aldrig kommer att använda den attacken?
I övrigt gillar jag den nya boken och kommer förmodligen att använda enbart den istället för gamla+expert. Är det någon som har speltestat den nya ännu? Jag är lite nyfiken på vad andra tycker. Själv tycker jag att de gamla grundreglerna är rätt murkna och att expertreglerna är rätt kassa också. Så jag hoppas mycket på den nya boken.
Sen undrar jag en annan sak också. Hur pass kompatibla är de nya reglerna egentligen med de gamla? Det jag avser är egentligen slp:na i äventyren. Om jag tar ett exempel:
En krigare/mästare i Snösaga har enligt de nya reglerna sk-grund 15. Han har fyra attacker 15/10/10/10 plus en parering på 5. Skulle man konvertera honom till de nya reglerna skulle hans fv i närstridsfärdigheten vara skyhögt (56 om jag räknat rätt). Dessutom har han 125 kroppspoäng.
Så med andra ord verkar de olika reglesystemen inte vara ett skit kompatibla.
Ska man spela de gamla äventyren så måste man nästan räkna om kp och stridskapacitet för alla SLP:s enligt de nya reglerna.
Är det någon som vet hur Riotminds kommer att göra i framtida moduler/äventyr. Kommer SLP-stats att vara enligt det nya eller gamla systemet (eller båda)?
Willie