Inspirerad av Genesis system Plutonen håller jag på att knpåa ihop en modifierad variant för storskaliga strider.
Systemets inriktning är att ge rp som är befäl mer kött på benen vid storskaliga strider. Målet är att de även ska kunna delta i striderna och kunna påverka dem.
Det jag har rent tagit från Plutonen är systemet med måluppsättning. dvs det tar x antal handlingar för att uppfylla ett mål. Målen avgör också hur mycket skräp det kan flyga åt spelarnas/truppernas håll.
Det jag funderar på att dra en re kopia på är hur man får extra handligar genom att vara modig, normal eller feg.
Utöver detta vill jag lägga in följande delar ör mer djup och taktik.
Styrka
Baseras på en 1-5 skala där 5 är bäst. 3 innebär att enheten som ska utföra uppdraget inte har några fuluster utan kan ställa upp med fullt manskap.
Nivå på utrustningen
Baseras på en 1-5 skala där 5 är bäst. 3 är standard beväpning/utrustning för soldaterna. då systemet komer placeras i en avart av mutants värld är 5 energivapen och energirustningar, medan 1 är flintlåspistoler och läder.
Stridsvana
Baseras på en truppens stridsvana/5 (stridsvana är en färdighet). för varje uppnått 5 får det 1 på denna mod.
Miljö
Miljö kan påverka både possetivt och negativt. därför kan denna mod ge +-1-5 beroende på hur omgivningarna ser ut.
För att räkna ut den totala svårigheten för utsatt mål tar man mål-(stridsvana+styrka+utrustning+-miljö)
ex
Major Dufva har under ett anfall mot älgamården upptäckt en skara rubbitar som håller på att förflytta sig från sina ställningar över öppet fält.
Han vill skicka en pluton om 12 man till ett dike i rubbitarnas väg för att tillintetgöra dem.
Målets svårighet blir vad SL gör det till. Jag skulle nog sätta 16 på detta då de måste röra sig så att de kan utsättas för direkt fientlig eld och inta en ganska utsatt position.
Soldaterna är normal utrustade och har 15 i stridsvana. Dock är de lite underbemannade för att med säkerhet kunna vinna mot rubbitarna så 2 i styrka.
miljön är starkt till deras fördel så de kan tillgodoräknas sig +4 så länge de håller sin position.
detta ger oss 16 - (3+3+2+4)
Totala svårigheten blir då 4. dvs varje stridskunda (ca 20sekunder) kommer truppen bli utsatt för 4T10. För varje dubeltt, trippel, fyrtal osv kommer en ur truppen ta lika mycket kp skada.
det är lite rörit just nu men det är grundiden
Systemets inriktning är att ge rp som är befäl mer kött på benen vid storskaliga strider. Målet är att de även ska kunna delta i striderna och kunna påverka dem.
Det jag har rent tagit från Plutonen är systemet med måluppsättning. dvs det tar x antal handlingar för att uppfylla ett mål. Målen avgör också hur mycket skräp det kan flyga åt spelarnas/truppernas håll.
Det jag funderar på att dra en re kopia på är hur man får extra handligar genom att vara modig, normal eller feg.
Utöver detta vill jag lägga in följande delar ör mer djup och taktik.
Styrka
Baseras på en 1-5 skala där 5 är bäst. 3 innebär att enheten som ska utföra uppdraget inte har några fuluster utan kan ställa upp med fullt manskap.
Nivå på utrustningen
Baseras på en 1-5 skala där 5 är bäst. 3 är standard beväpning/utrustning för soldaterna. då systemet komer placeras i en avart av mutants värld är 5 energivapen och energirustningar, medan 1 är flintlåspistoler och läder.
Stridsvana
Baseras på en truppens stridsvana/5 (stridsvana är en färdighet). för varje uppnått 5 får det 1 på denna mod.
Miljö
Miljö kan påverka både possetivt och negativt. därför kan denna mod ge +-1-5 beroende på hur omgivningarna ser ut.
För att räkna ut den totala svårigheten för utsatt mål tar man mål-(stridsvana+styrka+utrustning+-miljö)
ex
Major Dufva har under ett anfall mot älgamården upptäckt en skara rubbitar som håller på att förflytta sig från sina ställningar över öppet fält.
Han vill skicka en pluton om 12 man till ett dike i rubbitarnas väg för att tillintetgöra dem.
Målets svårighet blir vad SL gör det till. Jag skulle nog sätta 16 på detta då de måste röra sig så att de kan utsättas för direkt fientlig eld och inta en ganska utsatt position.
Soldaterna är normal utrustade och har 15 i stridsvana. Dock är de lite underbemannade för att med säkerhet kunna vinna mot rubbitarna så 2 i styrka.
miljön är starkt till deras fördel så de kan tillgodoräknas sig +4 så länge de håller sin position.
detta ger oss 16 - (3+3+2+4)
Totala svårigheten blir då 4. dvs varje stridskunda (ca 20sekunder) kommer truppen bli utsatt för 4T10. För varje dubeltt, trippel, fyrtal osv kommer en ur truppen ta lika mycket kp skada.
det är lite rörit just nu men det är grundiden