Nekromanti Stormbringer 5th Edition

Alandir

Veteran
Joined
22 Nov 2001
Messages
21
Location
Åstorp
Tjenare!Jag har under en lägre tid varit intresserad av Rollspelet "Stormbringer".Har inte läst böckerna som spelet är baserat på, min fråga är som följer:Vilket är bästa att köpa Stormbringer 5th edition eller Dragon Lords (d20) versionen??
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Det beror nog mest på vilket system man föredrar. Stormbringer (eller Elric som det också hette ett tag) använder Chaosiums gamla klassiska "Basic Role-playing"-system som används till CoC, Runequest och de tidigare utgåvorna av DoD, medans Dragon Lords som sagt använder d20-systemet. En sak som talar till Stormbringers fördel är det faktum att då spelet faktiskt hängt med sedan det tidiga 80-talet, har det således producerats en rejäl mängd tillbehör till det, medans DL är relativt nykläckt.

Jag har läst böckerna och spelat spelet (Stormbringer alltså), och den största regeltekniska skillnaden mellan den världen och andra spelvärldar är sättet som magi hanteras på. Hur d20-reglerna löser detta vet jag inte, men Stormbringer illustrerar den mycket speciella magin mycket bra.

Så om jag skulle tvingas att rekomendera något av dem skulle jag nog välja Stormbringer. Fast det beror (förutom den tidigare nämda mängd supplement) mest på att jag kan det spelet och vet att det funkar bra, medans DL inte är lika känt för mig. Så det är nog hugget som stucket...

/Anders
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Köp Stormbringer!

Stormbringer kan jag absolut rekommendera. Spelsystemet är bra och samtidigt enkelt. Världen kan beskrivas som dark fantasy och befolkas av olika människoraser som skiljer sig åt på flera sätt, vilket ger en grund till fördomar och konflikter. Kampen mellan Lag och Kaos är central i spelet, men det har inget att göra med “gott” och “ont”. Man hamnar lika ofta i fejd med kaosdyrkare (t ex magiker som plockar ner demoner vilka de använder för att skaffa sig makt och som skiter helt i vilka konsekvanser det får för omgivningen) som med lagdyrkare (t ex präster som upprätter håller de lagar som gör dem själva priviligerade medan de förtrycker sin omgivning). Magin i Stormbringar har jag lite dålig koll på eftersom min SL gång på gång gjort ändringar, hittat på egna grejer m m så att man inte vet vad som är hans prylar och vad som är spelkonstruktörernas. Jag har inte spelat just 5th edition, men antar att den inte skiljer sig alltför mycket från de tidigare versionerna.

Dragon lords (d20) känner jag inte till, men det där med d20 ger mig dåliga vibbar eftersom jag inte gillar D&D-systemet.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Re: Köp Stormbringer!

Mäste säga att det låter aningen intressant, även om inget av det verkar nytt, så tror jag att det är första jag hört om som koncentrerar så mycket på det.
 

Alandir

Veteran
Joined
22 Nov 2001
Messages
21
Location
Åstorp
Ok, tack för era förslag och kommentarer om de olika.Det blir nog Stormbringer 5th edition
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,667
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Re: Köp Stormbringer!

Angående huruvida koncepten är nya eller ej är det värt att lägga märke till att det var Moorcock (som skrev om Elric) som först introducerade koncepten med kaos och ordning och idén om multiversum till fantasylitteraturen.

Så även om idéerna återfinns i D&D och många andra spel så är det Moorcock som är ursprunget.

The Young Kingdoms (världen i stormbringer) är en skön spelvärld och nu finns också en världsbok om The Five Planes (världen i Corum-böckerna) så köper man den kan man göra lite skojjiga multiversumresor och bekämpa de där otäcka ordnings-anhängarna även på andra världar.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
En rekommendation är att du läser böckerna som spelet baserar sig på.
Om du vill använda Dragon Lords of Melniboné så får du vara beredd på att använda Dungeons & Dragons 3rd ed's system.
Personligen föredrar jag Stormbringer 5th ed som använder en väldigt väl utvecklad version av Chaosiums Basic Role-play (samma som i Call Of Chtulu). Ska väl nämna att Stormbringer 5th ed (gick i 4th ed under namnet Elric!) för övrigt är mitt absoluta favoritspel. Jag har använt systemet i ett antal olika kampanjer och kampanjvärldar.
 
Top