Nekromanti Stempunk, av eller på... eler snarare är det "ot"?

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
212
Tänkte försöka starta en liten tråd där folk, som jag, kan utbyta ideer om Steampunkens underbara värld...

JAg tänkte starta upp en liten trevlig kampanj, men är helt utblåst vad det gäller ideer... det enda jag har kommit på om man nu kan kalla det det... är envild jakt på ett särskillt föremål... helt kass och oorginellt...

Jag suger på att komma på bra kampanjer.. jag vet...

HJÄLP!!!

Frippe

Frippe [A-K o t y 2000]
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Det finns många trevliga böcker och filmer att sno idéer från. En del som utspelar i en rätt korrekt miljö (steampunk) och en andra som har handlingar som ändå passar in. Ta en titt på:
Det mesta Jules Verne skrivit (Typ En världsomsegling under havet vore väl en höjdarkampanj?)
Fången på Zenda (jag kommer inte på rak arm ihåg författaren, men handling är trevlig, och kräver mycket intrigerande och härligt rollspel)
Filmen D'Artagnans dotter har en briljant liten intrig (även om det inte är steampunk borde den funka bra även där).
Indiana Jones-filmerna kan faktiskt också passa bra.
Arthur Conan Doyle skrev inte bara om Sherlock Holmes (som också passar bra till steampunk, i Castle Falkenstein finns till och med Sherlock och Watson beskrivna). Bland annat skrev han En förlorad värld som mycket väl kan ligga till grund för en kampanj (vetenskapsmän letar urtidsödlor i en sydamerikansk dal).

Så, några tips.

/ Daniel
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
212
Tack för alla tipsen! / Frippe [nt]

.

Frippe [A-K o t y 2000]
 

ollski

Veteran
Joined
20 Apr 2001
Messages
14
Kampanjer

Ta med utvecklingsaspekten i samhället i stort:

1. hur går det för dvärgadelns stora intressen i område X, när grevens dotter vägrar låta bli att ta del i affärerna?
2. uppfinnandet av det nya transportsystemet X gör droskfacket upproriskt, och deras strejker och konflikter med transportmedel X ger återklang i samhälle, socialt liv och handel.
3. skattefrågan som omgärdar omoralisk produkt X stöts och blöts av alla auktoriteter, och blir en möjlighet att göra sociala felsteg.
4. möjigheten för en rollperson att göra karriär på bekostnad av sina vänners förtroende: moraliskt dilemma.

Konflikter är roligast, speciellt med dubbelbestraffning: "Om du stannar hemma med barnen är du inte frigjord, med om du låter de gå på dagis är du en dålig mor." Alltså, damned if you do, damned if you don't.
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
212
Re: Kampanjer

Inga dumma ideer... om man anväder dom ideerna blir det ju mera som att världen rulla på och att allt faktiskt inte bara snurra runt rollpersonerna...

Man får tacka för ideerna, och skriv gärna mer om du känner för det

Frippe

Frippe [A-K o t y 2000]
 
Top