Status för Symbaroum

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Nä, det där är ju gammalt - det är bara "releasen" av det tryckta materialet. Funnits på pre-order sedan länge (December) :)
Ah okej! Inte hängt med i vad som ska komma för DnD, men läste detta var "del 1" och skulle innehålla Väktarens vrede och Häxhammaren i samma paket. Antar då det blir 2 till med de övriga 4 delarna?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Ah okej! Inte hängt med i vad som ska komma för DnD, men läste detta var "del 1" och skulle innehålla Väktarens vrede och Häxhammaren i samma paket. Antar då det blir 2 till med de övriga 4 delarna?
Ja, har fått det intrycket de bundlar 2 i varje för kampanjen.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Jag hoppas verkligen att Symbaroum får behålla sitt eget system, om än något modifierat!

Såväl DoD (eller annan BRP som t.ex. Mythras) eller DnD är klart sämre alternativ, och hör till regeltraditioner som jag personligen anser pensionsmässiga vid det här laget. Det finns så mycket bättre alternativ idag.

PbtA eller Fate är t.ex. sådana bättre alternativ, men jag föredrar ändå Symbaroums egna regler framför dessa för just Symbaroum.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Ingen som kan skvallra om vad FL själva ställer sig i frågan om Symbaroums framtid och 5E vs revidering av originalreglerna?
Ja, det är väl snart ett år sedan de sa något om Symbaroum utöver att Törnetronen kommer till RoS?
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
165
Ja det känns ju som att det borde komma något om framtiden snart. Annars kanske man bara kommer se fortsatta utgåvor av 5E versionerna. En v2.0 av originaltexterna hade ju varit super. Samt en ny kampanj som utökar världen. Eller iaf äventyrssamlingar i tex stadssstaterna. En bok som beskriver dessa länder och gränskriget.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Jag tycker mig ha hört ett rykte om en ny äventyrsbok som nästa släpp (i år?). Ligan har ju som mål släppa 1 produkt per linje de har levande - känns inte som Symbaroum är samma linje som RoS, eller att en återutgivning räknas med där.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag tycker mig ha hört ett rykte om en ny äventyrsbok som nästa släpp (i år?). Ligan har ju som mål släppa 1 produkt per linje de har levande - känns inte som Symbaroum är samma linje som RoS, eller att en återutgivning räknas med där.
Det är inte Adventure Collection-boken på svenska som det ryktas om?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Det är inte Adventure Collection-boken på svenska som det ryktas om?
Hm. Det vore ju en liten downer eftersom jag redan skrapat ihop allt det materialet i andra sammanhang och bara handlar om återutgivning. Men kan ju förstås stämma det inte handlar om "Äventyrspaket 5"
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Det är inte Adventure Collection-boken på svenska som det ryktas om?
Alltså den innehåller ju inget som inte redan kommit på svenska tidigare. Bara nytryck av Kopparkronan i så fall. Eller är ÄP 2 och 3 också slut?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,057
Har spekulerats i det och varit öppet från folk inom Ligan ang det diskuterats - men vad jag senast hörde var inte Mattias övertygad det var en bra fit.
Det är inte som att regelmotor som finns är en bra fit heller. :) DoD vore i alla fall en bit bättre.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Det är inte som att regelmotor som finns är en bra fit heller. :) DoD vore i alla fall en bit bättre.
Håller faktiskt inte med alls. Jag gillar befintlig motor, även om den kan behöva justeras något. Med DoD:s motor skulle Symbaroum sluta vara ett eget spel och bli en setting till DoD, och det skulle jag tycka vore mycket tråkigt. Som det är nu är det ett eget och unikt spel, och så vill jag att det skall förbli.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Håller faktiskt inte med alls. Jag gillar befintlig motor, även om den kan behöva justeras något. Med DoD:s motor skulle Symbaroum sluta vara ett eget spel och bli en setting till DoD, och det skulle jag tycka vore mycket tråkigt. Som det är nu är det ett eget och unikt spel, och så vill jag att det skall förbli.
Förstår din invändning, men det vore en kul "sluta cirkeln" OM Symbaroum blev en DoD setting ^^
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Förstår din invändning, men det vore en kul "sluta cirkeln" OM Symbaroum blev en DoD setting ^^
Fast Symbaroum har aldrig varit en DoD-setting. Motorn, settingen och illustrationerna utvecklades jämsides för att sammantaget ge Symbaroum-upplevelsen, låt vara att Järnringens tidigare DoD-spelande sipprade in här och var.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Absolut, men de var ju inspirerade av DoD och jag vill minnas att man kan hitta "davokar" på Erebs karta
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Absolut, men de var ju inspirerade av DoD och jag vill minnas att man kan hitta "davokar" på Erebs karta
Visst finns det tydliga blinkningar/påskägg, som t.ex. att Alberetor är ett anagram av Ereb Altor. Men oavsett hur mycket inspiration de fick från pre-2014-DoD så vore det ett lika stort kliv att koppla settingen till DoD23, som det var att koppla den till 5E. Kanske till och med större.
 
Top