Nekromanti STASI X-files. Är detta en bra idé?

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,380
Location
Helsingborg
Okej. Lite bakgrundshistoria.
Efter att ha sett på de första avsnitten av den nya säsongen av X-files blev jag så grymt besviken att jag helt enkelt ville spelleda en kampanj inspirerad av den X-files som jag mindes (med kanske lite Fringe inblandat). Den bra X-files. Där Cancerman var en mystisk och farlig person. Där man aldrig riktigt visste vad som var sant och vad som inte var sant eller vad som gömde sig egentligen bakom olika händelser. Där varje gång man trodde att man drog bort konspirationens mask, så fanns det under den bara ytterligare en mask

Ganska tidigt så kom jag fram till att jag inte ville spela en kampanj i USA, just för att det hade blivit så tydliga kopplingar till X-files att de hade blivit bojor. Spelarna hade inte kunnat separera sin fiktion ifrån X-files mythosen (eller annan amerikanske conspiracy mythos), och jag ville att mitt konspirationsblad skulle vara lite blankare och tommare. Lite friare.
Vid tanken på att förlägga kampanjen i Sverige så sade min hjärna bara "*Suck*. Det hade ju bara blivit så betongdystert att man lika gärna hade kunnat lagt den i Östtyskland". Och där föddes tanken.
Alltså, att spela STASI är ganska risque (om man vill spela säkerhetsorganisationer är STASI inte precis den minfriaste fotbollsplanen), men det finns många saker som talar för det.

1. Det politiska spelfältet är komplext. Det finns motståndsrörelser och kriminella nätverk som båda motverkar regeringen. Det finns fientliga agenter i ett kallt politiskt och teknologiskt krig (CIA), IOM att ditt land är lite av en puppetstate så finns det också en högre rankad säkerhetstjänst (KGB) och ett land som inte tvekar att hålla saker hemliga eller att genomföra operationer i östtyskland utan STASIs medgivande (men som man samtidigt inte kan stöta sig med).
2. Det pågår ett teknologiskt och politiskt krig med en annan stat, och ett frenetiskt skuggkrig där alla organisationer försöker få fördelar över varandra.
3. Det är ett rikt och komplicerat kulturlandskap, speciellt om man letar efter det udda och farliga (kulturella spår efter nazismen t.ex.).
4. Det finns så många olika möjligheter till alla händelser. En Försvunnen person kan lika gärna ha flytt till västtyskland, blivit "Vanished" av STASI eller KGB eller blivit kidnappad av aliens. Ett UFO kan vara amerikansk black ops tech, rysk black ops tech, masshallucination orsakad av ett hemligt östtyskt experiment involverande "lojalitetsgas" eller vad som helst.
5. Det är ett farligt spel. Om du gräver i en konspiration är det ungefär lika stor chans att bli dekorerad med den Demokratiska Republiken Tysklands Hjältemedal som att du blir skjuten av dina egna kollegor på order uppifrån och begravd i en grund grav.
6. Det är en naturlig setting för dystopi, konspirationer och korruption.

Det är helt enkelt (IMHO) den naturliga platsen om man vill spela något som är mer X-files än X-files. Farligare, värre konspirationer, fler människor och organisationer som är villiga att sätta hälen i rättvisans ansikte och stampa
Så vad tror ni?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tankar:
1. Ät det STASI måste det utspelas före 1989 då Berlinmuren föll.
2. Spontant låter det som rollspelet Noir.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,667
anth;n152576 said:
Tankar:
1. Ät det STASI måste det utspelas före 1989 då Berlinmuren föll.
2. Spontant låter det som rollspelet Noir.
Nej, noir är någons sorts röra. Det är verkligen inte tonen man vill gå efter i något sådant här. Det här bör vara realistiskt i hur hemliga polisen opererade i Östtyskland och fullt ut "Kommunismen är värst" eftersom den är det.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,380
Location
Helsingborg
anth;n152576 said:
Tankar:
1. Ät det STASI måste det utspelas före 1989 då Berlinmuren föll.
2. Spontant låter det som rollspelet Noir.
1. Inte nödvändigtvis. Man kan spela i ett kontrafaktiskt universum (i stil med "Man in the High Castle").
2. Jag vet inte. Noir har IMHO en annorlunda känsla.
 

LordMarlowe

Veteran
Joined
15 May 2013
Messages
100
Location
Göteborg
Jag har haft en mycket liknande idé med skillnaden att jag tänkte mig Sovjetunionen snarare än Östtyskland. Större avstånd att jobba med, om inte annat.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
LordMarlowe;n152583 said:
Jag har haft en mycket liknande idé med skillnaden att jag tänkte mig Sovjetunionen snarare än Östtyskland. Större avstånd att jobba med, om inte annat.
Östtyskland är väl rätt stort, eller vad menar du med "avstånd"?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
DDR -- ja, det blir coolt. Tänk också på att Stasi ofta skickade "rådgivare" till avlägsna kommuniststater som Cuba, Angola, Afghanistan och Vietnam. Tampas med onda sydafrikaner i södra Angola och jaga monster i Vietnams centrala högland där lokalbefolkningen Hmong hatar Hanoi-regimen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,192
Grym idé, man ser direkt vilka möjligheter det finns här. Att spela en moraliskt tvivelaktig men antagligen inte helt korrupt paranormalt intresserad stasi-agent låter sjukt coolt, och som det kan ha sjukt hög dödlighet med, på ett bra sätt.

Känslighetsaspekten har jag svårt att ta ställning till, det kanske skulle framstå som smaklöst för någon som lidit under stasi i Östtyskland, men det känns som man måste fråga sig fram där. Svårt för en svensk att sätta sig in i hur det skulle kännas, antar jag. Det finns ju drösvis med dataspel som utspelar sig i ww2 och som handskas rätt fritt med nazisterna, och filmer likaså, har inte sett några ramaskrin hittills. Antagligen har det en del med framställningen att göra, så länge inte stasi eller nazisterna framställs som förtalade genomgoda hedersknyfflar så kanske det inte är något problem? Sen är ju även frågan hur man hanterar det relaterade tankegodset, kommunism vs nazism. Att spela ett system inifrån känns onekligen som det kan bli rätt känsligt om det görs utan en del fingertoppskänsla. Sen tror jag pulp-grejer kan komma undan lite på att de är lite svårare att ta på allvar, men det är ju inte nån slags carte blanche.

Men huruvida det skulle såra eller uppröra någon som råkat illa ut i Stasis klor, eller haft släktingar som gjort det, det vågar jag inte svara på.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Stasi och DDR är en smaknisch. Men hur bred eller smal den nischen är, så är det bara relevant om du planerar att sälja ett färdigskrivet äventyr. Passar det din spelgrupp? Kör på. Visst finns det en minfält, speciellt om det finns någon i spelgruppen med svart-vita åsikter, oberoende vilket perspektiv de har. Men då har man uteslutit alla settings som berör politik i nutid eller närhistoria.

Med allt det sagt; tycker det låter som en skitcool idé. :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Det här är den bästa rollspelsidén som postats på WRNU på jävligt länge.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Vimes;n152710 said:
Det här är den bästa rollspelsidén som postats på WRNU på jävligt länge.
Kan inte annat än att hålla med. Som nämdes ovan finns det teman från Noir i det hela, men jag skulle säga att vår "riktiga" värld i detta läge. Det blir ectra fett om du har med KGB som kommer och jävlas med jämna mellanrum. Förlägg det till Berlin, lätt Europas mest intressanta plats under Kalla kriget bredvid Paris.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
God45;n152579 said:
Det här bör vara realistiskt i hur hemliga polisen opererade i Östtyskland och fullt ut "Kommunismen är värst" eftersom den är det.
Man ska nog försöka få en mer nyanserad bild av Östtyskland, Sovjet och Kalla kriget än vad Rocky 4 ger en om man vill ha det som en fet rollspelsupplevelse som STASI-agent. Finns ju ingen poäng med att göra ett gäng "onda karaktärer för ni är alla kommunister!"

Kommunismen är värst, absolut, men människor är inte kommunism. Människor är människor och kommunismen lyckades elda upp nästan halva vår planet för att det fanns folk som genuint trodde på konceptet, oavsett om de såg det som ett system för att uttnyttja människor eller som ett system för att frigöra sig. Med det sagt så ska man inte blunda för vilket totalt sjukt samhälle som Sovjet lyckades bygga upp i sina satellit-stater,

Såg en spion-rulle som var rätt okey på bio för inte så länge sedan, The man from U.N.C.L.E.
Tyckte deras KGB-agent var en rätt så najs protagonist i den filmen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Jag gillar! Tycker väldigt mycket om den där "kalla kriget-paranoia-stämningen" som jag förknippar med bl.a. DDR. Möjligen kan man få ha det öppet om rp ska vara med DDR eller om de kanske är civilia tyskar, agenter för CIA etc? Hoppas på spelrapport framöver!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag godkänner användning av Stasi. Även efter vad de gjorde min familj. Go for it. Jag tycker att det är OK, "vi" vann ju. Gubbarna i Stasis ledning och i politbyrån försvann till historiens soptipp. Det är varken känsligt eller smaklöst.

(Sedan fanns det fördelar med DDR; Billig öl, som var drickbar (det var ju tyskar). Billig sprit. Och extremt lättraggat. Om man inte har några som helst vettiga möjligheter att göra nåt av sitt liv får man dricka mycket och knulla mycket för att stå ut. Desperation är en stark känsla. Och ingen arbetslöshet, det var olagligt att vara arbetslös. Fiffig lösning. Lite som i Paranoia. Be happy.)
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag har redan gjort den här kampanjen för ett par år sedan!

Mitt fokus låg i förstahand på Berlin och min kampanj utspelade sig i slutet av femtiotalet(vilket jag rekommenderar). Då har du det fyrdelade Berlin, utan mur. Vilket är riktigt häftigt när det blir agentkrig. Då var Europa i ruiner men byggs snabbt upp(vilket är häftigt) och DDR har inte hunnit bli riktigt jävla knäppt(utan är bara jävligt knäppt).

Jag läste tre böcker om DDR och STASI innan jag drog igång kampanjen. En av böckerna var en bok om hemfotografering(vilket var riktigt bra för att få en bild av hur det såg ut så pass tidigt).

Jag rekommenderar den skönlitterära boken "Mullvaden" för agentförvirring.

Glöm för gudsskull inte bort den franska och brittiska säkerhetstjänsten. Glöm inte att Mossad jagade nazister i hela världen.

En jävligt bra och mystisk fiende(förutom de interna motsättningarna) är stay-behind nazister. Två av mina spelare arbetade för KGB inom STASI och hade båda olika relation till sovjetunionen.

I min kampanj så slutade det med hela jävla UFO-krash-grejen.

Det är morgon och jag är trött, men jag vet att din idé kan bli riktigt bra, för jag har redan kört den!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,380
Location
Helsingborg
Jag tycker att 50 talet är för tidigt för den kampanj jag har tänkt mig.

Det ska var inpyrt, kalla spår, gamla konspirationer, välfortifierad byråkrati, rutinerade människosmugglare och ett krig där USA och soviet är väl vana vid varandras olika turer.

Dessutom så kan man ju inte köra en STASI kampanj utan ett kommunistiskt kuba på dekis. Bermudatriangeln är ju RIGHT THERE!
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Jag tycker det låter skithäftigt, men jag skulle aldrig klara av det. Konspirationer i lager på lager och allt det där ligger inte för mig. Möjligen kunde jag köra färdiga prylar (delta som spelare kunde jag förstås).
 
Top