Gammal Star Wars-kampanjfilosofi, klassiskt D6-system och en galax att göra vad ni vill med.
Jag söker ett par spelare till en ny Star Wars-rollspelsgrupp i Sundsvall. Vi spelar fysiskt hemma hos mig, med ambitionen att träffas ungefär varannan vecka.
Det här är en ny grupp som håller på att sättas ihop. Kampanjen börjar från början med de spelare som kommer med, så du behöver inte hoppa in i en redan pågående kampanj eller läsa in dig på tidigare händelser. Vi skapar karaktärerna och börjar bygga våra gemensamma spelupplevelser från start.
En galax, inga rälsar
Vi spelar med West End Games klassiska Star Wars D6-system. Kampanjen börjar ungefär tio år före originaltrilogin. Vilka filmer? De enda tre som räknas, förstås.Det här är en sandboxkampanj. Jag bygger en levande spelvärld med planeter, organisationer, konflikter och människor som har egna mål. Sedan släpper jag lös er i den och ser vad som händer.
Ni bestämmer vad ni vill göra. Ni kan bli smugglare, prisjägare, politiska aktörer, engagera er i en gryende motståndsrörelse – eller rentav försöka göra karriär inom Imperiet. Ni kanske följer upp något jag knappt tänkt på, eller struntar fullständigt i det jag trodde skulle intressera er. Det är helt okej.
Jag behöver inte veta i förväg vad nästa spelmöte ska handla om. Jag improviserar utifrån världen, situationen och era beslut. NPC och organisationer har egna agendor, och saker händer även när ni tittar åt ett annat håll. Era handlingar – liksom er passivitet – får konsekvenser.
Det är inte en kampanj där spelledaren har planerat nästa ledtråd, nästa scen och den stora finalen. Det är en värld att utforska och påverka. Vad som händer beror till stor del på vad ni väljer att göra.
Spelledaren och sättet vi spelar på
Jag har lång erfarenhet av rollspel, både som spelare och spelledare. Min spelledarstil bygger mycket på improvisation, förförståelse och att vi tillsammans skapar bilden av det som händer.Om ni kommer in i ett bibliotek behöver jag exempelvis inte beskriva varenda bokhylla, lampa och möbel. Jag säger att ni kommer in i ett bibliotek, och sedan fyller era egna erfarenheter, minnesbilder och associationer i resten. Vill någon lägga till en detalj kan den bli en del av vår gemensamma bild, så länge den passar in i situationen.
Jag beskriver det som är viktigt, ovanligt eller relevant. Resten kan vi föreställa oss tillsammans. Det handlar inte om att snåla med beskrivningar, utan om att använda allas fantasi och erfarenhet för att skapa spelvärlden.
Det här sättet att spela har bland annat formats av mina erfarenheter med 7th Sea. Jag gillar när rollspel blir något vi skapar gemensamt, snarare än en färdig berättelse som spelledaren presenterar och spelarna förväntas följa.
Jag improviserar mycket, dels för att jag har hållit på länge och känner min spelvärld väl, dels för att jag är alldeles för lat för att överarbeta sådant jag redan har gjort.
Vilka söker jag?
Jag tror att kampanjen passar bäst för dig som har viss rollspelserfarenhet och uppskattar när spelarna själva driver spelet framåt. Du behöver inte vara skådespelare, prata med olika röster eller kunna reglerna utantill. Däremot får du gärna vara nyfiken, ta initiativ, ställa frågor och undersöka sådant som verkar intressant – även när det inte finns någon uppenbar belöning i sikte.Om du föredrar att spelledaren presenterar ett tydligt uppdrag, att gruppen följer huvudspåret och att varje spelmöte leder ett steg närmare en förutbestämd final, är det här förmodligen inte rätt kampanj.
Jag är inte heller särskilt intresserad av regler som tävlingsgren eller av att beta av rum i en grotta. Systemet är ett verktyg för spelet, inte tvärtom.
Världen är inte heller alltid rättvis. Orättvisor, korruption, maktmissbruk och diskriminering förekommer. Det finns inte nödvändigtvis en bra lösning på varje problem, och ibland kan ni bara försöka göra en dålig situation lite mindre dålig.
Lite praktiskt
- Plats: Sundsvall, hemma hos spelledaren.
- Spelfrekvens: Ambitionen är ungefär varannan vecka.
- System: West End Games Star Wars D6.
- Erfarenhet: Rollspelserfarenhet är en fördel, men du behöver inte ha spelat D6 tidigare.
- Karaktärer: Det finns vissa begränsningar kring arter och koncept, men det går att diskutera.
Låter det intressant? Skicka ett meddelande och berätta lite om dig själv, vad du brukar uppskatta i rollspel och vad du söker i en kampanj.