Ställer skillbaserade spel högre krav på narrativ kvalitet än level-baserade?

Jag upplever ju överlag en ganska stor disconnect mellan regelsystem/mekanik/tärningar och "själva rollspelandet", så för mig är nog det här helt och hållet en ickefråga. De flesta bra äventyr utgår ju i mina ögon från helt andra saker än strid, färdighetsslag osv. Det intressanta är ju snarare spelarval och hur kluriga spelarna är i sina lösningar – något som i allmänhet är systemoberoende. Om man nu inte envisas med att systemreglera precis allting då, men då tycker jag ju att det är problemet snarare än exakt vilken typ av regelsystem det är som kommer in och stör.

(Jag brukar beskriva det som att jag ju inte ser regelsystemet som någon särskilt central aktivitet kring bordet; vi spelar inte ett regelsystem som sedan allt annat växer eller kretsar kring – vi rollspelar, och så ibland stöter vi på en situation vi inte kan lösa utan regelsystem och då tar vi paus och regelsystemar lite innan vi fortsätter)

EDIT: Eller uttryckt på ett annat sätt: alla system är per definition, för mig, "tråkiga systemmekaniskt" och man måste därför alltid väga upp med bra äventyrsmaterial.

Last edited:
Vissa system kan ju helt klart "bakbinda" den narrativa friheten genom att ha mer komplexa samband mellan olika subsystem, egenskaper etc. Det är svårare att bara slänga in någonting eftersom det finns mer saker att hålla reda på och konsekvensen kan vara svårare att överblicka. Samtidigt så kan man ju också uppskatta den högre komplexiteten och den känsla, utmaning och högre grad av "spelighet" som det ger - och med det kanske lägre behov av narrativ kvalitet för att ändå vara underhållande.

Aldrig tänkt på det så, men det stämmer ju. Men säger väl inget om levels eller inte i sig? Hur som helst, var hamnar system som kopplar all erfarenhet till handlingsmekaniken? Som äldre BRP. Ett xp i en färdighet för ett visst resultat per tidsenhet och det är allt. (Kanske visserligen inte så vanligt ens i forntiden och inte nu heller.)

En sak som brukar lyftas är att man mer och mer får upptäcka sin karaktär, man VET inte vad hen kommer bli bra på utan upptäcker det allt eftersom man lyckas med tärningsslag och ökningsslagen.

Men, jag tycker ju lite att hela ingången att separera levelbaserade system från färdighetssystem är lite konstigt då många spel blandar dessa två. Som @Svarte Faraonen är inne på, en större skillnad kommer ju från hur man avancerar, vilka spelarbeslut som ligger till grund för att man eventuellt eller garanterat kan pinga lite xp eller potentiell xp om man överlever, osv. Även i BRP väljer man ju att ens karaktär ska smyga i ett läge där man antagligen vet att spelledaren kommer kräva ett slag för Smyga och därmed öppnar upp för konsekvenser av misslyckanden eller framgångar samt potentiellt att få kryssa färdigheten och en potentiell ökning senare.

Edit: Att jämföra med säg Burning Wheel eller Empires där jag vet att om jag smyger här kommer det antagligen innebära ett slag vilket innebär att jag får kryssa en färdighet direkt om svårigheten är sådan jag inte redan kryssat och eventuellt också att det klickar i en övertygelse eller instinkt, eller eftersom vi snackat RM och MERP så hade man där vetat om att en framgångsrik manöver här om SL kommer kräva ett slag kan generera lite XP och eftersom jag smyger heeeeela tiden och är fett bra på det kommer det bara vara hälften eller kanske knappt det (eller eftersom jag aldrig gjort det innan så x4!), eller i B/X så hade jag vetat att ohoj antagligen är det bara 1/6 men det är värt chansen för jag har såhär mycket guld i ryggsäcken och famnen att om jag lyckas smyga förbi de sovande banditerna så är jag nästan säker på mina chanser att fly grottan med allt xp...

Last edited:
Men då borde det bästa sättet att bekräfta det på vara att jämföra med moduler/äventyr för skillbaserade system av motsvarande kvalitet och kolla om det narrativa innehållet skiljer sig åt.
De tenderar i min erfarenhet att ha mycket vassare plot, medan i alla fall D&D-äventyr ofta bara är ”här är dungen”.

Å andra sidan handlar det om D&D specifikt, inte alla spel med levels.

Back