Nekromanti Spore, eh?

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag är säkerligen inte den enda som blev djupt imponerad av Will Wrights första visning av Spore, där han byggde en trebent ödla med spikklubbesvans som hängde över hans huvud som på en skorpion. Inte bara för att det var så himla enkelt att skapa komplexa varelser, utan för att den också var övertygande animerad.

Mycket i Spore är sådant som genereras on the fly och deras "hittapåettskelett"-motor är helt fantastisk när det gäller att känna igen kroppsdelar. Eftersom man får panik av alla möjligheter bygger man om sina gubbar lite då och då (det är alltså inte egentligen tal om evolution om man inte "rollspelar", utan intelligent design) vilket leder till att man kan ha upprättgående myror och enbenta päronformade kreatur som faktiskt ser verkliga ut. Att pilla med creature creatorn är också tyvärr den enda behållningen jag hade av spelet.

Första fasen är amöbafasen. Då simmar man runt i en primordial gegga och äter växtplankton eller andra amöbor som ger DNA. Man kan sätta fast fler simflageller, spikar, ögon och så vidare, till en DNA-kostnad. När man blir tillräckligt stor avancerar man en nivå och saker som lurkat i bakgrunden tidigare försöker nu äta upp dig, och saker du simmade bort från i panik alldeles nyss äter du upp i en munsbit. Okomplicerat och charmigt, men det enda man väntar på är att bli så komplex att man evolverar ben och kan kräla upp på land - men som tur är måste man inte ha ben utan man kan göra sig ett liv som snigel om man vill - dock blir man rätt långsam.

När man kommit upp på land är man genast en etablerad art och kan interagera med de andra arterna antingen genom att äta upp dem eller göra dem till sina allierade genom sociala lekar (som dans, sång, posning och sånt). Här har man gjort en slags spelbalansgrej vilket innebär att även om du sätter på fjorton level 4-klor så är ditt monster lika bra på att slåss som om du har två. Det innebär att man snabbt sätter dit ett armpar för strid, ett för att posa, ett benpar för snabbhet och ett benpar för att hoppa med och så vidare för att vara mest optad. Jag tycker det är lite fånigt, särskilt som varje attacktyp har en egen cooldown i strid, vilket innebär att man premieras av att ha så många olika attacker som möjligt (så att man först kan spotta gift tills man använder "charge" och hamnar i närstrid, då man alternerar mellan "strike" och "bite"). Åtminstone borde man kunnat ha fyra "attackslots" och sen fylla dem med vad man vill.

Så småningom skaffar man sig en liten flock som följer efter en vart man än går. När man flyttat boplats ett par gånger och utfört ett gäng uppdrag som ger bonus-DNA så utvecklar man intelligens och blir en stam. Spelet ändrar fokus från survival-variant (minns någon Wolf?) till Popolus-style. Det är dock överdrivet simplistiskt, ens stam kan ha max sex byggnader och varje byggnad innehåller redskap till olika roller man kan tilldela sina varelser, så att vissa blir fiskare, andra didjeriduspelare och ännu vissa blir yxmän. Genom att erövra eller befrända andra folk skaffar man sig så småningom dominans över sin lilla ö. Ön i sig är ju såklart bara en del av en hel planet, vilket man erfar när man går in i stads/civilisationsfasen.

Nu har man en stad, och får designa sitt rådhus. Editorn är här extremt fylld med möjligheter men eftersom allt är jättegrundläggande byggstenar måste man spendera en del tid på att få till looken man är ute efter. Man får också designa sina fordon, tyvärr finns det bara ett landfordon, ett sjöfordon och ett luftfordon att designa. Eller ja, det kanske inte är "tyvärr" eftersom det är rätt tråkigt att pilla med.

Så småningom har man på bästa Civ-vis tagit över alla sina grannstäder och är härskare över sin planet. Då tar man steget ut i rymden och det är nu spelet börjar suga på allvar. Jag hällde nog ner tio timmar i denna fasen totalt innan jag fick alla "badge points" man behövde för att nå maxnivå, och då fuskade jag ändå till mig en massa pengar (allt är SVINDYRT och det finns ingen bra väg att få en fast inkomst, man måste manuellt köra runt och handla med kryddor vilket är den huvudsakliga råvaran) typ fem timmar innan jag var klar.

Och man fick inte ens någon belöning! Spelet bara fortsätter.

protip blir då alltså: Tanka inte 4 gig på TPB eller lägg 500 spänn på hela spelet, tanka 40 meg eller lägg 40 spänn på Creature creatorn. Det blir inte roligare än så...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag kanske testar spelet den dag EA plockar bort det vedervärdiga kopieringsskyddet.

Tills dess gör jag som jag gör med 99% av alla spel som släpps nuförtiden: Bojkottar.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Det blev alltså som jag fruktade när jag läste på om spelet för ett par månader sen. Fyra olika gameplay, varav inget är särskilt väl utvecklat eller roligt.

Usch.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
[Ändring: Sorry, Marcus J. Råkade svara på ditt inlägg istället för Fogges.]

Spelar man verkligen Maxis-spel på det där strategiska viset? När jag spelade SIMS så lade jag liksom ner mer energi på att skapa det perfekta lesbiska partyharemet än att mina simmar skulle bli någon sorts framgångsrobotar i var och en av karriärerna. Fast det hus som jag hade mest glädje av var ett där Wonder Woman och Alice i Underlandet levde med ett chimpansbarn och ett sociopatiskt benrangel som aldrig hjälpte till i hushållet, och som av någon anledning ville prata om segling hela tiden trots att ingen annan i huset var intresserade. Skelettet "Mr. Bojangles" var helskön.

Jag tror inte att man kan ha särskilt roligt i något Maxis-spel om man spelar det som om det vore ett strategispel, och det verkar särskilt gälla i Spore, då "upplevelseaspekten" verkar större än i något tidigare liknande spel. (Jag tror inte att man kommer kunna ha särskilt roligt med Little Big Planet som strikt plattformspel heller.)

När jag leker i Creature Creator så försöker jag inte få höga stats, utan jag är mer ute efter att skapa originella varelsedesigns (såsom en varelse som ser ut som om det sitter en liten varelse och rider på en annan varelses rygg) eller bara snygga och vackra djur som rör sig på intressanta sätt (jag ägnar alltid alldeles för många komponenter åt att skapa snygga ben med många leder åt mina djur (och jag älskar att skapa insekter (på en riktigt snygg bönsyrsa så kan nästan halva bufferten vara slut efter att jag har satt dit mina specialutformade ben))). Jag tror att behållningen av Spore handlar om upplevelsen av att få leka med de här varelserna som man designat, snarare än att spelet skulle vara särskilt strategiskt i sig. Och det borde ju inte ha kommit som någon större chock för någon - för det är ju precis vad Will Wright själv har sagt i intervjuer ända sedan början.

Eller på rollspelsspråk: Spore är inget problemlösningsspel.

---

Så... När jag läser vad du skriver får jag mest intrycket att det är du som varit tråkig, snarare än spelet skulle vara det. Det är förstås fortfarande möjligt att du har rätt och att spelet är tråkigt, men jag hade hellre velat se dig dra den slutsatsen efter att åtminstone ha försökt spela spelet på det sätt som jag och Will Wright vill att man ska spela det.

En fråga, dock: Stötte du på några snoppmonster eller copyrightade varelser? Det jag oroar mig över mest är nog att min startplanet ska vara en som är befolkad med skittråkiga och fula djur; på youtube har jag nämligen sett massor med anatomiskt korrekta hundar vars leder i benen snarare sitter som de gör på en krokodil än hur de borde göra på en hund. Jag skulle bli helt ledsen i huvet om det blev så att jag fick dela planet med en sån hund, en "Deathosaurius Rex" som har spikbollar, taggar och horn precis överallt på kroppen, samt en spastisk tolvårings version av Pikachu.

Det är inte dålig strategi som jag ser som ett hot mot min spelupplevelse, utan dålig design.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Låt mig fatta detta: Ens planet tvingas man alltså dela med NÅN ANNANS spastiska knullmonster?

vad är det för slags jävla fittidé egentligen? Jag blir ärligt talat arg när jag inser sånt. Nästan lika arg som jag blir av att tänka på EA i stort. Hur kan någon inbilla sig att en sån sak skulle bli kul? Det skulle vara som att tro att man ville SPELA direkt och interagera med varenda litet tolvårigt miffo som finns därute. Andra spelare och deras skapelser får gärna hålla sig the fuck away från min spelupplevelse, tack så mycket.




On another note: Det är synd att det inte går att ta en enda av skapelserna på allvar pga den vidrigt comicartade grafiken. Om det inte vore för den saken (och EA's kopieringsskydd och att man då ev. måste ha med andras varelser att göra) så kanske jag skulle funderat på att köpa den här skiten bagagnad, eller åtminstone piratkopiera den...

Iofs, om jag skulle köpa spelet begagnat, cracka det, och sedan blocka min internetlina kanske jag slipper allt utom comicgrafiken? Den kanske, kanske jag skulle kunna stå ut med om de andra två problemen med spelet försvann.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ja, alltså; när du börjar i spelet är du en liten amöba bland en massa andra amöbor. Då och då når du en utvecklingsfas där du får gå in i en editor och designa om din varelse, men alla de där andra amöborna runt omkring dig får du inte påverka.

De andra djuren som din varelse möter i världen den lever, de plockas från en central databas av user-created content, och du kan bara designa om ditt eget monster. Om det går dåligt för din tigervarelse så kan du alltså inte försöka vinna någon fördel på att ta bort benen på hararna den främst livnär sig på, så att de skall bli någon sorts lättfångade, ludna pälssniglar. Man tänker alltså inte "ska jag göra mig själv bättre, eller ska jag göra rovdjuren som jagar mig sämre?" och det anser jag vara en god designlösning.

Men senare - när man når UFO-åldern - då övergår spelet sakta till att bli mer av ett sandbox-spel, där man har full makt och kan göra tokroliga experiment för ens eget höga nöjes skull. Typ befolka en planet med ens favoritvarelser, eller ladda ner en massa kukmonster och sätta dem på en ö, medan man sätter en massa fittmonster på en annan ö, och sedan placerar en monolit på planeten som snabbar upp utvecklingen och ser hur de kommer att reagera på varandra när de för första gången reser ut med fartyg och träffar varandra. Eller ladda ner alla fula pokemonmonster och sätta dem på en planet för att sedan använda den som target practice åt ditt UFO's fulla vapenarsenal.

Vid det laget så har man mer designmakt över saker och ting, men jag är relativt säker på att man inte kan göra något åt de varelser som man först stöter på när man börjar spela spelet och tar ens första staplande steg/kravlande kryp i de inledande akterna i spelet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Rising said:
De andra djuren som din varelse möter i världen den lever, de plockas från en central databas av user-created content, och du kan bara designa om ditt eget monster. Om det går dåligt för din tigervarelse så kan du alltså inte försöka vinna någon fördel på att ta bort benen på hararna den främst livnär sig på, så att de skall bli någon sorts lättfångade, ludna pälssniglar. Man tänker alltså inte "ska jag göra mig själv bättre, eller ska jag göra rovdjuren som jagar mig sämre?" och det anser jag vara en god designlösning.
Jag hade föredragit om man åtminstone kunde välja att istället bara få varelser ur en medföljande databank av redan färdiga djur som skapats av en speldesigner snarare än en annan spelare. Jag kan gå så långt så att jag säger att jag HATAR andra spelare, jag litar absolut inte på deras förmåga att genom minsta lilla bidrag förhöja min spelupplevelse. Framförallt inte genom sin kreativitet. Jag litar mer på speldesigners än på vanliga småfittor som sitter hemma och sätter en massa kukar på sina varelser och laddar upp dem för skojs skull.

Hur blir det om man inte har nån internetlina då? Eller krävs en sån? Krävs säkert för EA's aktiverings-pungslickeri...

//Krank, som fortfarande tycker att spel ska kunna spelas med behållning utan att man går online
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
För att slippa andras varelser behöver man bara skita i att "logga in" på EA-skiten och bara börja spela istället. Det går även att välja att man bara tillåter djur från spelare på ens "vänner"-lista (som självklart är tom).

Sims är inte så roligt om man spelar för att opta (dvs börjar som sämst på ALLA kategorier, blandar kemiska experiment som "inverterar" personligheten (så man plötsligt blir bäst på allt). Det är verkligen inte spel nog för att spela som ett spel, däremot är det spel nog för att sitta och leka med för att göra söta saker. Det är fokuserat på att göra söta saker. Det är lite som att klaga på en vampyrsplatter för att det "alltid ska vara massa teaterblod överallt" när det typ är genren :gremsmile:
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Böjd att hålla med...
Jag klarade spelet alldeles för fort, sen kom känslan "Gah... Orkar inte..." när jag insåg att det blev ett evighetsspel utan så mycket som en bra fanfar efter sista badge.(nja, en viss badge fick jag ju inte..)

En kompis däremot, har drygat sig nog att uppsöka "The Sol" system & dylikt.

Om det åtminstone kunde blivit svårare på senare delen av rymdfasen, då skulle jag kunnat köra vidare..
Men det blev aplätt, plötsligt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det är ju det jag säger. Gameplayelementen är svintråkiga. Att pilla med bestar är (nåja) svinroligt.

Dock ser jag en viss skillnad gentemot Sims, som är ett avancerat dockhus/artificiell såpopera. Om man "optar" och spelar på gameplayelementen blir det tråkigt, men det finns annan behållning. Typ "oj, vad hittar mina simmar på NU då? Och när blev hon förtjust i grannen? Den lismande jäveln måste varit här medans jag var på jobbet... oj, vänta, det är ju JAG som gjort grannen i Tito Beltrans avbild" och så vidare. Spore är bara lamt och lekelementen är inte alls lika inspirerande som i Sims. När då gameplayelementen också suger och inte ens är roliga att ta sig igenom med olika monster (Sims ger iallafall en något annorlunda upplevelse om man spelar en slusk i sin avbild eller en ordnad barnfamil) för att se fler delar av spelet. När den enklaste vägen går jättesnabbt och den svårare (eller kanske mer "intressanta") bara är outright tedious, vad finns det för incitament utöver rollspelande att ta den vägen? Det roliga med att gulla med sin art tar ju slut så fort man blir tribal, för då slutar det handla om varelsens fysik vilket är det enda roliga i spelet.

För att svara på frågan om snoppmonster och copyrightade varelser: Nej, det gjorde jag inte. Jag ser det, trots att jag håller med krank om att jag inte vill se en massa tolvåringars kreativa spyor, som den enda anledningen man skulle vilja ha en legit kopia. Att få sprida sin egen dynga och titta på andra människors fantastiska kreationer tilltalar mig till en viss del, eftersom det kan ge ett visst sense of wonder om allt klaffar.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Alla som tycker illa om spore bör fråga sig frågorna:
1: spelade ni carnivore och dödade allt och vann på det sättet?
2: har ni kompisar på MySpore som gör en massa varelser att fightas/alliera sig med?

om svaret på fråga ett är Ja och svaret på fråga två är Nej så "spelar ni fel". Spore blir betydligt roligare när man får roa sig med att utrota sina kompisars varelser och när man inte löser exakt allt genom att slåss.

Bara ett tips, tolka det inte som ett fanboy-försvar...
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Tillägg att jiddra med i samma tema är att testa "mellanvägen", omnivore, typ.

Svårt att balansera, men kul.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ayup, drog igenom spelet fram till rymdläge både som köttätare, gräsätare och allätare. Orkade av förklarliga skäl inte genomföra rymdfasen fler gånger än den första, och de flesta badges jag tog den gången var fredliga.

Sen har jag inga vänner som jag kunde byta kreatur med, men är ytterst tveksam till att deras skapelser hade påverkat helhetsintrycket.
 
Top