Speltimmen Maj 2024

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,132
Animal Well.

Ett pixligt metroidvania till formatet men ett klurigt pusselspel till innehållet. Den närmsta liknelsen jag kommer på är Fez. Mycket fint spel, och jag tror dessutom att det har den goda smaken att vara ganska kort.

5/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Jag har varit lite för kass på att hålla igång speltimmen-spelandet på sistone, så nu övergår jag till månadsvisa trådar… för att slippa risken för helt tomma trådar, tänker jag.

Idag har jag spelat lite mer än en timme Persona 3 Reload, efter att ha spenderat mer eller mindre all spelstid de senaste veckorna med Shin Megami Tensei 5.

Jag spelade Portable-versionen på Switch för ett tag sedan. Det här är typ… mer och snyggare. Inte för att "lite mer än en timme" ens räckte för att ta mig till dngeonen den här gången, men ändå.

BETYG: 90


Jag testade också nu ett par olika sätt att streama spelet till min Nvidia Shield. Jag har ju vant mig vid att spela JRPGs i soffan framför TVn, och ingen av mina konsoler får Persona 3 Reload (Jag har en Switch och en gammal PS3 och en ännu äldre original-Xbox. Och ett SNES. Jag hade blivit mycket förvånad om någon av dem fått Reload). Så jag tänkte… hey, det var ett tag sedan jag testade att köra spel på min PC men streama dem till Shield:en, som ju helt enkelt är en android-smart-tv-grej.

Först testade jag Steams inbyggda funktion för det. Det var jätteenkelt att få igång, otroligt smidigt, noll krånglig setup och allt bara funkade. Eller ja, det funkade ju inte att spela nånting. För jag fick upp emot en halv sekunds lagg… Jag fattar att jag fått bättre resultat om jag kopplat in Shielden med nätverkskabel, men jag har just nu inte riktigt den möbleringen att det låter sig göras speciellt enkelt.

Så då kollade jag upp Nvidias gamla Gamestream-teknologi, och upptäckte att den blivit discontinued. Turligt nog fanns open source-klienten Moonlight kvar, och dessutom har det dykt upp en open source-server vid namn Sunlight. De här var krångligare att få att funka! Dels är det inte integrerat i Steam såklart, och dels används ett web-UI som designats av programmerare för att administrera och göra inställningar. Så inte alls lika nybörjarvänligt. Turligt nog är jag hyfsat duglig på att fippla med sånt här, så jag fick det att funka i förrgår. Sen när jag tänkte testa spela lite igår så hade det… slutat funka utan uppenbar anledning. Det kraschade varje gång jag försökte starta ett spel. Det löste sig med en rejäl omstart av dator + Shield.

Sen idag medan jag spelade så frös bilden. Det löste sig när jag startade om sessionen, och jag har nu – tror jag – hittat lösningen (stänga av hardware accelerated gpu scheduling i windows, vilket folk på reddit säger ska funka).

Så… Sunshine+Moonlight har betydligt högre tröskel.

Men å andra sidan är latencyn mycket, mycket, mycket bättre. Fullt spelbart.

Så jag tror att när jag återkommer till P3R så blir det den vägen, trots det extra krånglet…
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Animal Well.

Ett pixligt metroidvania till formatet men ett klurigt pusselspel till innehållet. Den närmsta liknelsen jag kommer på är Fez. Mycket fint spel, och jag tror dessutom att det har den goda smaken att vara ganska kort.

5/5
Det är både kort och ganska enkelt!

...sen inser man att man missat typ hälften av alla grejer efter man klarat det ^^
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,458
Location
Köping
Jag... ligger efter.

Lakeburg Legacies var egentligen i april jag spelade, menmen. Man ska driva nån by, och twisten är att man utökar sin by genom att para ihop sina bybor i en väldigt ytlig dejtingsimulator. Sa jag ytlig? För det är inte alls nåt saftigt, och förutom de små avbrotten så verkar det bara vara att sitta och titta på siffror som går upp när ens små arbetare sågar ved och allt vad de tar sig för.
En liten besvikelse. 85 på krankskalan.

Kingdom Classic är gratis på Steam, och syftet med det är väl att man ska köpa uppföljaren Kingdom: Two Crowns. Men det är det förstnämnda jag spelat. Man styr runt en kung på häst, kastar pengar på folk för att värva dem och på markplättar för att uppgradera dem till industrier och vakttorn. Samtidigt blir bandithorden utanför starkare. Det är i 2D, så det räcker att hålla reda på att man ska skydda sig åt "höger" och "vänster" men det är inte lätt för det. Lite charmigt. Egentligen lär jag väl gå över till Two Crowns som jag också har, men rent formellt 90 på krankskalan.

Jag har spelat Mini Metro förut, och Mini Motorways är väl nån slags uppföljare/släkting. Istället för att dra tunnelbana ska man dra väg på ett rutnät - genast mycket mer traditionellt vägbyggarspel alltså, fast istället för begränsat med tunnlar (well, det har man också) så har man begränsat med rondeller, trafikljus, motorvägar och sånt. Det är också lite som Mini Metro att det går bra tills man har en obotlig trafikstockning nånstans och det går åt fanders. Gulligt, 90 på krankskalan.

Cardboard Town har också en twist, för det är nån slags tema nu. Man ska bygga stad, det spelar roll vilka byggnader som är grannar, men framförallt är det en deckbuilder. Eller man bygger inte så mycket kortlek, man har en och drar kort för att se vilka hus man kan bygga i denna runda. Korten har förstås kostnader i mynt, man måste hålla ordning på fyra mätare till med resurser, och där har vi vår deckbuilder med mana-analoger.
Vet inte om jag gör något radikalt fel men senaste gångerna har jag torskat på att jag fått för lite väg att lägga ut. Kanske måste jag bli bättre på att förstöra kort.
På minuskontot verkar det här vara Early Access utan att vara märkt som det. Det fattas hjälpkapitel - de har nyligen lagt in turism men man får ingen förklaring av vad "resursen turism" gör. Skriver de klart spelet så blir det 90 på krankskalan.
 
Last edited:
Top