Nekromanti Spelmusik till rollspel

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Jag tänkte försöka sätta ihop en egen cd skiva med musik från olika spel som man kan ha i bakgrunden när man spelar rollspel. Hittills har jag dessa låtar:
Final Fantasy:
Mount Gagazet
Someday the dream will end
Besaid island
Dungeon Siege:
Forth Kroth

Undrar nu om ni kan komma med fler förslag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: FMRDB

Jajjemen! Filmmusiksrecensionsdatabasen innehåller massor med förslag.
Som jag uppfattade det så frågade han efter spelmusik, det vill säga i betydelsen musik från spel (dvs datorspel).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: FMRDB

"Som jag uppfattade det så frågade han efter spelmusik, det vill säga i betydelsen musik från spel (dvs datorspel)."

Och jag uppfattade det som att han frågade efter musik att använda under spel, en tolkning som också är relevant givet på domänen där frågan ställs. Ambivalenta uttalanden är... ambivalenta, liksom.

Nåja, jag tänker inte fortsätta diskussionen utan att Kossan ifråga förtydligar sig, och inte ens då, faktiskt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Den här är en skiva jag inte längre kan leva utan. Och den ligger nästan garanterat på spellistan när vi spelar.

Sen har vi använt en hel massa spelsoundtracks. Falloutspelen, Bgspelen, icewinddale-serien fick mycket priser för sin musik, något den förtjänar...

sen vad mer? Descent 3 tror jag det var vi hade liggandes också. Mechwarrior-serien användes också.

tja alltså. Det finns så mycket datorspel där ute, men de jag räknade upp har alla riktigt bra musik, dungeon siege slås ju till exempel lätt av IWD eller BG...

chrull
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Den här är en skiva jag inte längre kan leva utan. Och den ligger nästan garanterat på spellistan när vi spelar.

Javisst, den skivan är underbar.

Förutom Interplay-spelens musik så är all Blizzard-musik trevlig. Sen är jag totalt förälskad i temat till Serious Sam 2 men det är svårt (omöjligt?) att få tag på.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Jag skulle rekomender Dungoen Keeper...
ettan då...

Sen så kan man kanske grabba tag i Fallout Tactics eller något annat ur den serien
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
precis som Klon vill jag rekommendera Dungeon Keeper. :gremsmile: Underbar musik! Jag ordnar en liten lista ur mitt luddiga minne, bara dom två första står något sånär säkert. :gremlaugh: Dom andra är mycket bra även dom däremot.
1. Outcast (Klassisk musik nästan, ganska lugn)
2. Alien versus Predator (Skräck musik defenetivt!! :gremsmile:)
3. Dungeon Keeper (Lite skräck och väldigt lågmäld)
4. Quake (Öh, skräck aktig faktist :gremlaugh:)
5. Quake II (Industrial / hardcore liknande, passar bra till Cyberpunk)

(EDIT: Skivan till Outcast heter "Thirteen Tales From Urban Bohemian" och är gjord av "The Dandy Warhols". AvP skivan är gjord av Rich Ragsdale och heter Alien versus Predator)
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Vad man har för sorts kampanj är jävligt viktigt för mig när jag väljer musik varje fall. Jag spelar inte techno eller rock om jag försöker få till en medeltidsstämning. Därmot är det ju inte fel med lite techno och psykrock när man spelar mutant.

Jag spelleder mest kampanjer med subtil skräck kombinerat med lowfantasy (fast spelarna får aldrig riktigt greppa om någon är magiskt eller om det finns gudar och om andra "raser" egentligen är någon sorts människovarianter.

Vad som alltid fungerar i dessa kampanjer är cellomusik i moll. Varning för stora uppsättningar. Kvartetter och liknande brukar fungera bäst.
Körmusik av Brahms i moll passar som en räkmacka också. Blir lite undergångsstämning av det.

Annars måste jag hävda att klassisk musik slår det mesta som bakgrundsmusik till rollspel. Dels för att det inte är så trallvänligt så att det stör koncentrationen. Dels för att man kan ha ganska låg volym och ändå få fin effekt, vilket inte riktigt är fallet med modernare musik.

Filmmusik till svulstiga engelska kostymfilmer brukar också gå hem till nästan alla sorters kampanjer. Strunta i om det det verkar vara en sliskig romantisk historia, stråkar fungerar alltid som en spänningshöjjare. Även filmmusik till påkostade skräckfilmer fungerar till det mesta.

Undvik dock klassiska slagdängor. det är aldrig bra om spelarna länner igen musiken för bra. Då försvinner fokus från spelet.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jag skulle rekomendera soundtracket till Quake 1, av nine inch nails. Det är grymt skönt och passar perfekt till klastrofobiska äventyr med splatter tendenser.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Rätta mig om jag har fel !!
Men finns det inte lite bra musik från Command & Conquer & Dune ?
Har nått litet svagt minne av att det finns lite bra musik därifrån.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Insåg att jag också måste bidra..

..med Age of Wonders! Jag älskar musiken till det spelet! Älskar den, älskar den, älskar den! Det är ju i och för sig eftersom jag älskar spelet.. Men jag älskar ju spelet! Älskar det, älskar det, älskar det! :gremsmile:

Mmmm, när introt är över kommer den sakta roterande bilden och den pampiga musiken.. mmmmmm..

Nå, Age of Wonders har nog inte så fantastisk musik (men den är inte dålig eller något), även om den passar spelet väldigt bra. Men spelet går nog att få tag på för en hundralapp eller under, och då får man ju musiken på köpet, vilken borde duga väl till rollspel. Den är rätt neutral och varierad, inte så bombastisk, låter lite datorspel.. En allroundskiva för fantasy skulle jag säga. En viss fräshhetsfaktor har den allt, i min mening, så den är inte intetsägande heller.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
okey !

Aha !
Det var så de hette...
Finns det nån sammlings-cd med de här låtarna ?
Skulel ju inte iof inte förvåna mig om det fanns, finns väll alltid nån som svill suga ut så mycket som möjligt från spelen..
 
Top