Okej, så jag har en idé som utvecklat sig från ett gäng saker som följt med mig ganska länge. Får se om det blir något av det här, men jag är rätt intresserad av typen av historier man kan få på det här temat.
Här är temat: Det finns folk som kan förändra andras sinnen. Som kan ta sig in i folks hjärna medelst vissa färdigheter och ta bort, lägga till och flytta runt. De kan ta bort dina minnen, lägga till nya, ändra på dina kunskaper och byta ut dina mål och drömmar. Rollpersonerna är sådana människor.
Jag tror att det kan komma en massa kuliga stårys av det här, där rollpersonen förändras av andra, där folk inte vet vilka de själva är och där moraliska dilemman uppstår om vad som är okej att göra, såväl som filosofiska dilemman om vad som egentligen är ens identitet.
Fluff: Jag tänker ta ord och termer från Sanskrit för att få en lite go buddhist/yoga-känsla, både för att det passar temat och för att Sanskrit är klart underutnyttjat och helt sanslöst fräckt. Temat löser också snyggt trovärdighetsproblemet med "maskeraden" som sådana här spel om övernaturligheter i den vanliga världen tenderar att lida av. Om det finns folk som kan radera och lägga till minnen så kan man ha en organisation i stil med Men In Black som städar upp. Man får också en massa coola konsekvenser i stil med mäktiga personer som har gjort stackars satar till viljelösa slavar och naturligtvis konspirationer i massor. Varje ideologisk rörelse är potentiellt inplanterad.
---
Spelmekaniken:
Rollpersoner och SLP har tre stats:
Bahih används för att tärnga in i andras sinnen.
Antah används för att försvara sig mot intrång.
Samsara används för allt annat (handlingar i den vanliga mundana värden).
Stats går mellan två och sex.
Alla människor har fem sektorer i sitt sinne. Jag har inte döpt dem ännu, men här är de: Ytterst finns de ytliga tankarna. Allting här är i ständig förändring. Tankar som planteras här är ligger kvar i kanske några sekunder till ett par minuter, men förändringar här har ingen långsiktig effekt. Innanför dessa finns det fyra områden. De innehåller minnen, färdigheter, drömmar och mål, samt rädslor och mardrömmar.
Minnen är rätt självförklarande. De skrivs ned i området på rollformuläret och spelarna och SL (om det finns någon sådan; har inte bestämt mig ännu) kan använda dem för att väva in rollpersonen i berättelsen. Allt som skrivs i det här området är potentiella flaggor som kan bli viktiga för spelet. De kan också såklart förändras av andra rollpersoner och SLP. Dessutom kan man använda dem för flashbackscener. Man kan addera ett nytt minne genom en flashbackscen eller berätta mer om ett existerande minne.
Färdigheter finns i två typer. Den ena typen är mundana färdigheter och den andra relaterar till minnesförändring. Mundana färsigheter ger helt enkelt en bonus när man använder dem och gör att man kan göra saker man annars inte skulle kunna (typ flyga jetplan eller programmera ett virus). De andra färdigheterna ger en specialförmågor som gör att man kan göra saker i andras sinnen som man annars inte kan. Mer om det senare. När man är inne i någons färdighetsområde kan man inte bara radera dennes kunskaper utan även kopiera dem in i sitt eget färdighetsområde. Vips så kan man flyga jetplan! Dock försvinner sådana inkopierade färdigheter när man sover om man inte använder sin Antah för att mura in dem (mer om det också senare).
Området för drömmar, fantasier och mål samt det för rädslor och mardrömmar fungerar på tre olika plan. Dels är de användbara för personerna i fiktionen. Att ändra någons mål och drömmar kan vara ett sätt att få dem att göra som man vill. Dels är de verktyg för spelarna eftersom de är implicita drivkrafter för rollpersonen. Därmed kan man använda dem för att engagera rollpersonen. Sedan är de också användbara för tekniker som spelaren kan använda. Fantasier och mardrömmar kan man ha korta fantasiscener som beskriver.
Vi har därmed tre olika tekniker som kan förankras i fyra olika speltekniska områden. Man kan ha monologer från det ytliga lagret, flashbackscenerna från minnen, och fantasiscener från dröm- och mardrömmarna. Är det inte smutt, så säg!
---
Okej, så man gör såhär med tärningar: Vanliga mundana saker görs genom att slå Samsara. Varje tärning lika med eller högre än motståndarens Samsara är en träff. Noll träffar är katastrof, en träff är misslyckande, två träffar är lyckat och tre eller fler träffar är överlägset. Lämplig färdighet sänker svårigheten med ett.
Om man ska tränga in i någons sinne behöver man först kolla svårighetsgraden. Den är i grund lika med personens Antah, modifierat med närheten:
* Endast syn: +2
* Ögonkontakt: +1
* Beröring: ±0
* Hud mot hud: -1
* Kroppsvätskor (kyss, blod, sex): -2
* I orgasmögonblicket: -4
Dessutom får man -1 i svårighet om personen är lätt berusad eller drogad på ett sätt som gör att hämningarna släpper. Svårigheten kan som minst bli 1.
Man slår Bahih, och alla tärningar som är lika med eller över svårigheten är träffar. Om svårigheten är 1 behöver man inte slå; alla är träffar. Därefter kan man spendera träffarna såhär:
* För en träff kan man tränga in i ett djupare område. Så en träff för att tränga in i de yttre tankarna och två träffar för att tränga in i någon av de inre områdena.
* För en träff kan man radera, lägga till eller kopiera ett minne, en tanke, en fantasi etc.
* För en träff kan man forcera en vägg eller finna ett dolt minne (mer om det senare).
Så vill man in och radera ett minne kostar det tre träffar, till exempel. Vill man plantera en ytlig tanke kostar det två.
Efter att man är klar har man -1 i Bahih till nästa sovperiod, så det går inte att bara köra på igen och igen. Antagligen händer det något dåligt också, om man slår noll träffar.
---
När man skapar sin rollperson får man några poäng från ens Antah. Man kan använda poängen för två saker:
* Man kan bygga en mur runt ett objekt. Det kostar en träff att tränga igenom en mur, så dessa objekt är bättre skyddade. Dessutom så försvinner inte inplanterade färdigheter om de är inmurade.
* Man kan dölja ett objekt. Detta är dyrare. Det kostar en träff att hitta ett dolt minne, men det kräver att man vet ungefär vad man letar efter.
Man kan ändra på konfigurationen när man sover en hel natt.
---
Ett raderat objekt är inte helt borta. Man suddar inte ut det från rollformuläret utan stryker det bara. Ett struket objekt kallas för ett "ärr". Ärr ger speciella marker -- en marker per ärr -- i början av varje speltillfälle. Dessa marker kan användas som gratisträffar när man slår slag.
Jag hade tänkt skriva lite om specialfärdigheterna också, men nu hinner jag bara lite kort: De kan användas för att göra saker som att radera objekt utan att lämna ärr, att läka ärr och återställa objektet, att ta sig in i sitt eget sinne genom meditation och annat fräckt.
---
Det jag inte har bestämt ännu är strukturen. Vad gör man? Antingen kör jag på min gamla vanliga relationsdramagrej, eller så kör jag med spelledare och att rollpersonerna jobbar för "maskerad"-organisationen.
Äh, i alla fall, nu har jag skrivit ned mina tankar. Om du orkat läsa ända hit, kommentera gärna. Låter det som något som är kul att spela? Skulle folk få spatt av att man ändrar på deras rollpersoners innersta personlighet och tankar? Själv tycker jag att det är spännande.
Här är temat: Det finns folk som kan förändra andras sinnen. Som kan ta sig in i folks hjärna medelst vissa färdigheter och ta bort, lägga till och flytta runt. De kan ta bort dina minnen, lägga till nya, ändra på dina kunskaper och byta ut dina mål och drömmar. Rollpersonerna är sådana människor.
Jag tror att det kan komma en massa kuliga stårys av det här, där rollpersonen förändras av andra, där folk inte vet vilka de själva är och där moraliska dilemman uppstår om vad som är okej att göra, såväl som filosofiska dilemman om vad som egentligen är ens identitet.
Fluff: Jag tänker ta ord och termer från Sanskrit för att få en lite go buddhist/yoga-känsla, både för att det passar temat och för att Sanskrit är klart underutnyttjat och helt sanslöst fräckt. Temat löser också snyggt trovärdighetsproblemet med "maskeraden" som sådana här spel om övernaturligheter i den vanliga världen tenderar att lida av. Om det finns folk som kan radera och lägga till minnen så kan man ha en organisation i stil med Men In Black som städar upp. Man får också en massa coola konsekvenser i stil med mäktiga personer som har gjort stackars satar till viljelösa slavar och naturligtvis konspirationer i massor. Varje ideologisk rörelse är potentiellt inplanterad.
---
Spelmekaniken:
Rollpersoner och SLP har tre stats:
Bahih används för att tärnga in i andras sinnen.
Antah används för att försvara sig mot intrång.
Samsara används för allt annat (handlingar i den vanliga mundana värden).
Stats går mellan två och sex.
Alla människor har fem sektorer i sitt sinne. Jag har inte döpt dem ännu, men här är de: Ytterst finns de ytliga tankarna. Allting här är i ständig förändring. Tankar som planteras här är ligger kvar i kanske några sekunder till ett par minuter, men förändringar här har ingen långsiktig effekt. Innanför dessa finns det fyra områden. De innehåller minnen, färdigheter, drömmar och mål, samt rädslor och mardrömmar.
Minnen är rätt självförklarande. De skrivs ned i området på rollformuläret och spelarna och SL (om det finns någon sådan; har inte bestämt mig ännu) kan använda dem för att väva in rollpersonen i berättelsen. Allt som skrivs i det här området är potentiella flaggor som kan bli viktiga för spelet. De kan också såklart förändras av andra rollpersoner och SLP. Dessutom kan man använda dem för flashbackscener. Man kan addera ett nytt minne genom en flashbackscen eller berätta mer om ett existerande minne.
Färdigheter finns i två typer. Den ena typen är mundana färdigheter och den andra relaterar till minnesförändring. Mundana färsigheter ger helt enkelt en bonus när man använder dem och gör att man kan göra saker man annars inte skulle kunna (typ flyga jetplan eller programmera ett virus). De andra färdigheterna ger en specialförmågor som gör att man kan göra saker i andras sinnen som man annars inte kan. Mer om det senare. När man är inne i någons färdighetsområde kan man inte bara radera dennes kunskaper utan även kopiera dem in i sitt eget färdighetsområde. Vips så kan man flyga jetplan! Dock försvinner sådana inkopierade färdigheter när man sover om man inte använder sin Antah för att mura in dem (mer om det också senare).
Området för drömmar, fantasier och mål samt det för rädslor och mardrömmar fungerar på tre olika plan. Dels är de användbara för personerna i fiktionen. Att ändra någons mål och drömmar kan vara ett sätt att få dem att göra som man vill. Dels är de verktyg för spelarna eftersom de är implicita drivkrafter för rollpersonen. Därmed kan man använda dem för att engagera rollpersonen. Sedan är de också användbara för tekniker som spelaren kan använda. Fantasier och mardrömmar kan man ha korta fantasiscener som beskriver.
Vi har därmed tre olika tekniker som kan förankras i fyra olika speltekniska områden. Man kan ha monologer från det ytliga lagret, flashbackscenerna från minnen, och fantasiscener från dröm- och mardrömmarna. Är det inte smutt, så säg!
---
Okej, så man gör såhär med tärningar: Vanliga mundana saker görs genom att slå Samsara. Varje tärning lika med eller högre än motståndarens Samsara är en träff. Noll träffar är katastrof, en träff är misslyckande, två träffar är lyckat och tre eller fler träffar är överlägset. Lämplig färdighet sänker svårigheten med ett.
Om man ska tränga in i någons sinne behöver man först kolla svårighetsgraden. Den är i grund lika med personens Antah, modifierat med närheten:
* Endast syn: +2
* Ögonkontakt: +1
* Beröring: ±0
* Hud mot hud: -1
* Kroppsvätskor (kyss, blod, sex): -2
* I orgasmögonblicket: -4
Dessutom får man -1 i svårighet om personen är lätt berusad eller drogad på ett sätt som gör att hämningarna släpper. Svårigheten kan som minst bli 1.
Man slår Bahih, och alla tärningar som är lika med eller över svårigheten är träffar. Om svårigheten är 1 behöver man inte slå; alla är träffar. Därefter kan man spendera träffarna såhär:
* För en träff kan man tränga in i ett djupare område. Så en träff för att tränga in i de yttre tankarna och två träffar för att tränga in i någon av de inre områdena.
* För en träff kan man radera, lägga till eller kopiera ett minne, en tanke, en fantasi etc.
* För en träff kan man forcera en vägg eller finna ett dolt minne (mer om det senare).
Så vill man in och radera ett minne kostar det tre träffar, till exempel. Vill man plantera en ytlig tanke kostar det två.
Efter att man är klar har man -1 i Bahih till nästa sovperiod, så det går inte att bara köra på igen och igen. Antagligen händer det något dåligt också, om man slår noll träffar.
---
När man skapar sin rollperson får man några poäng från ens Antah. Man kan använda poängen för två saker:
* Man kan bygga en mur runt ett objekt. Det kostar en träff att tränga igenom en mur, så dessa objekt är bättre skyddade. Dessutom så försvinner inte inplanterade färdigheter om de är inmurade.
* Man kan dölja ett objekt. Detta är dyrare. Det kostar en träff att hitta ett dolt minne, men det kräver att man vet ungefär vad man letar efter.
Man kan ändra på konfigurationen när man sover en hel natt.
---
Ett raderat objekt är inte helt borta. Man suddar inte ut det från rollformuläret utan stryker det bara. Ett struket objekt kallas för ett "ärr". Ärr ger speciella marker -- en marker per ärr -- i början av varje speltillfälle. Dessa marker kan användas som gratisträffar när man slår slag.
Jag hade tänkt skriva lite om specialfärdigheterna också, men nu hinner jag bara lite kort: De kan användas för att göra saker som att radera objekt utan att lämna ärr, att läka ärr och återställa objektet, att ta sig in i sitt eget sinne genom meditation och annat fräckt.
---
Det jag inte har bestämt ännu är strukturen. Vad gör man? Antingen kör jag på min gamla vanliga relationsdramagrej, eller så kör jag med spelledare och att rollpersonerna jobbar för "maskerad"-organisationen.
Äh, i alla fall, nu har jag skrivit ned mina tankar. Om du orkat läsa ända hit, kommentera gärna. Låter det som något som är kul att spela? Skulle folk få spatt av att man ändrar på deras rollpersoners innersta personlighet och tankar? Själv tycker jag att det är spännande.