En idé som fascinerat mig ett tag är tanken på kampanjer i ett spel där det ibland men inte alltid är övernaturligheter med i spel. Jag har till exempel funderat på en kampanj som på ytan skulle vara typ Cops, och där de flesta äventyr skulle vara ganska ordinära polisgrejer, men där det nån gång ibland skulle dyka upp övernaturliga eller cthuloida element.
Eller en kampanj där man spelar CDC-agenter som åker runt och tar hand om virus och sånt, men någon gång ibland dyker det upp ett virus som har helt andra egenskaper, till exempel att det kommer från rymden.
I båda fallen tänker jag mig nog att den sporadiska övernaturligheten hänger ihop och att man under kampanjens gång tvingas titta närmare och så. Men min grundtanke är helt enkelt att bara för att ett spel har övernaturligheter i sig så kanske inte de flesta äventyr behöver ta med sånt.
Eller skulle man känna sig lurad som spelare de äventyr där det bara var "vanligt"? Om man som spelare blivit inbjuden till kampanjen och inte blivit informerad om att det skulle finnas något konstigt, skulle man bli besviken eller exalterad när det börjar bli underligt?
Finns det spel som gör sånt här? Gör de det bra? Har ni spelat något spel på det viset, t.ex. en längre kampanj i Trail of Cthulhu där de flesta investigations inte alls har med mythosen att göra ens litegrann?
Eller en kampanj där man spelar CDC-agenter som åker runt och tar hand om virus och sånt, men någon gång ibland dyker det upp ett virus som har helt andra egenskaper, till exempel att det kommer från rymden.
I båda fallen tänker jag mig nog att den sporadiska övernaturligheten hänger ihop och att man under kampanjens gång tvingas titta närmare och så. Men min grundtanke är helt enkelt att bara för att ett spel har övernaturligheter i sig så kanske inte de flesta äventyr behöver ta med sånt.
Eller skulle man känna sig lurad som spelare de äventyr där det bara var "vanligt"? Om man som spelare blivit inbjuden till kampanjen och inte blivit informerad om att det skulle finnas något konstigt, skulle man bli besviken eller exalterad när det börjar bli underligt?
Finns det spel som gör sånt här? Gör de det bra? Har ni spelat något spel på det viset, t.ex. en längre kampanj i Trail of Cthulhu där de flesta investigations inte alls har med mythosen att göra ens litegrann?