Jag när jag tänker superskurk tänker en hjärna bakom "ondskan" som drabbat rollpersonerna/landet/världen...
Jag tänker mig inte en fighter... När man väl fått tag på superskurken kan det för min del vara "slut"...
I kampanjen jag kör just nu är roten till ondskan död sedan länge...
Men, om man vill ha designade vapen så föreslår jag
http://bjorn.foxtail.nu/swords.htm den sidan såg jag att någon annan länkade till i denna tråden, men länkade då till en lista på de fulaste svärden enligt han som skapat sidan... Men kollar du runt på sidan kan du säkerligen hitta en hel del snygga och onda svärd (mest svärd, lite andra vapen också) du kan använda...
Vad det gäller speciella krafter så är mitt Mundana fattigt på magiska vapen och magiska artefakter överhuvudtaget... Det ska vara något stort att möta någon med ett magiskt föremål... Eller ha ett i sin ägo... Alla ska inte springa runt med det bara för att det är bättre... Jag tror min spelgrupp har ett magiskt vapen som det är nu, och det är en dolk som ingen använder...
Men om du måste ha krafter, låt svärdet regernerera lite skada på ondingen, eller låt det utstråla ohelighet (ge det samma eftekt som helga vapen, fast det är helgat av någon ond demonisk gudom)...
Eller gör så att svärdet har stor chans att orsaka infektioner och/eller sjukdomar i rollpersonerna...
Gör det t.ex. 2 nivåer svårare att motstå infektion när man blivit alvarligt skadad av svärdet...