Nekromanti Sparkandet

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Sparkandets ädla konst

Nu ska du inte vara oförskämd!

/images/icons/doh.gifVisslar oskyldigt/images/icons/doh.gif Nu förstår jag inte vad du menar... /images/icons/doh.gifFortsätter vissla/images/icons/doh.gif

-JPS-
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Nja, egentligen beror det väl mer på hur underhållande de är. Om det är en lättsam och underhållande bok som är rolig att läsa bryr jag mig inte om ifall hjältarna går klädda i silverrustning och pratar som någonting ur Sagan om ringen eller ifall skurkarna skrattar vansinnigt minst en gång i varje scen där de dyker upp. Om det däremot ska föreställa en allvarligare historia stör sånt mycket mer.

-JPS-
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
vad jag har problem med är att skurken alltid måste försöka döda hjälten på sådant hemskt och långsamt sätt som möjligt
räcker det inte med att skära halsen av hjälten så eländet är över?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

vad jag har problem med är att skurken alltid måste försöka döda hjälten på sådant hemskt och långsamt sätt som möjligt
räcker det inte med att skära halsen av hjälten så eländet är över?

<hr></blockquote>



Evil Overlord Rule #4: Shooting is not too good for my enemies.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tolkien, då?

'Übergoda überbar huvudpersoner, en onda goda uppdelning helt utan gråsoner och rädda värden från de onda fasoner'

Låter ju som Tolkien, ungefär.

- Ymir, som på fullt allvar föredrar Eddings framför Tolkien. Betydligt intressantare karaktärer, iallafall...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Tolkien, då?

"- Ymir, som på fullt allvar föredrar Eddings framför Tolkien. Betydligt intressantare karaktärer, iallafall... "

Belgarion och hans stereotypa polare är ju lika djupa som en vattenpöl. Må så vara att Tolkiens personporträtt kan vara rätt träiga men det är långt bättre än Eddings galleri av förutsägbara tråkmånsar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Neeeeejjjj!! Vad du än gör så öppna inte fördämmningen. Nu kommer en massa bittra fantasyläsare som kastat bort alltför mycket värdefull lästid på Eddings och hans anhang skriva långa gnälliga inlägg.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
*Flinar bara*

Förresten kom jag när jag satt och småfilosoferade på en mattalektion idag på varför man inte ska klaga på Eddinds m.m. (förutom att det inte hittils har haft någon märkbar effekt.)

Eddings och hans anhang är fantasyvärldens Kittyboks författare (eller det närmase kan komma kitty böckernas manliga motsvariga författare Wilbur Smith).
De kommer finnsa där och skriva skitböcker varesig man vill det eller inte, och tjäna miljoner på dem, men de kan också få folk med att fortsätta läsa fantasy.
Det kommer finnsa massor av folk som inte direkt kommer att inse hur mycke de suger, men 98% av den kommer att göra det när de blir lite äldre (de övriga 2% är det bara synd om).
Problemet uppstår då de där 98% kanske börjar tro att all fantasy är sådan bara för att det inte vet bättre. Det är där man borde förklara för den okunniga allmänheten om att de inte är så utan att det är fantasyns motsvarigheter till kitty böcker.

/elin (som hoppas att någon ska hålla med speciellt i fråga om Wilbur Smith)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ang. skånska vattenpölar

Vattenpölarna här nere i Skåne tenderar att vara ganska djupa. Trampade i en som var nästan en decimeter häromdagen.


Och nej, visst, Eddings karaktärer är inte så där jätteintressanta de heller, direkt, men de är iallafall mer färgstarka än Tolkiens dötrista träbockar. Detsamma gäller för övrigt storyn i allmänhet.

Jag nekar inte till att Tolkien håller mycket högre litterär kvalitet än Eddings - Eddings är och förblir kiosk. Faktum kvarstår dock att jag hade faen så mycket roligare när jag läste Eddings, och hans idéer kan gott sägas vara lika intressanta som Tolkiens, egentligen. Om nu Tolkiens idéer ens är särskilt intressanta....de känns ganska urvattnade, imho.

- Ymir, vidhåller att Tolkien är överskattad, trots hans underbara språk.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Ang. skånska vattenpölar

"Vattenpölarna här nere i Skåne tenderar att vara ganska djupa. Trampade i en som var nästan en decimeter häromdagen."

Jag kan minsann upplysa dig om att jag ockdå kommer ifrån skåne. Dessutom är jag biträdande gåsfarmare, så jag är så stereotypiskt skånsk som man kan vara./images/icons/tonguea.gif

"Om nu Tolkiens idéer ens är särskilt intressanta....de känns ganska urvattnade, imho."

De kan ju beror på att en massa usla b-författare plagierat allt han skrivit sedan tidernas begynnelse. Man måste se det hela i ett större perspektiv. Att Tolkien känns urvattnad för en modern läsare är knappast hans eget fel. Han har blivit ett säljande varumärke, ett koncept.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Vafalls?

Förresten kom jag när jag satt och småfilosoferade på en mattalektion idag på varför man inte ska klaga på Eddinds m.m.

Vafalls? Sitter du och filosoferar på mattelektionerna? Då ska man ju matematikera! Plussa och minussa och ha sig, inte sitta och drömma sig bort. /images/icons/mad.gif


Storuggla, med linjal
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Kan du ge dig på!

Det kan du lita på! Man ska INTE dagdrömma, spela luffarshack eller titta på a-lagarna tvärs över gatan och hitta på namn och levnadsöden åt dem.
Bara som exempel alltså, inte för att jag gjorde det på mina mattelektioner... /images/icons/blush.gif


Storuggla, ambivalent
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Kan du ge dig på!

Jag brukar faktiskt spela luffarschack mot mig själv på mattelektionen pga att alla andra räknar då av någon konstigt andledning, hur som helst brukar det bli rätt intressanta omgångar om än en aning långdragna.

/Elin
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Verkligen inte!

Lyssna inte på den stackars förvirrade Storuggla. Hur skulle världen se ut om man ägnade sina mattelektioner åt att räkna? Mattelektionerna ska ägnas åt dagdrömmar och finurliga och karaktärsdanande miniräknarspel.
 
Top