Jag har hört att Ironsworn och Starsworn ska vara "the golden standard".Jag är sugen på att göra ett eget solorollspel, men har aldrig provat att spela något själv så jag har inga referensramar. Har någon ett bra tips på var man skulle kunna börja om man vill lära sig mer?
Mythic GM Emulator var det första solospelet och satte en del begrepp och tankesätt som är ganska etablerade nu. Reglerna är bra och tydliga, men har också några svaga punkter. Äventyr får inga riktiga avslut till exempel, eftersom slumpgeneratorn fortsätter kasta in nya saker hela tiden. Just när man vill knyta ihop ett mysterium så dyker det upp nya ledtrådar och misstänkta. Många gillar också Ironsworn, men det är hårt knutet till rollspelsreglerna och spelvärlden. Och använder fler tabeller än jag kan hålla ordning på i min trötta hjärna.Jag är sugen på att göra ett eget solorollspel, men har aldrig provat att spela något själv så jag har inga referensramar. Har någon ett bra tips på var man skulle kunna börja om man vill lära sig mer?
Ironsworn är grymt bra! Starsworn har jag inte testat, mest för att jag inte är lika intresserad av Sci-Fi.Jag har hört att Ironsworn och Starsworn ska vara "the golden standard".
Ironsworn - Wikipedia
en.wikipedia.org
EDIT: Om du har nya DoD så finns det soloregler i boxen.
Hade just tänkt säga detsamma. Men ta även en titt på dansken Morten Monrad Pedersens arbeten runt Automa.Jag har hört att Ironsworn och Starsworn ska vara "the golden standard".
As you wish.edit: sorry jag insåg att jag skräpar ned tråden med OT, kanske bryta ut?
Jag kollade på ett antal videoklipp som visade hur man spelar, och då räckte det att skumma igenom reglernaÖgnade genom Ironsworn nu. Jag tror inte jag kommer klara att läsa 270 sidor av ett så fult spel
Men det kanske är värt att försöka stålsätta sig!
edit: sorry jag insåg att jag skräpar ned tråden med OT, kanske bryta ut?
Jag orkade faktiskt inte heller Men man får en bra uppfattning bara av att läsa de första delarna om RP-skapande och mekanik. Jag gillar många av tankarna även om jag nog hellre hade spelat det på två.Ögnade genom Ironsworn nu. Jag tror inte jag kommer klara att läsa 270 sidor av ett så fult spel
Men det kanske är värt att försöka stålsätta sig!
edit: sorry jag insåg att jag skräpar ned tråden med OT, kanske bryta ut?
Ser väldigt lovande ut. Tack för tipset.Jag hade en fantastisk stund mer The Last Tea Shop. Ser inte mycket ut för världen men drabbade mig på något vis. Rekommenderas!
Last Tea Shop Classic by Spring Villager
A quiet game about running a tea shop on the border of the living and the dead.springvillager.itch.io
Det ser ju otroligt fin-mysigt ut.Jag hade en fantastisk stund mer The Last Tea Shop. Ser inte mycket ut för världen men drabbade mig på något vis. Rekommenderas!
Last Tea Shop Classic by Spring Villager
A quiet game about running a tea shop on the border of the living and the dead.springvillager.itch.io