Rickard
Urverk speldesign
Vad hade den vunnit på att vara dubbelsidig A5? Att man kan skriva ut två på samma sida?View attachment 16292
Även denna skulle kunna delats upp i mitten och vunnit på att vara dubbelsidigt A5.
Vad hade den vunnit på att vara dubbelsidig A5? Att man kan skriva ut två på samma sida?View attachment 16292
Även denna skulle kunna delats upp i mitten och vunnit på att vara dubbelsidigt A5.
Dela upp information. Övre halvan används inte lika mycket som nedre. Så den skulle vinna på att vara själv.Vad hade den vunnit på att vara dubbelsidig A5? Att man kan skriva ut två på samma sida?
Visst, men när jag har speltestat olika spel så föredrar folk att ha saker på samma sida. Det är egentligen ett otyg att dela upp informationen genom att behöva vända sida. Jag kan tänka mig att det kan vara saker som "Ni går vi in i strids-läge, byt sida" eller "Du måste gå in i din avatar" och det blir en grej med att byta sida, men om information är mindre värd bör det vägas in i designen, hellre än att det helt separeras.Dela upp information. Övre halvan används inte lika mycket som nedre. Så den skulle vinna på att vara själv.
Enklaste lösningen här är väl att vika formuläret på mitten? Eventuellt att det skulle kunna finnas en version med streckad linje som ger förslag att så går att göra. Då får den som vill ha allt på samma sida sin föredragna stil uppfylld och den som vill dela upp informationen kan göra det med en enkel vikning av formuläret.Dela upp information. Övre halvan används inte lika mycket som nedre. Så den skulle vinna på att vara själv.
ExpertNova-formuläret visar i och för sig en snyggare lösning där informationen delats på höger/vänster.
Vampire-formuläret är väldigt lätt att hitta bland, men det ser astråkigt ut med sin symmetri. Asymmetri önskade jag att rollspelsformulär lekte mer med, än att utgå från ett Excel-blad med lika avstånd överallt.Tycker ändå de ensidiga blippformulären till tidig WoD är lite peak rollformulär!
Lyckas liksom ändå få med den mest centrala informationen även för karaktärsskapandet.
View attachment 16196
Det var det jag gjorde med de första Matiné-formuläret men inga av speltestarna vek det. Att inte vika gjorde dessutom att spelarna fick en vit yta på baksidan för att göra anteckningar på (något jag tycker designern bör tänka på och då också ha breda marginaler på formuläret).Enklaste lösningen här är väl att vika formuläret på mitten? Eventuellt att det skulle kunna finnas en version med streckad linje som ger förslag att så går att göra. Då får den som vill ha allt på samma sida sin föredragna stil uppfylld och den som vill dela upp informationen kan göra det med en enkel vikning av formuläret.
En sak jag uppskattade med dessa formulär är uppmaningen om hur spelet ska spelas! Vad som är viktigt att ta med sig i tankesättet. Lite som ett mantra som går att upprepa och hänvisa till under spel. Snyggt!Det var det jag gjorde med Matiné-formuläret men inga av speltestarna vek det. Däremot gjorde jag en grej av att låta alla förgjorda This is Pulp-formulär vara vikbara för alla karaktärer, för då kunde man kombinera dem genom att föra ihop vänstersidan på ett formulär med högersidan på ett annat.
View attachment 16296
(notera hur tag linen för karaktären är centrerad runt mitten: "The mad scientist | that always comes prepared")
Det där uppochnedvända CAREER gör mig lätt illamående. Jarring säger man på engelska. Krita mot griffeltavla.Electric Bastionland Character Sheet by Lazarus
Printable character sheet for the Electric Bastionland RPGgm-lazarus.itch.io
Inte det officiella karaktärsbladet till electric bastionland. Det jag gillar är att det är formgett men utan att bli för mycket visuellt brus för ögat. Det är enkelt att kasta en snabb blick över karaktärsbladet och hitta det värdet som är relevant i situationen.
View attachment 16294
7/10, vilket blev oväntat bra, eftersom mina ögon har deuteranopi. Detta förklarar också min förkärlek för kläder i khaki.Tack! Färgseendet skiljer sig nog mer mellan olika personer än man tror. Har du otränat färgseende eller finns det en fysiologisk komponent i det?
Här är ett enkelt och kul test av färgseendet:
https://www.lenstore.co.uk/vc/colour-is-in-the-eye-of-the-beholder/#/
Riktigt bra koncept! Snyggt att namnen kombineras på nya sätt också. Men hur funkar det med Wounds?Det var det jag gjorde med de första Matiné-formuläret men inga av speltestarna vek det. Att inte vika gjorde dessutom att spelarna fick en vit yta på baksidan för att göra anteckningar på (något jag tycker designern bör tänka på och då också ha breda marginaler på formuläret).
Däremot gjorde jag en grej av att låta alla förgjorda This is Pulp-formulär vara vikbara för alla karaktärer, för då kunde man kombinera dem genom att föra ihop vänstersidan på ett formulär med högersidan på ett annat.
View attachment 16296
(notera hur tag linen för karaktären är centrerad runt mitten: "The mad scientist | that always comes prepared")
Exakt sådär har jag tänkt varje gång jag funderat på att sätta ihop ett system att spela Eclipse Phase med (originalet tycker jag är odugligt bl.a just för att det gör sleevebyte för krångligt).Jag har varit inne på något liknande för cybernetik i M-Space. Kroppen och personen delas upp i Sleeve och Ego. Ego består av INT, POW, CHA, färdigheter och Passioner. Ett Sleeve har STR, CON, DEX, SIZ, Move och Hit Points.
På rollformuläret samlas Ego i övre halvan, Sleeve i den undre. Eftersom ett Sleeve är utbytbart, så går den nedre halvan att klippa bort och ersätta med en annan fysisk kropp. Ett Ego utan Sleeve kan leva som ren information i en dator, ett nätverk eller en minneskapsyl.
(Ett Sleeve kan vara mänskliga kroppar, robotar, fordon, rymdskepp, utomjordingar och så vidare. Så man kan göra en kampanj där alla spelar skolbussar till exempel).
Jag har bara en grovskiss än så länge. Men det svåra var att klyva en karaktär i två delar. Vilka egenskaper hör till vilken halva? Inte så självklart. Eclipse Phase har jag bara bläddrat i, men det verkar onödigt krångligt.Exakt sådär har jag tänkt varje gång jag funderat på att sätta ihop ett system att spela Eclipse Phase med (originalet tycker jag är odugligt bl.a just för att det gör sleevebyte för krångligt).
2e är mycket bättre där än vad 1e är.Jag har bara en grovskiss än så länge. Men det svåra var att klyva en karaktär i två delar. Vilka egenskaper hör till vilken halva? Inte så självklart. Eclipse Phase har jag bara bläddrat i, men det verkar onödigt krångligt.
Aha, det låter bra. Då ska jag kolla upp v2.2e är mycket bättre där än vad 1e är.
1e får GURPS att framstå som lätt att göra en rollperson till, och mekaniskt får det Exalted 2 och Shadowrun att framstå som fungerande..
Smart! Ett tag testade jag med formulär i iPhone-storlek, vikt som ett dragspel. Det funkade bra, både helt utvikt och som en liten folder.Jag gillar idéen att göra ett zine av den, en av mina spelare i ht/kh har sin spell book i det formatet