Nekromanti Snacka om rollspelskultur??

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Eftersom jag skrev WoT ...

Triologier kan jag gå med på, octalogier kan jag leva med om de är bra, men Jordan är ju bara makaber. Han måste hata träd.
Kommer du inte ihåg min förra signatur? Träden vill inte leva.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Förvisso ...

Tja... men han beter sig som om han vore en rollperson, helt klart.
Det var väl det Dante sa?

Kånan lider av att ha blivit en populärkulturell ikon (i-Conan, hihihihi...). Folk TROR de vet hur han är, eftersom de hört talas om honom. Få har läst originalhistorierna, några fler har sett filmerna, i synnerhet rollspelare har en massa bestämda åsikter om barbarer i rollspel hämtade från bilden av honom.

Som redan sagts i den här tråden har han ganska mycket brains, han har en väl utmejslad personlighet, och den stämmer inte så mycket med bilden av honom som man får av Ah-nuld. :gremwink: Huruvida böckerna har några litterära kvaliteter låter jag vara osagt, men...

*Nightowl förvandlas till KAPTEN STOFIL*

En gång i tiden läste folk ganska mycket som underhållning. De gamla SF-magasinen, t.ex., de lästes av alla möjliga sorters människor - vi pratar nu om mellankrigstiden och så. Novellmagasin, med noveller och följetonger - det var det här som kallades 'pulp', ett ord som i dag används om de pulphistorier som inte riktigt kunde sägas tillhöra någon annan genre - hade de gått upp på bio idag hade de väl kallats 'action', helt enkelt. Men läste gjorde man. Det var knappast djupt eller litterärt eller bildande, men man läste.

Och man läste KORTA historier. Folk hade i råd med romaner, i synnerhet inte inbundna, men man hade råd med novell- och följetongsmagasinen och senare med tunnare pocketböcker. Den som skrev en historia på den här tiden måste dels lära sig att bygga upp en personlighet eller en situation eller ett problem på väldigt kort tid, dels att (i följetonger) upprätthålla spänningen i nummer efter nummer.

Så kom TV. Folk som hade läst på det här sättet slutade läsa - eller gjorde det allt mindre. En del av mitt jobb består i att folk kommer och frågar om böcker. Jag har då märkt att man gärna har tjocka böcker - och varför då? Jag vet inte, min teori är att folk antingen läser för att de är 'läsare' och vill ha något att bita i, och de som inte lever för att läsa, när de läser vill de ha något rejält de också. Att läsa är en investering. Vill man ha underhållning för att fylla ut en enstaka timma, tittar man på video eller TV. Eller spelar videospel, eller något.

Jag läser själv på det gammaldags sättet, av bisarra personliga skäl som inte har något med min ålder att göra - novellmagasinens ålder var sedan länge över när jag föddes. Och jag grämer mig ibland över att den gamla konsten att skriva kort och snärtigt har gått förlorad inom genrelitteraturen. Det finns allldeles för lite bra, korta historier inom deckare och SF och fantasy och skräck.

Hela Leibers produktion av Fafhrd och Grey Mouser-historier får plats i två feta volymer från Fantasy Masterworks. På det utrymmet får han mycket mer sagt om huvudpersonerna än Jordan på tio långt tjockare böcker, fastän Jordan inte är en dålig författare, eller åtminstone inte sämre än Leiber.

Man säger inte alltid mer på längre utrymme.

Tack

*Erik blir sig själv igen och sätter på tupén*

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
i-Conan [OT]

Hur enkelt är det att komma igång med sin nya iConan? Finns han i flera färger? Kan han koppla upp sig mot internet? Är han kompatibel med gamla program? Med flera idiotfrågor... :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: i-Conan [OT]

Hur enkelt är det att komma igång med sin nya iConan? Finns han i flera färger? Kan han koppla upp sig mot internet? Är han kompatibel med gamla program?
Det här är jag en expert på eftersom en av mina bärbara maskiner heter Conan Bärbaren.

Jag köpte den i ett sinnessvagt ögonblick trots att det var Compaq (OK, nu är jag tillbaka efter att ha tvättat munnen med tvål efter att ha sagt C-ordet). De mentala soppatorskarna på C-stället har inte drivrutiner för något annat än XP. Det finns inte ens dosdrivisar för nätverkskortet så jag måste installera den från CD. Den har underdimensionerat kylsystem och överhettar oftare än inte. Den saknar viktiga utgångar. C-loggan sitter upp och ned (fast det kanske är bra). Den är dåligt genomtänkt. Den har iofs en ganska aerodynamisk utformning, vilket det blir mer och mer lockande att testa.

Ska du ha bärbart, köp Asus eller Toshiba.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Dissa inte Conan ...

Om Slaine:

Frågan är om han riktigt räknas, eftersom han i princip är en ripoff på Cu Chulainn.
Jovisst är han inspirerad av de celtiska hjältarna, och speciellt då Cu Chulainn. Men många hjältar är inspirerade av gamla stötar från myther.

Slaine har ju dessutom humor, och gudinnan, hennes grimaser och miner gör hela serien guld värd.

Humorn gör Slaine överlägsen.

Dom var för få och för svaga!

Huvudpersonen har här lydigt placerat sig, i en estetisk pose, på toppen av ett berg av döda fiender.

Bombu
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Påminner mig om historien om myrstacken... (OT)

Det var en gång några myror i en stack som skulle bygga till. En av myrorna hette Conan, för han var väldigt stark.


























Så Conan bar barren.

Erik
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Dissa inte Conan ...

"Ehm. Jag har nog inte ens läst hälften. säkert bara 10 böcker, och antagligen på svenska också, men trots att flickorna från lilla byn råkar ut för mängder av saker som ställer hela deras världsbild på sned i bok efter bok, så vägrar de utvecklas."

Tyvärr är karaktärerna egentligen inte tillräckligt intressanta för att hålla i så många böcker som Jordan skrivit. Han borde ha slutat medan de fortfarande kunde överraska istället för att presentera en massa nya Aes Sedaier, den ena träigare än den andra. Det går ju inte att skilja dem åt.
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Re: Förvisso ...

Tillåt mig instämma...de flesta moderna fantasyböcker innehåller alltför många onödiga ord. De tappar i klös och fart och en bra redaktör skulle skära ner dem till hälften.
Jag själv blir trött redan när jag lyfter upp en bok på bokhandeln och ser att den är del 8 av 25 varav 10 inte blivit skrivna än...
Allvarligt talat så har de flesta inte talangen att skriva episka mästerverk, det är en sällsynt gåva. Så varför sätter de då inte sin talang på mindre och kortare verk, där den skulle lysa klarare?
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Re: Förvisso ...

Enkelt att svara på den frågan, man tjänar mer pengar på att sälja fler antal böcker.... men om man ta exempelvis Dragonlance serien så är den väl uppe i 300 böcker eller något likanande nu, men den håller sig pga att de har gästförfattare & olika huvudpersoner, samt att de skriver om samma handling men från olika sidor goda, onda neutrala o de som inte bryr sig, Men de är väldigt varierande kvalitèt på handlingarna & huvudpersonerna, samma sak med blck dogs förlaget, de som inte vet är det WWs undefförlag som släpper noveller & korta romaner i Wod världen, många är superba medans andra suger elefantfett...
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: i-Conan [OT]

Hur enkelt är det att komma igång med sin nya iConan?

Det är bara att dra en vits om hans könshår, and you're set for action!

Finns han i flera färger?

Höftskynket kommer att finnas i metallic red, metallic blue, smutsig läder-look, jeans, sexigt rosa, proffsigt grå eller helt genomskinligt. :gremshocked:

Kan han koppla upp sig mot internet?

Du måste köpa ett IQ-tillägg först, kostnaden bör röra sig runt 500 kronor.

Är han kompatibel med gamla program?

Vi utvecklare av i-Conan vill stolt påstå att i-Conan nästan bara kompatibel med samma gamla program. :gremblush:

Mogge har fått nog av sina egna dåliga vitsar nu.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Förvisso ...

Jag älskar också den typen av litteratur, och vad det gäller fantasy i den genren måste jag påstå att det är Moorcock som härskar. Jag ska även droppa ett citat från andra samlingsutgåvan med Elric från Millenium/Orion/Gollancz:

...as with all my early fiction, prefer to leave mostly unpolished those episodes which perhapes reflect the wild, undisciplined emotions I poured into my work when the world was younger and if a story couldn't be produced within twenty-four hours it wasn't worth writing...

Och ändå vill jag påstå att Elric är en av de mer intressanta huvudpersonerna jag läst om i en fantasybok.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Dissa inte Conan ...

Exakt! Jag är på sjunde boken nu (har förvisso tappat bort den) och det känns som om man vill ha nått nytt. Aes Sedaierna är de man irriterar sig mest på så det har du rätt i. Man blir ju galen ibland. Finns ju vissa intressanta inslag i böckerna, men chrull har rätt, kvinnorna är för irriterande. När Elayne, Nynaeve och Aviendha är i den där staden och letar efter den där wind-skålen är nog ett av de värsta partierna hittills. Nej, jag funderar på att lägga ner dem nu eftersom jag ändå tappade bort boken, men jag får se...

/Balderk
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Ahh … (ps)

PS = Poänglöst Svammel

Burroughs, Leiber, Moorcock (upps! höll på att skriva »Morecock«), Howard, Lovecraft, Dick (men vafan! han heter ju så) m.fl.

Det är grabbarna hela dan det!

Om jag inte tar fel så dyker väl John Carter et al upp i LoEG2. Måste skaffa! J.C. är en gammal favvosnubbe (även om man tycker att det borde finnas en gräns för hur många gånger Dejah Toris kan bli kidnappad).

Jag har till och med (någonstans i källaren) ett utkast (jaja, lite klotter i ett anteckningsblock) till ett J.C.-rollspel. Tanken var att man skulle spela en jordisk stridsman (från i princip vilken historisk epok som helst) som mystiskt vaknar upp och finner sig förflyttad till Mars.

Hmm … kanske borde läsa böckerna på nytt och slänga ihop det där spelet för gratispublicering här på wrnu.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
John Carter, krigsfurste av Mars (OT?)

Det är en figur som kallas 'John' och befinner sig på Mars som dyker upp i League... Det är fortfarande copyright på Carter. Samma som med Fu Manchu i ettan, du vet.

Erik, som noterar att i krönikorna i tvåan konstateras det att det land som en gång för länge sedan hette Cimmerien i Moores värld numera heter... Sverige. Heja! (Aquilonien var det nuvarande Frankrike)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: John Carter, krigsfurste av Mars (OT?)

Är det? Varför finns de då på Projekt Gutenberg?
Därför att någon - Disney, eller vem det nu var - har rätt till namnet 'John Carter', och några andra begrepp från romanerna, som ett trademark. Man kan inte ge ut någonting nytt som använder dem - detsamma gäller för övrigt Tarzan - utan tillstånd. Däremot kan man ge ut den ursprungliga romanen, och det finns t.ex. inget trademark eller liknande på 'Barsoom', så jag skulle kunna skriva en roman som utspelade sig på Barsoom och använde bifigurer från böckerna (Thars Tharkas, Deja Thoris) så länge jag aldrig någonsin nämnde John Carter.

Detta från League-mailing-listan, närmare bestämt Jess Nevins, krönikör av Moores vansinnigheter.

Erik
 
Top