Nekromanti Snacka om rollspelskultur??

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
you bring the chainsaw ill bring the beer!

I vad jag sett ifråga om inspiration till rollpersoner & till äventyr styrs det otroligt mycket av film & mindre av böcker än vad jag först trodde, man kan tydligt se på vissa Rp;n vilken film de sett när de börjat skapa sina rpn. Men det är sällan en sådan karaktär överlever ett helt äventyr om de rippat den direkt från filmensvärld men därimot om de snott den från någon obskyr bok så överlever de längre nu menar jag inte överlever att de drabbas av Sls ofantliga vrede utan snarare attt intresset svalnar när sp inser att karaktären inte är så intressant att spela som at se på film, detta är iofs en smaksak, vem vill egentligen spela Terminator i ett sci fi spel eller conan i ett fantasy äventyr jag menar all brawn no brain, säga ugh ugh åt kungen o slafsa ner honom med sitt 2 handssvärd istället för att vara den lilla listiga tjuven som lyckas förföra drottningen stjäla kronjuvelerna & dra till nästa land & leva loppan??? Så hur ska man göra för att få en rp som man trivs med, börja knarka nej! kanske ta lite blandning från många lika inspirationskällor & skruva dem till sina egna sjuka syften är nog det bästa=)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
"förföra drottningen stjäla kronjuvelerna & dra till nästa land & leva loppan???"

Du inser väl att det här är en rätt hyfsad beskrivning av Conans karriär? Tro inte allt du ser på film.
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Mig veteligen lever aldrig conan loppan man kan inte leva loppan om man inte kan le, har går juh runt i böckerna, tidningarn & filmerna & ser ut som om han har ett seriöst problem med tarmtömning....
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Dissa inte Conan ...

Du får inte skriva strunt om Conan så att jag kan läsa det.

Nu måste jag straffa dig genom att hänvisa till det här inlägget.

Conan är nog en av de mest levande fantasyhjältar jag känner till – möjligen med undantag för Fool Wolf.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Mig veteligen lever aldrig conan loppan man kan inte leva loppan om man inte kan le

En genomsnittlig Conan-historia brukar sluta med att han lyfter upp hjältinnan och en ölsejdel, och ger upp ett bullrande skratt... Alternativt (om de är ute i ödemarken) lyfter upp henne, säger att det bara är fyra dagars resa till Stoorstad med sina tusen tavernor, och ger upp ett bullrande skratt.

Ständigt detta bullrande skratt...

--
Åke
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Novellserie i Dragon Magazine ...

Novellerna om Fool Wolf är skrivna av J. Gregory Keyes och gick i Dragon Magazine för några år sedan. De utspelar sig i samma värld som hans båda River-böcker: The Waterborn och The Blackgod.

Mycket bra.
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Re: Dissa inte Conan ...

Ok smaken e som baken stor & illaluktande =P
Håller inte med alla karaktärer i Jordan böckerna är mer levande än conan, men denna åsikt beror på en enorm trötthet på barabarer med svällande arnold muskler som kan lyfta en ko.... gillar mer intelligneta hjältar alà Rand ( iofs galen)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Ahh, Jordan ...

Efter att ha läst nio böcker i WoT tycker jag att de flersta karaktärena känns som karikatyrer samt tämligen stelnade i sina former. Visst sker en viss utveckling allteftersom historien fortskrider, men personligheterna utvecklas banne mig inte speciellt mycket. Det känns som om jag i varje given situation kan förutse hur karaktärerna kommer att reagera (tusen spänn på att Siuan kommer med någon sunkig fiskarmetafor). Detta gör att de inte känns särskilt levande för mig, snarare stereotypa.

Och om du hävdar att Conan framställs som ointelligent kan du inte ha läst många Conanböcker (av vilka Jordan f.ö. skrivit några).

Men visst, baken är hårig.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Dissa inte Conan ...

"Conan är nog en av de mest levande fantasyhjältar jag känner till ? möjligen med undantag för Fool Wolf."

Cugel då? Han lever väl i all välmån?


Storuggla, Den zucchiniliknande magikern
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Förvisso ...

... men jag vet inte om jag med gott samvete kan räkna Cugel till hjältarnas skara.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Dissa inte Conan ...

Alla karaktärer i Jordan böckerna?
Ehm. Jag har nog inte ens läst hälften. säkert bara 10 böcker, och antagligen på svenska också, men trots att flickorna från lilla byn råkar ut för mängder av saker som ställer hela deras världsbild på sned i bok efter bok, så vägrar de utvecklas.

En av anledningarna till jag slutade läsa Jordan. Om han bara vill ha sina kvinnor så irriterande som möjligt vill inte jag läsa.

chrull
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Dissa inte Conan ...

Conan är nog en av de mest levande fantasyhjältar jag känner till – möjligen med undantag för Fool Wolf.
Är det så att du inte känner till så många fantasyhjältar? :gremsmile:

Vad man tycker är en "bra" fantasyhjälte är nog vansinnigt olika.

Jag tycker the grey mouser är en av de roligaste, men smaken är som baken.

I barbarväg tycker jag Slaine är finkänsligare och subtilare än Conan *hehe*

Bombu
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Re: Ahh, Jordan ...

Om ni läst endast 10 böcker betyder det att ni inte ens skrapat på ytan om ni läst dem på svenska dessutom, den största översättnings våldtäckten sedan skriften uppfanns...
Det finns cirka 26 böcker på svenska 2 svenska blir en engelsk bok, ni har med andra ord missat Rand vansinnes utveckling, Mats spelmai & flickornas sexuella lekar, alla flickornas sexuella lekar qul & otrligt utvecklande för karaktärerna, jag menar den största huvudpersonen Rand blir nästintill ond & blir vansinnig med storhets vansinne.....
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Dissa inte Conan ...

I barbarväg tycker jag Slaine är finkänsligare och subtilare än Conan
Ah, Slaine är en höjdare. Frågan är om han riktigt räknas, eftersom han i princip är en ripoff på Cu Chulainn. Men ball är han! Jag kommer ihåg det gamla spelet baserat på Slaine till Spectrumen. Man hade olika alternativ på vad man kunde göra som poppade upp. Det vanligaste var "Hit Ukko"...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Eftersom jag skrev WoT ...

... så menade jag förstås »Wheel of Time«, alltså de engelskspråkiga böckerna. Och eftersom »Crossroads of Twilight« ännu inte kommit i pocketutgåva så har jag bara läst 90 % av alla WoT-böcker.

För det har bara kommit tio på engelska.

Visst, folk råkar ut för saker. Men i grund och botten tycker jag att de flesta (Rand undantaget) fortfarande reagerar som i den första boken.

Missförstå mig inte – jag gillar böckerna – men några större litterära höjder når de inte. Måste Jordan skriva så vansinnigt oekonomiskt? Andra författare hade klarat sig med hälften så många ord för att säga samma sak.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Eftersom jag skrev WoT ...

"Missförstå mig inte – jag gillar böckerna – men några större litterära höjder når de inte. Måste Jordan skriva så vansinnigt oekonomiskt? Andra författare hade klarat sig med hälften så många ord för att säga samma sak."

Jag tröttnade efter två böcker på svenska, och så här i efterhand kan jag med stolthet säga att jag fick rätt. Triologier kan jag gå med på, octalogier kan jag leva med om de är bra, men Jordan är ju bara makaber. Han måste hata träd.


Storuggla, gillar träd men inte skogen
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Förvisso ...

"men jag vet inte om jag med gott samvete kan räkna Cugel till hjältarnas skara."

Tja... men han beter sig som om han vore en rollperson, helt klart.


Storuggla, bubbaflömp
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Ahh, Jordan ...

ett litet tipps, nästan alla här läser faktiskt på engelska
imo så blir det billigare, och det tar ju i prinicp lika lång tid att läsa en bok på engelska som på svenska
 
Top