Nekromanti Smidigast system

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,551
Location
Stockholm
Yo.

Vilket rollspel har i er erfarenhet det smidigaste systemet? Med "smidig" menar jag i detta fall snabbhet (=få tärningsslag när man vill göra något) kombinerat med flexibilitet (=reglerna kan användas till de flesta tänkbara situationer).

Bara undrar,

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Det beror nog på vad du är ute efter.

Extremt cinematiskt: Big Eyes, Small Mouth. Låt inte teckningarna och namnet lura dig, detta spel (som använder endast 2 t6 till alla slag) är mycket användbart till alla kampanjer som totalt struntar i fysikens lagar (som actionfilms-spel, superhjältar, Star Warsig space opera med mera), då det är busenkelt att göra karaktärer, busenkelt att spela och busenkelt att lära ut. Tärningsslag är jätteenkla (slå under ditt Attribut och ditt Huvudstat (till exempel Body+Firearms för att skjuta en pistol), slår du under lyckas du, Sl kan lägga till eller dra ifrån beroende på situation, skada är fast och räknas i fem- och tiotal), och det finns attribut (ungefär som fördelar) till varje slags kampanj.

Vill du ha semi-realistiska spel (karaktärer dör jättelätt, vapen är rent ut dödliga, din figur tröttas ut av fysiska ansträngningar precis som på riktigt) kan GURPS vara nåt för dig, med ett aber; karaktärsskapande är ganska pilligt, då det blir mycket pillande med poäng och balansering hit och dit.

Det finns även en massa andra spel...det finns till och med de som inte använder tärningar alls!

Det allra lättaste jag själv spelat var TSR's SAGA-system, som användes i Dragonlance (tror jag) och i Marvel Super Heroes mot slutet. Där använde du spelkort (man fick ett komplett set med spelet, så det var inte samlarkort) och en enda tärning för alla handlingar.

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Fading Suns. Helt klart. Det finns bara ett fåtal sidor med regler och de används till alla möjliga situationer. Det är samma regler för att ragga brudar, sjuta fiender eller kasta magi. I början är det kanske lite svårt att veta precis hur man skall lägga ihop grundegenskaper och färdigheter men det tar inte lång tid förren man knappt märker reglerna när man spelar.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Håller med om att FR är smidigt, men få tärningslag är det inte. Eftersom man ofta måste slå ganska många d6:or för försvarsslag samt skadeslag. Men jag gillar systemet skarpt. Snabbare system finner man i WoD, och gamla SW med sina d6:or.
Men FR lyckas väldigt bra ändå, trots lite extra tärningsslag ibland. Särskilt eftersom striderna kan bli realistiska och skojiga utan att man krånglar till det.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Med "smidig" menar jag i detta fall snabbhet (=få tärningsslag när man vill göra något) kombinerat med flexibilitet (=reglerna kan användas till de flesta tänkbara situationer)."

Fuzion eller Basic Roleplaying.

Båda har i princip samma mängd slag: ett anfallsslag, ett försvarsslag och ett skadeslag. Båda använder en enda mekanism för att avgöra alla situationer. Båda kan skalas om i oändlighet, från ett apsimpelt regelsystem som mest gömmer sig i bakgrunden (Call of Cthulhu, Instant Fuzion) till superkomplexa system som tar med allt (Hârn, Total Fuzion).

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
T20-systemet

Jag tycker att det smidigaste systemet är det där de använder T20:an. Det är få tärningar, snabbt användande, få tärningar.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,551
Location
Stockholm
Jag har hört att systemet i Fading Suns lider av en den statistiska buggar, typ att chansen att lyckas inte stiger i takt med att ens färdigheter/egenskaper ökas. Något sådant

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,551
Location
Stockholm
WåD

World of Darkness ... nä, jag tycker då inte att det systemet är vare sig är snabbt eller smidigt. Väldigt mycket tärningsrullande när man vill göra något - speciellt i strider.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
>Vilket rollspel har i er erfarenhet det smidigaste systemet? Med "smidig" menar jag i detta fall snabbhet (=få tärningsslag när man vill göra något) kombinerat med flexibilitet (=reglerna kan användas till de flesta tänkbara situationer).

På den frågan måste jag svara Chaosiums Basic Roleplaying som används i t.ex CoC, Stormbringer och RuneQuest. Om man hamnar i en situation som inte täcks in av en skill är det bara att välja ett passande värde (t.ex DEX), välja en multipel (t.ex. 5) och slå under det hela med en D100. Busenkelt.

Ett ännu enklare, men idag tyvärr nästan bortglömt, system är det som användes i Victory Games "James Bond". Det var otroligt snabbt och smidigt, och perfekt för att återskapa den den flytande action-känslan från JB-filmerna. Allting avgjordes med endast ett procent-tärningslag som både avgjorde om man lyckades och hur väl man gjorde det. Så striderna gick mycket snabbt med ett tärningsslag både för att se om man träffade motståndaren och hur mycket skada man gjorde.

/Anders
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: WåD

I strid blir det lite extra tärningsslag, som i de flesta andra spel. Annars kör vi med ganska mycket automatik successes, för att speeda upp spelet.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Stämmer inte, när färdighet eller grundegenskap ökar. Ökar chansen att lyckas med 5 procentenheter per poäng. Eftersom man använder d20.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Re: WåD

Annars kör vi med ganska mycket automatik successes, för att speeda upp spelet.

Ja det måste man nog. Jag tycker om WoD spel men jag lovar att det inte är för regelsystemet. Det är ett av de krångligaste som jag har sett. Spelet är roligt systemet är tråkigt.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,551
Location
Stockholm
Re: WåD

Sanning.
Sen är det ju roligt att chansen att fummla ökar ju duktigare man blir på en färdighet.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: WåD

Sen är det ju roligt att chansen att fummla ökar ju duktigare man blir på en färdighet.
?

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: WåD

Det är ett av de krångligaste som jag har sett.
Förstår inte vad som är krångligt med det systemet....
...om du nu inte tänker på Mage: the Ascension. För det är lite krångligt.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Re: WåD

Förstår inte vad som är krångligt med det systemet....

Vad som är krångligt med systemet? Ja om man jämför det med t.ex DoD så måste man i WoD läsa av två olika värden. Lägga ihop. Rulla + ihop med något nytt. Rulla o.s.v. Där finns oxå massa olika dicipliner som man applicerar på olika sätt, varierande svårighetsgrader samt dom eländiga ettorna som gör att man inte lyckas speciellt ofta trots sina skyhöga siffror.

Tja det var väl det. När man sätter det i genförelse med de flesta andra system så blir det krångligt.

Shadar Fal KAN WoD systemet hyfsat bra

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Du menar nog att man slår många tärningar samtidigt men jag ser det som bara ett slag. Sedan om man har players handbook så finns det där en tabell som gör att man bara behyöver slå 1T20 för skada och rustning hur mycket skada man än ger och läsa av på en tabell. Det är bara att välja och vraka.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: WåD

Är det verkligen svårt att addera två tal mellan 1-5, där man får en summa mellan 2-10!!!
Tycker inte jag i alla fall :)

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: WåD

Aha, jag förstår. Det finns en liten poäng med att risken för fummel ökar vid högre svårighetsgrad. Men jag håller med om att det inte bör göra det i den utsträckningen.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 
Top