Nekromanti Smallville

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,116
Location
The Culture
Rollspel som bygger på licenser (filmer, tv-serier, fantasyböcker) är oftast inte speciellt intressanta regelmässigt. Spelmakarna gör det oftast enkelt för sig och slänger på vilket standardsystem som helst. Fansen kommer att köpa spelet ändå. Det är synd, eftersom det i många fall leder till rollspel som är dåligt anpassade för att skapa äventyr i den stil som det bakgrundsmaterial de är baserade på. Undantag finns naturligtvis. Min favorit är Buffy-rollspelet, men halva anledningen till att det känns bra är att striderna i tv-serien är ganska lika strider i rollspel -- de inblandade nöter ner varandra och inga permanenta skador uppstår.

Men kort sagt: ska du leta efter nytänk, så leta inte i ett licensrollspel.

Såvida du inte letar i Smallville-rollspelet.

För de som inte känner till Smallville så är det en tv-serie där Stålmannen går runt och känner sig osäker i tio säsonger innan han slutligen (förhoppningsvis) får tummen ur, spänner på sig tråkåerna och lär sig flyga som en riktig kryptonier. Jag nämnde spelet i tråden om att ändra Vampire, men hade ändå tänkt skriva en tråd om det, och det gör jag nu.

Smallville-rollspelet är ett licensrollspel med ett väldigt annorlunda regelsystem. Till att börja med så har det varken grundegenskaper eller färdigheter i traditionell mening. En rollperson definieras av fyra olika typer av värden, som samtliga graderas med en tärningsskala: 1T4 är det lägsta värdet, sedan 1T6 och så vidare upp till 1T12.

Values -- Detta är rollpersonens värderingar, vad som är viktigt för honom eller henne. Det finns sex olika: Duty, Glory, Justice, Love, Power och Truth. Till varje value hör ett förtydligande som beskriver hur rollpersonen ser på den värderingen. Clark Kent har till exempel ett lågt värde i Power, med beskrivningen "Power corrupts" och ett högt värde i Justice "I must protect the innocent".

Relationships -- Detta är rollpersonens relationer till de andra rollpersonerna och till viktiga spelledarpersoner. Ju högre värde, desto viktigare är relationen. Man kan alltså både ha ett högt värde i relationen till sitt kärleksintresse och till sin ärkefiende. Precis som till values följs varje relationship av en beskrivning. Till exempel: "LEX LUTHOR can never be trusted".

Resources -- Detta är relationer till mindre viktiga spelledarpersoner, eller till platser. Dessa graderas med två tärningar (av samma storlek) men kan bara användas ett begränsat antal gånger per spelmöte.

Assets -- Detta är saker som utmärker rollpersonen, till exempel personlighetsdrag (Big-Hearted, Impulsive), kunskaper (Hacker, Marksman) eller superkrafter (Invulnerability, Super-speed). En asset låter dig dessutom spendera eller tjäna plot points vid olika tillfällen, samt möjliggör andra specialeffekter. Green Arrows har asseten Marksman och den låter honom få en plot point när han väljer att få slut på pilar, och den låter honom betala en plot point för att slå om ett slag när han använder sin asset.

Okej, vad gör man då med sina värden? Som i de flesta rollspel slår man tärningar när man vill göra saker. Man väljer alltid ett value och en relationship när man ska slå, och kan dessutom använda en asset och en resource om det känns lämpligt. (Och utöver det kan man betala en plot point för att används ett föremål i omgivningen, och om motståndaren är skadad får man en extra tärning för det, men det är överkurs just nu.) De två tärningar som visar högst blir ditt resultat.

Tärningar slås när man vill tvinga någon annan att agera på ett visst sätt. Om denna någon är en annan rollperson eller en viktig spelledarperson får denna välja att antingen acceptera utgången, eller motstå. Vill man motstå måste man slå högre än det första slaget. Misslyckas man får man skada, men man måste fortfarande inte acceptera utgången. Turen går fram och tillbaka tills någon ger sig, eller misslyckas med att slå högre.

Ointressanta spelledarpersoner, och hustak som ska hoppas mellan, har inga värden att slå för. Då använder spelledaren istället sin trouble pool. Denna innehåller två tärningar från start, men kan få fler om rollpersonerna slår ettor med sina tärningar, eller använder vissa assets. Det kan också försvinna tärningar ur den på motsvarande sätt. Den känns som en intressant feature.

Jag ska nämna något om rollpersonsskapandet också. Detta görs tillsammans och i steg. I vissa steg får spelarna hitta på nya platser eller personer som deras rollpersoner har relationer till (rollpersonerna antas alltid ha relationer till varandra). De spelledarpersoner som flera rollpersoner har relationer till betraktas som viktiga. När man är klar har man en hel hög personer, platser och relationer, och det bör vara ganska lätt att sätta igång en handling som sätter dessa relationer på prov.

Jag har naturligtvis inte testat att spela spelet, men det känns som ett intressant spel som är perfekt för relationsdrama med superkrafter (vilket Smallville är).

Vad vill jag då diskutera i den här tråden? Om det är någon mer som läst spelet? Om det är någon som testat det? Om det är någon som tycker att det låter intressant? Om det bara är jag som inbillar mig att det är nyskapande? Om det är något jag beskrivit på ett obegripligt sätt och bör förtydliga?

/tobias
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,145
Location
Rissne
Jag har varit nyfiken på det, och kommer nog att köpa trots att regelsystemet avskräcker. Jag är beredd att ge det en chans, trots att det tydligen lägger in en massa mekanik i sånt jag hellre sköter utan sådan.

EDIT: Å andra sidan gillar jag TV-serien, så min smak kanske man inte ska bry sig om så mycket.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,116
Location
The Culture
Å andra sidan gillar jag TV-serien, så min smak kanske man inte ska bry sig om så mycket.
För tydlighets skull vill jag påpeka att jag också gillar tv-serien, trots min raljerande beskrivning av den.

Jag skulle gilla den mer om färre problem löstes med mystiska kryptonska deus ex machina-artefakter.

/tobias
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,293
Location
Umeå
Jag har varit inne på att köpa det en tid, men sen blev det sålt från Collectors Point och sen har jag inte kommit mig för än. Men, det verkar mycket trevligt och ser fram emot när Collectors får in det igen...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag håller på att skriva en recension till Fenix just nu om Smallville (som jag hyllat tidigare då och då i Småprat).. Ska inte föregå den så mycket här. Nöjer mig att konstatera följande:

Och det är ett super-intressant spel, ja. (...no pun intended). Ett av de mest nyskapande jag sett till och med, och systemet funkar till massor av annat än superhjältar, naturligtvis. Vadsomhelst som är relationsdrama... saker i stil med Sopranos, The Tudors, Rome, Chuck, och så vidare...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,145
Location
Rissne
Gurgeh said:
Jag skulle gilla den mer om färre problem löstes med mystiska kryptonska deus ex machina-artefakter.

/tobias
Jag tycker egentligen att det den saknat mest har varit koherens, sammanhållning, nåtslags kontinuitet. De har fixat en del sånt på sistone dock, sista säsongen nu är ju faktiskt ruskigt bra på sina håll.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Enkel fråga: Jag har aldrig sett serien. Jag har inget intresse av superhjältespel. Finns det något av intresse ändå för mig att köpa det? Arfert nämnde något om relationsdramor i allmänhet.


Storuggla, däremot kan jag räkna procent
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,293
Location
Umeå
Storuggla said:
Enkel fråga: Jag har aldrig sett serien. Jag har inget intresse av superhjältespel. Finns det något av intresse ändå för mig att köpa det? Arfert nämnde något om relationsdramor i allmänhet.


Storuggla, däremot kan jag räkna procent
Det är väldigt mycket Primetime Adventures över det, med lite annat forgeigt insprängt (om vad jag läst om det stämmer, inte läst spelet i sig som sagt). Verkar vara ett grymt spel så köp det. :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,116
Location
The Culture
Enkel fråga: Jag har aldrig sett serien. Jag har inget intresse av superhjältespel. Finns det något av intresse ändå för mig att köpa det? Arfert nämnde något om relationsdramor i allmänhet.
Det bör kunna fungera med vilken typ av relationsdrama som helst. Jag skulle som sagt kunna tänka mig att använda det till Vampire, eftersom jag tycker att Vampire borde vara just relationsdrama med superkrafter.

/tobias
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Duty, Glory, Justice, Love, Power och Truth.

Skulle du kunna redogöra lite mer vad dessa är och hur man använder dem? Varför används just dessa egenskaper och vad kan man göra med var och en av dem? Av namnen att döma finner jag det lite svårt att värdera vilken rollperson som helst utefter dessa "egenskaper". Jag drar lite paralleller till EONs karaktärsdrag, men här förstår jag inte helt innebörden av dem.

Jag tycker att systemet verkar väldigt intressant då det ser ut som att det utgår från att spela en rollperson och inte att klara ett uppdrag, men jag förstår inte riktigt hur det funkar... men jag har bara spelat BRP tidigare, så det kan ha nåt med det att göra.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,145
Location
Rissne
Gurgeh said:
Enkel fråga: Jag har aldrig sett serien. Jag har inget intresse av superhjältespel. Finns det något av intresse ändå för mig att köpa det? Arfert nämnde något om relationsdramor i allmänhet.
Det bör kunna fungera med vilken typ av relationsdrama som helst. Jag skulle som sagt kunna tänka mig att använda det till Vampire, eftersom jag tycker att Vampire borde vara just relationsdrama med superkrafter.

/tobias
En svårare fråga, förresten: Om man gillar serien och har stort intresse av superhjältespel, men egentligen inte är så förtjust i den sortens regelsystem, finns det något av intresse att hämta?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,116
Location
The Culture
En svårare fråga, förresten: Om man gillar serien och har stort intresse av superhjältespel, men egentligen inte är så förtjust i den sortens regelsystem, finns det då något av intresse att hämta?
Egentligen inte. Smallville känns inte som ett superhjälte-rollspel, utan som ett relationsrollspel. Det måste bli så när den maseras på en tv-serie där de flesta huvudpersonerna inte har superkrafter alls.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,116
Location
The Culture
Duty, Glory, Justice, Love, Power och Truth.

Skulle du kunna redogöra lite mer vad dessa är och hur man använder dem? Varför används just dessa egenskaper och vad kan man göra med var och en av dem? Av namnen att döma finner jag det lite svårt att värdera vilken rollperson som helst utefter dessa "egenskaper". Jag drar lite paralleller till EONs karaktärsdrag, men här förstår jag inte helt innebörden av dem.

Jag tycker att systemet verkar väldigt intressant då det ser ut som att det utgår från att spela en rollperson och inte att klara ett uppdrag, men jag förstår inte riktigt hur det funkar... men jag har bara spelat BRP tidigare, så det kan ha nåt med det att göra.
När man slår tärningsslag i de flesta rollspel så utgår man från vad rollpersonen ska göra. Lyfta en tung sten? Styrka! Klättra uppför ett rep? Smidighet! Lägga ett pussel? Intelligens! Och så vidare.

Det viktigaste i Smallville-rollspelet är istället varför rollpersonen gör något. Okej, rollpersonen ska bryta sig in i ett hus och dyrka upp ett kassaskåp. Varför det? För att få tag på de hemliga dokumenten. Javisst, men varför vill rollpersonen ha tag på de hemliga dokumenten? För att sätta dit skurken? Aha, Justice! För att idka utpressning? Power! För att avslöja skurkens hemliga planer? Truth!

Så det man ska tänka på inför varje tärningsslag är varför rollpersonen gör det han eller hon gör, och för (eller mot) vilken person.

/tobias
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Arfert said:
Och det är ett super-intressant spel, ja. (...no pun intended). Ett av de mest nyskapande jag sett till och med, och systemet funkar till massor av annat än superhjältar, naturligtvis. Vadsomhelst som är relationsdrama... saker i stil med Sopranos, The Tudors, Rome, Chuck, och så vidare...
Låter väldigt intressant.

Inte så mycket för Smallville, utan mer för det vi diskuterat i annan tråd (nördkultur och rollspel för tjejer).

Kan det vara så att det äntligen kommit ett rollspel som inte avhandlar relationer som strid?

(Det här med att "ge sig" eller slå över, var har jag läst om en liknande idé...? Kan det ha varit det väldigt annorlunda Jack Vance rollspelet...? Hmmm... minns inte)
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
ahh, ok, det börjar klarna i alla fall.

Men min andra fråga: varför andvänds just dessa egenskaper?
För mig känns det som att det inte går att särskilja några människor med egenskaperna. Alla är plikttrogna, alla vill ha cred (ära), alla står för rättvisa, alla vill bli älskade och älskar någon och alla eftersträvar sanning. Det som skiljer människor åt är snarare när man har dessa känslor och värderingar och på vilket sätt, snarare än hur mycket. Man skulle även specialisera saker i dem och det kan jag förstå, men en ranking av hur plikttrogen och hur kärleksfull man är förstår jag inte alls.

Ska man se dem som att en rollperson med högt i Glory oftast löser konflikter med hjälp av ära eller på grund av ära? eller både och?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,116
Location
The Culture
Men min andra fråga: varför andvänds just dessa egenskaper?
För mig känns det som att det inte går att särskilja några människor med egenskaperna. Alla är plikttrogna, alla vill ha cred (ära), alla står för rättvisa, alla vill bli älskade och älskar någon och alla eftersträvar sanning. Det som skiljer människor åt är snarare när man har dessa känslor och värderingar och på vilket sätt, snarare än hur mycket. Man skulle även specialisera saker i dem och det kan jag förstå, men en ranking av hur plikttrogen och hur kärleksfull man är förstår jag inte alls.
Det håller jag inte alls med om. Om vi håller oss till spelvärlden, vem tror du värderar Rättvis högst, Stålmannen eller Lex Luthor? Vem av dem värderar Makt högst?

Ska man se dem som att en rollperson med högt i Glory oftast löser konflikter med hjälp av ära eller på grund av ära? eller både och?
Man ska se det som att en person med hög Glory värderar ära högt, och därmed har stor chans att gå vinnande ur en konflikt som för honom eller henne handlar om ära. Om det är ära som står på spel kommer den personen att kämpa hårt och har därmed en större chans att vinna.

/tobias
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Man ska se det som att en person med hög Glory värderar ära högt, och därmed har stor chans att gå vinnande ur en konflikt som för honom eller henne handlar om ära. Om det är ära som står på spel kommer den personen att kämpa hårt och har därmed en större chans att vinna.
Ok. Då tror jag att jag har förstått systemet :)

Om vi håller oss till spelvärlden, vem tror du värderar Rättvis högst, Stålmannen eller Lex Luthor? Vem av dem värderar Makt högst?
Om vi håller oss till spevärlden tror jag att de båda har olika syn på vad makt och rättivsa är. Givetvis porträtteras Stålmannen som rättvis medan Luthor står för maktbegär, men det här leder till väldigt tvådimensionella karaktärer, något jag personligen inte tycker om (visst har det sina fördelar, men oftast undvikar jag det). Hade jag varit Spelledare och använt mig av Lex Luthor som SLP så hade han inte varit the bad guy som är maktgalen. Jag hade försökt att beskriva hans mål i livet och bakgrunden till varför han behöver agera som han gör, annars skulle jag bara tycka att han var "the bad guy" bara för att de goda rollpersonerna ska ha någon elaking att slåss mot och förhålla sig till.

Tror du att Lex Luthor ser sig själv som maktgalen? vem har tolkningsföreträde, du eller Luthor?

Jag ska tillägga och klargöra att jag inte tycker att tvådimensionella karaktärer är dåligt. Det går absolut att använda sig av dem och jag gör det också. Det handlar givetvis om vad man själv tycker om. Jag personligen vill hellre ha en verkligare syn på karaktärerna och deras antagonister än vad många klassiska TV-serier/filmer/böcker/serietidningar eftersträvar. I Lex Luthor (exemplet, hehe) skapades han ju för att man ska förstå vad Stålmannen INTE står för och gör att Stålmannen har någonting att slåss mot. Det är inte fel, men jag vill att mina superskurkar ska leva för sig själva, inte för rollpersonernas skull.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Gurgeh said:
En svårare fråga, förresten: Om man gillar serien och har stort intresse av superhjältespel, men egentligen inte är så förtjust i den sortens regelsystem, finns det då något av intresse att hämta?
Egentligen inte. Smallville känns inte som ett superhjälte-rollspel, utan som ett relationsrollspel. Det måste bli så när den maseras på en tv-serie där de flesta huvudpersonerna inte har superkrafter alls.

/tobias
Men har rollspelet något med tv-serien att göra?

Jag får för mig att Smallville-rollspelet ger relationsdraman med möjliga superkrafter, dvs berättelser liknande tv-serien, men egentligen inte tv-serien.

Ska/kan man spela karaktärerna i tv-serien? Eller kanske parallella berättelser om en annan småstad där en krypton kraschat?

Jag är inget större fan av tv-serien, och relationdraman är inte riktigt min rollspelsgenre. Jag är bara intresserad om rollspelet faktiskt har något med licensen att göra, eller om det är en klistrelapp för att sälja bättre =)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,116
Location
The Culture
Om vi håller oss till spevärlden tror jag att de båda har olika syn på vad makt och rättivsa är.
Jag är helt övertygad att om du frågar Stålmannen och Lex Luthor vad de tycker om makt och rättvisa så säger Lex Luthor att makt är väldigt viktigt, medan rättvisa inte är det, och Stålmannen säger tvärtom. Det handlar inte alls om att de har olika syn på vad makt och rättvisa är -- det är de ganska överens om -- de har bara helt olika syn på hur viktigt det är.

Givetvis porträtteras Stålmannen som rättvis medan Luthor står för maktbegär, men det här leder till väldigt tvådimensionella karaktärer, något jag personligen inte tycker om (visst har det sina fördelar, men oftast undvikar jag det).
Tvådimensionella jämfört med vilket spelsystem då? Det här systemet har sex olika värderingar, så du kommer att få rollpersoner med minst sex dimensioner. I många spelsystem vet du bara hur stark rollpersonen är och hur stor chans han har att träffa motståndaren när han svingar sitt svärd.

Hade jag varit Spelledare och använt mig av Lex Luthor som SLP så hade han inte varit the bad guy som är maktgalen.
Det skulle han inte vara i den här spelet heller. Han skulle antagligen vara en rollperson.

Jag hade försökt att beskriva hans mål i livet och bakgrunden till varför han behöver agera som han gör, annars skulle jag bara tycka att han var "the bad guy" bara för att de goda rollpersonerna ska ha någon elaking att slåss mot och förhålla sig till.
Vad är det som får dig att tro att man inte beskriver hans mål och bakgrund, bara för att man dessutom sätter ett värde på hans åsikter om Makt och Rättvisa?

Tror du att Lex Luthor ser sig själv som maktgalen? vem har tolkningsföreträde, du eller Luthor?
Jag tror inte att Lex Luthor ser sig själv som maktgalen utan som en person som förtjänar makt och förstår bättre än andra hur den ska utnyttjas. Men jag anser varken att jag eller Lex Luthor får bestämma det, utan den spelare som ska spela honom.

/tobias
 
Top