Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Det fanns undantag. Jag såg en biopic om en kille som steg i graderna under Napoleonkrigen tack vare sin kompetens och trotsade alla aristokraterna som försökte trycka ner honom hela tiden.
Ett problem för dåtida brittiska arméofficerare var att den förväntade livsstilen (hästar, blingbling-uniformer, konjak på mässen, osv) kostade betydligt mer än lönen. Sir William Robertson, som befordrades från sergeant till fänrik tack vare sin extrema duglighet, konstaterade att officerslivet normalt "kostade" 3½ gånger en nybakad officers lön.

Det gick dock väl för Robertson. Han sökte som frivillig till farliga gränsposteringar i Indien där lönen var högre och utgifterna lägre, samtidigt som han blev nykterist och slutade röka. Robertson avslutade sin militära karriär med en lång sejour som generalstabschef under första världskriget och befordrades till fältmarskalk.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,182
Ett problem för dåtida brittiska arméofficerare var att den förväntade livsstilen (hästar, blingbling-uniformer, konjak på mässen, osv) kostade betydligt mer än lönen. Sir William Robertson, som befordrades från sergeant till fänrik tack vare sin extrema duglighet, konstaterade att officerslivet normalt "kostade" 3½ gånger en nybakad officers lön.
Tack och lov för korruption! :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,182
Det är inte korruption om det är en öppen del av systemet.
Fast det är det ju - det är fortfarande teoretiskt sett olagligt, och det går att åka dit på det, särskilt om man gjort någon arg.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Fast det är det ju - det är fortfarande teoretiskt sett olagligt, och det går att åka dit på det, särskilt om man gjort någon arg.
Insåg att vi kanske tänkte på olika saker. Jag tänkte på köpandet av rank och mottagandet av betalning för påskyndande av tjänster som jag har förstått var en öppen del av systemet, även om vi idag skulle se det som korruption. Vad tänkte du på?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,182
Insåg att vi kanske tänkte på olika saker. Jag tänkte på köpandet av rank och mottagandet av betalning för påskyndande av tjänster som jag har förstått var en öppen del av systemet, även om vi idag skulle se det som korruption. Vad tänkte du på?
Saker som det gigantiska svinnet inom logistiken - det var något alla visste hände, som var olagligt, men som man inte hade kapacitet att göra något åt.

Att köpa sin militära rang var däremot en etablerad och laglig del inom systemet.

Inte sällan samverkar sådant här - man först säljer jobb och ämbeten (lagligt) för att dra in pengar, och antar att de som fått dem kommer att sko sig (olagligt) på dem. Det är så systemet ser ut, och alla vet det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Saker som det gigantiska svinnet inom logistiken - det var något alla visste hände, som var olagligt, men som man inte hade kapacitet att göra något åt.

Att köpa sin militära rang var däremot en etablerad och laglig del inom systemet.

Inte sällan samverkar sådant här - man först säljer jobb och ämbeten (lagligt) för att dra in pengar, och antar att de som fått dem kommer att sko sig (olagligt) på dem. Det är så systemet ser ut, och alla vet det.
I Kina under sen Qing såg systemet lite likadant ut, där magistraters lön inte var i närheten tillräcklig för att sköta sina uppgifter (det fanns ingen uppdelning i ämbetets och personens tillgångar, utan magistraten fick pengar och magistraten betalade för driften av ngamun/yamen). Det innebar att han behövde driva in en massa "administrationsavgifter" för att få ekonomin att gå ihop, vilket var olagligt. Där fanns dock mindre förståelse uppifrån, och alla högt uppsatta tyckte att det var förfärligt att det gick till på det sättet, och framförallt de som samlade in avgifterna, som var informella/inofficiella anställda hos magistraten, fick ruskigt dåligt rykte om att vara profitörer och skurkar. Men det var en förutsättning för att systemet skulle fungera, då det inte uppdaterats när befolkningen exploderat eftersom Honghei/Kangxi (tror jag det var) hade lovat att inte höja landskatten.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,182
I Kina under sen Qing såg systemet lite likadant ut, där magistraters lön inte var i närheten tillräcklig för att sköta sina uppgifter (det fanns ingen uppdelning i ämbetets och personens tillgångar, utan magistraten fick pengar och magistraten betalade för driften av ngamun/yamen). Det innebar att han behövde driva in en massa "administrationsavgifter" för att få ekonomin att gå ihop, vilket var olagligt. Där fanns dock mindre förståelse uppifrån, och alla högt uppsatta tyckte att det var förfärligt att det gick till på det sättet, och framförallt de som samlade in avgifterna, som var informella/inofficiella anställda hos magistraten, fick ruskigt dåligt rykte om att vara profitörer och skurkar. Men det var en förutsättning för att systemet skulle fungera, då det inte uppdaterats när befolkningen exploderat eftersom Honghei/Kangxi (tror jag det var) hade lovat att inte höja landskatten.
Tax Farming i Rom hade samma system - man lade ut rätten att driva in skatt på entreprenad åt någon som betalade för det, och även om det i teorin var lagligt i bägge leden, fattade alla att köparen finansierade det hela med att driva in olagligt mycket skatt och behöll överskottet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Tack och lov för korruption! :)
Det handlade snarare om att officerarna var rikemanssöner som fick pengar av pappa för att hålla stilen. Korruption förekom snarare bland sergeanterna som personligen hanterade förråd och vapen.

Medelklassmän sökte sig till de "moderna" truppslagen som inte var belastade av kostsamma, gamla snobbtraditioner, exvis signalkåren och ingenjörstrupperna. Spår av sådant här levde kvar till andra världskriget. De brittiska ingenjörstrupperna leddes av påhittiga unga män och utvecklade stor teknisk skicklighet, medan de "fina" infanteri- och gardesförbanden hade medelmåttiga officerare.

Ett exempel från filmen Zulu om slaget Rourke's Drift 1879. Den företagsamme kapten Chard (medelklass) ur ingenjörstrupperna möter den ridande infanterikaptenen Bromhead (överklass).

 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,356
Jag läser mycket böcker om dinosaurier för mina barn och då och då dyker denna bilden upp:
1714588416359.jpeg

Det är alltså en illustration föreställande Chicxulub kratern, efter asteroiden som troligtvis blev slutet för dinosaurierna. Varje gång jag ser den får jag en sådan jäkla lust att börja skriva en fantasykampanj med ett sådant runt hav.
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Jag läser mycket böcker om dinosaurier för mina barn och då och då dyker denna bilden upp:
View attachment 17810

Det är alltså en illustration över Chicxulub kratern, efter asteroiden som troligtvis blev slutet för dinosaurierna. Varje gång jag ser den får jag en sådan jäkla lust att börja skriva en fantasykampanj med ett sådant runt hav.
Wow! Jag vill spela
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Jag läser mycket böcker om dinosaurier för mina barn och då och då dyker denna bilden upp:
View attachment 17810

Det är alltså en illustration föreställande Chicxulub kratern, efter asteroiden som troligtvis blev slutet för dinosaurierna. Varje gång jag ser den får jag en sådan jäkla lust att börja skriva en fantasykampanj med ett sådant runt hav.
Anbennar.
Fantasymoden till Europa Universalis IV har precis ett sånt hav. Även om det hade skapats av en exploderande alv (som var lite arg) snarare än en asteroid.
 
Top