Nekromanti Skate Rollspel

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Varför krångla till det??????

För att man kanske vill ha mer detaljerade regler för just den sortens spel. Tänk om ett rollspel skulle försöka innehålla allt, det skulle bli en massivt antal böcker i alla fall (visst ja D20 har redan försökt)
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
nej, för jag syftade just på DC rampen en specifik miljö skildrad ramp, visst skulle man kunna sätta en vanlig 5m ramp på reglerna med det är Coolare att klara det i DC rampen. Jag vill ha ett Rollspel med skate helt enkelt. Visst låter det motsägelse fullt.

Det var också så att jag vill ha med tricken, jag vill ha The Skate RPG (kanske Modul)
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Du läste inte något av mina tidigare inlägg.

Jag skrev tidigare att istället för att skriva något nytt, behöver man bara lägga till. Modifiera ett redan existerande rollspel.
Men det är bara vad jag tycker, och min rekommendation till dig.
Tacka och ta emot...eller helt enkelt skit i det.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Varför krångla till det??????

Varför krångla till det? Varför inte använda ett komplett rollspel använda sig av världen som passar den kampanj man ämnar spela? För att sedan med mindre modifikationer som det kommer bli för att passa just dig bättre, istället för att skapa ett helt nytt rollspel.
Förmodligen för att man vill skräddarsy regler och stämning efter en given situation. I det andra fallet är det säkert möjligt att göra med hjälp av en modul, men i det första är det inte det.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Hur många tvärnischade rollspel....

Blöööhh för ett sådant inlägg. Något som jag avskyr är när man ställt en fråga som "varför?" och får då som gensvar -"varför inte eller därför."
Meningen var inte att skriva "därför" och jag upplever inte att jag gjorde det heller. Det jag påpekade var att det kan vara bra med ett skaterollspel av samma anledning som det är bra med till exempel piratrollspel. Anledningen är förstås att de ger en hundraprocentiga möjligheter att skräddarsy spelet.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Lustfaktorn

Men det finns gott om filurer i buskarna som helt enkelt tycker det är kul att göra egna regelsystem. Det kanske inte blir världens originellaste mekanismer varje gång, och projektet kanske aldrig blir klart, men själva regelmakandet är en kul hobby.

Lite analogt till rollspelandet självt: rollpersonerna kanske har mål de strävar efter, men det är vägen dit som egentligen drar för många.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Därför krångla till det! (långt)

"Varför krångla till det? Varför inte använda ett komplett rollspel använda sig av världen som passar den kampanj man ämnar spela? För att sedan med mindre modifikationer som det kommer bli för att passa just dig bättre, istället för att skapa ett helt nytt rollspel."

Det finns en ganska bra orsak till att inte göra det. Ett regelsystem som hanterar en hel värld måste av nödvändighet hantera alla konstiga kombinationer. Ett Arthur-spel enligt din formel skulle även bli tvungen att ta hänsyn till bönder, hantverkare, fiskare, legoknektar, och precis allt annat som kan tänkas förekomma i ett England anno domini 400. Det finns två problem med ett sådant spel.

Det första är att det av nöden blir ganska omfattande med alla dessa mindre modifikationer för alla möjliga kampanjer i folkvandringstidens England.

Det andra är att det missar poängen. För liksom, vilka är det som är huvudpersonerna i Arthur-sagorna? Jo, Arthur, hans riddare, några av riddarnas hustrur, älskarinnor och döttrar, ett par andra kungar, Merlin och några trollkunniga kvinnor, samt en och annan ond riddare. I princip alla som inte är riddare är antagonister eller biroller. Kan man över huvud taget anse sig spela Arthur-saga om man spelar legoknekt eller fiskare i den världen?

Pendragon har löst det genom att man enbart kan spela riddare. I Knights Adventurous till 3rd Ed så fanns det extraregler för kvinnor, och i 3th Ed så bakades Knights Adventurous in i regelboken och regler för att spela magiker tillfördes. Det vill säga, möjligheten att spela de viktiga birollerna (magiker och kvinnor) är sena tillskott i Pendragons historia. Tyngdpunkten har alltid varit på att spela riddare, med allt vad det innebär.

Genom denna fokusering så kan man dels sammanfatta alla SLPers färdigheter med färdigheten Industry (det vill säga Tillverka), så därmed förpassas biroller och statister dit de hör hemma - birolls- och statistfacket, och dels utveckla den intressanta delen på ett sätt som hade varit omöjligt i ett konventionellt rollspel.

Se, Pendragon spelas med väldigt snabbt tidsflöde. Det är inte ovanligt att det går ett helt år per spelmöte. Det gör att ens rollperson snabbt blir äldre, så vill man fortsätta att spela så gör man bäst i att skaffa en arvinge som kan ta över sin fars mantel. Pendragon bygger till stor del på detta generationsskifte: ens rollpersons berömda far är inte bara ett par paragrafer i ens bakgrundshistoria, det är en före detta rollperson som spelledaren och spelarna minns personligen, eftersom de har spelat mot den rollpersonen för några spelmöten sedan. På så sätt så har man genom att bygga om hur rollspel spelas fått in familjens vikt i rollspelet.

Varför är det här så viktigt? Jo, grundståryn i Arthur-sagan handlar om hur Uther enar landet, hans son Arthur blir ny kung, Arthur syndar med sin egen syster och avlar Mordred, och genom Mordred så kommer Camelots fall när Arthur är en gammal man. Med andra ord, ståryn spänner över tre generationer! Därtill kommer en hel del effekter av att det är samma familj: Arthur blir inte kung för att han drar svärdet ur stenen. Han drar svärdet ur stenen för att han är Uther Pendragons son och Britanniens rättmätige kung. Mordred är inte vilken ond riddare som helst: han är Arthurs son. Alltså måste ett rollspel som gör anspråk på att ha samma stämning som Camelot ha familjen och deras forna dåd som en viktig del. Någon designer verkar ha identifierat problemet att en berömd pappa i rollpersonens bakgrund kunde lika gärna ha ersatts av en papegoja på axeln i äkta piratstil. Men gör man pappan till en före detta rollperson... då talar vi helt andra bullar.

Spelar man ett konventionellt rollspel, till exempel D&D med såsboken om Camelot eller GURPS Camelot, så måste man hitta på en massa konstiga abbrovinscher för att få in samma effekt, eftersom dessa spel är gjorda för konventionellt rollspelande. Det är till och med så hårt att om en enda rollperson är en konventionell äventyrare så kommer den rollpersonen att sabotera motsvarande generationsspel. I det fallet är det med andra ord mer eller mindre kontraproduktivt att försöka modda ett konventionellt rollspel till Camelot. Det blir varken hackat eller malet. Det blir bara ett konventionellt rollspel med lite Arthur-fernissa på.

"Men jag vill spela konventionellt rollspel med lite Arthur-fernissa på!" kanske någon invänder. Varsågod, gör det. Men kom inte och klaga på dem som genom att nischa rollspelen försöker utveckla hur man spelar rollspel. Jag är rätt övertygad om att om inte Pendragon och dess generationsspel hade funnits så hade inte Ars Magicas troupe-spel tillkommit heller, och båda dessa spel torde ha varit så grundläggande för storytelling-idén att utan dem så hade vi inte haft Vampire eller World of Darkness. Med andra ord, de två nischade spelen var rätt essentiella för ett rätt stort kliv i rollspelshobbyns utveckling. Utan sådant nytänkande och nischning så hade hobbyn enbart gått ut på att banka monster i grottor idag.

Och det är skäl nog för att krångla till det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Vad är det som är så krångligt? (OT)

Varför krångla till det? Varför inte använda ett komplett rollspel använda sig av världen som passar den kampanj man ämnar spela? För att sedan med mindre modifikationer som det kommer bli för att passa just dig bättre, istället för att skapa ett helt nytt rollspel.
Varför skriva ett science fiction-rollspel när man kan ta D&D, ta bort barbarerna, drakarna och tvåhandssvärden och lägga in rymdskepp, cyborger och laservapen istället?

Ett rollspel är mycket mer än sin regelmotor; det är sina färdigheter, sina bilder, sina beskrivningar av olika saker i spelvärlden med mera. Ett rollspel där allt detta samverkar för att skapa en viss värld och en viss stämning känns mer helgjutet och intressantare än ett universalsystem. Universalsystemet må kunna hantera alla tänkbara situationer, men det specifika rollspelet gör förhoppningvis ett bättre jobb i den situation det är tänkt att hantera. Ta ett litet och nischat rollspel som "All Flesh Must Be Eaten" som exempel. I det spelet ska man slåss mot zombier, inget annat. Hur mycket tråkigare hade det inte varit om det istället varit ett allmänt nutids-rollspel där man förutom zombieslaktande även kunde ägna sig åt pokerspel, polisutredningar, företagsuppköp, läkardramer eller golf?

Naturligtvis är det krångligt att skriva ett helt nytt rollspel, men om man verkligen vill ha ett rollspel som på bästa möjliga sätt ska tillvarata en viss miljö eller stämning är det bäst att börja från grunden.

(Och jag började skriva detta innan Krille skrev samma sak, men blev distraherad av en diskussion om tidsresor. :gremwink:)

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Re: Udda rollspelare

visst, men hur många uppslatar Skatare som inte är det? Inte många inte själva skatetet så att säga.

Men hur ofta drömmer du dig bort att du är en känd skatare?
Jag upprepar: Skriv inte rollspel för mig, skriv rollspel för dig!
Ja, jag är helt ointresserad av skejtande och tycker att det verkar skittråkigt, men varför ska du bry dig om att jag tycker det? Det är ju du som ska spela det!

/tobias
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Du läste inte något av mina tidigare inlägg.

Jo jag läste dina inlägg, ja det är enklast, men nej jag har inte tid eller ork
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Udda rollspelare

Det är ju det som är grejen om du inte tycker det är kul gör du inte ett sådant rollspel. Och det är inte många som tycker det är kul.
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Att jämföra riddare med rullbrädesåkare...hmph!

Det andra är att det missar poängen. För liksom, vilka är det som är huvudpersonerna i Arthur-sagorna? Jo, Arthur, hans riddare, några av riddarnas hustrur, älskarinnor och döttrar, ett par andra kungar, Merlin och några trollkunniga kvinnor, samt en och annan ond riddare. I princip alla som inte är riddare är antagonister eller biroller. Kan man över huvud taget anse sig spela Arthur-saga om man spelar legoknekt eller fiskare i den världen?
Att jämföra en Arthur-saga med en rullbrädesåkare, är som att jämföra en en nypolerad DeLorean med en svampinfekterad björk i oktober månad.

I en saga med riddare så är dessa huvudpersonerna, javisst.
Det var då, Kungen utnämnd av gud, och hans riddare utnämnda av honom. Det är klart att det centreras runt detta i en saga.

Skateboard åkare är inga riddare. De vill ägna sig åt stöld i farsans barskåp, klottra TAG's i tunnlar och önskar genomföra en "kickflip 720 megabrääs".
Hur skall man göra för att centrera huliganerna? Det går inte, det finns alltid en högre makt när man tillhör samhällets bottenskikt.

Jag har sagt det tidigare...Är det inte lättare att använda sig av ett redan existerande rollspels regler? Självklart tar man bort det man önskar. Man skapar en kampanj med de böcker man har. Och med stark indoktenering till sina spelare som SL, där man talar om att det är inte t.ex KULT som ska spelas. Jag som SL har endast använt de regler som finns här med vissa modifikationer. Varför? För att det är ett urbant spel.
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Att jämföra riddare med rullbrädesåkare...hmph!

Det andra är att det missar poängen. För liksom, vilka är det som är huvudpersonerna i Arthur-sagorna? Jo, Arthur, hans riddare, några av riddarnas hustrur, älskarinnor och döttrar, ett par andra kungar, Merlin och några trollkunniga kvinnor, samt en och annan ond riddare. I princip alla som inte är riddare är antagonister eller biroller. Kan man över huvud taget anse sig spela Arthur-saga om man spelar legoknekt eller fiskare i den världen?
Att jämföra en Arthur-saga med en rullbrädesåkare, är som att jämföra en en nypolerad DeLorean med en svampinfekterad björk i oktober månad.

I en saga med riddare så är dessa huvudpersonerna, javisst.
Det var då, Kungen utnämnd av gud, och hans riddare utnämnda av honom. Det är klart att det centreras runt detta i en saga.

Skateboard åkare är inga riddare. De vill ägna sig åt stöld i farsans barskåp, klottra TAG's i tunnlar och önskar genomföra en "kickflip 720 megabrääs".
Hur skall man göra för att centrera huliganerna? Det går inte, det finns alltid en högre makt när man tillhör samhällets bottenskikt.

Jag har sagt det tidigare...Är det inte lättare att använda sig av ett redan existerande rollspels regler? Självklart tar man bort det man önskar. Man skapar en kampanj med de böcker man har. Och med stark indoktenering till sina spelare som SL, där man talar om att det är inte t.ex KULT som ska spelas. Jag som SL har endast använt de regler som finns här med vissa modifikationer. Varför? För att det är ett urbant spel.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Att jämföra riddare med rullbrädesåkare...hmph!

Hur skall man göra för att centrera huliganerna? Det går inte, det finns alltid en högre makt när man tillhör samhällets bottenskikt.


Det där är ju trams, givetvis kan man centrera på skatearna.

Hur tänker du när du säger att det inte går att centrera på samhällets bottenskikt?

Lycka till
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Etablissemanget anno domini 458 respektive 2005

"Skateboard åkare är inga riddare. De vill ägna sig åt stöld i farsans barskåp, klottra TAG's i tunnlar och önskar genomföra en "kickflip 720 megabrääs". Hur skall man göra för att centrera huliganerna? Det går inte, det finns alltid en högre makt när man tillhör samhällets bottenskikt."

Vad sjutton har högre makt att göra med drama? Det är inte intressant huruvida huvudpersonerna är mäktiga eller inte. Det viktiga är att de är huvudpersoner. När man vet det så kan man börja analysera vad huvudpersonerna gör, och utifrån det sätta ihop en kravspec på vad rollspelet ska innehålla. Makt är i det sammanhanget bara intressant om huvudpersonerna har makt, så som de har i fallet kung Arthur.

Men vad om huvudpersonerna inte har makt? Vad om de är engelska bönder i dagens Yorkshire istället? Eller elever på en japansk gymnasieskola? Eller förrymda galärslavar i artonhundratalets Frankrike? Eller skejtare i Stockholms förorter?

I fallet Pendragon så har huvudpersonerna makt. Därmed så är makt en intressant sak att bygga in i spelet, och därför har makt byggts in i spelet. I fallet skejtare är makt inte intressant - eller snarare, statsmakt är intressant som antagonist (läs: etablissemanget och snutjävlar), gängmakt är intressant i intern rangställning.

Här har du redan identifierat en del av det maktspelet: gör koola stunts så ökar din interna rangställning. Fly från snuten så ökar rangställningen. Rita tags så ökar rangställningen. Fixa sprit så ökar rangställningen. På samma sätt har du identifierat förhållandet till den externa maktställningen: etablissemanget och snutjävlarna. Det kanske mår bäst av att abstraheras till spelledarpersonerna Snut, Socialtjänsteman och Farsan. Det är inte intressant att veta vilka turer som besluten fattas i riksdag och kommun. Det intressanta är att det finns en farsa som ger dig utegångsförbud, en socialtjänsteman som inte ger dig bidrag och en snut som jagar dig om du gör koola stunts på fel ställe.

Om du nu gör det här jobbet, istället för att gnälla på att folk gör spel som inte bygger på standardregelverken, så lär du nu ha fått fram en kravlista. Den smarte spelkonstruktören jämför denna kravlista med alla spel han känner till. Vilka spel klarar av att hantera Stunts, Rang i skejtargänget och ett Abstrakt etablissemang?

Tja, du kan nog göra det med Kult eller med GURPS, men risken är rätt stor att du större delen av tiden helt enkelt inte använder Kult eller GURPS, eftersom Kult och GURPS tar upp sånt som skejtare inte gör och inte tar upp sånt som skejtare gör. I så fall kanske det är vettigare att helt enkelt göra ett nytt spel.
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Re: Att jämföra riddare med rullbrädesåkare...hmph!

Man kan inte få samma centrering i en rullbrädesåkande kampanj, som det är i en Arthur-saga.

I en arthur saga, Gud, Kungen, och hans riddare.

I en rullbrädesåkande saga, polisen, föräldrar, socialstyrelsen m.m.
Det finns så mycket mer i vår värld som står över i samhällsskikten, därmed så har du inte bönder i birollerna med färdigheten "tillverka" som finns i arthur sagan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Att jämföra riddare med rullbrädesåkare...hmph!

"Det finns så mycket mer i vår värld som står över i samhällsskikten, därmed så har du inte bönder i birollerna med färdigheten "tillverka" som finns i arthur sagan."

Vem som står över eller under är ointressant. Möjligen är det intressant med vad som står utanför.

Arthur-sagan handlar om riddare. Därför kan allt som inte är riddare abstraheras med färdigheten Tillverka, eftersom det är vad alla som inte är riddare gör.

En skejtarsaga handlar om skejtare. Därför kan allt som inte är skejtare abstraheras till Snutar, eftersom det är vad alla som inte är skejtare är om de inte är svennisar som tittar på Bingolotto.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Att jämföra riddare med rullbrädesåkare...hmph!

Man kan inte få samma centrering i en rullbrädesåkande kampanj, som det är i en Arthur-saga.


Jo jag ser att du skriver det.

Min tolkning blir att du inte kan få samma centrering i en rullbrädesåkande kampanj.

Sen använder du dig av slutsatsen att om jag inte tycker så, då är det inte så.

Lycka till Attila
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
KULT var bara ett EXEMPEL. Lite [OT]

istället för att gnälla på att folk gör spel som inte bygger på standardregelverken
Jag har absolut inte gnällt. Det jag har gjort var att säga som en rollspelare till en annan var att: det enklaste skulle vara om han använde ett redan existerande rollspel som han modifierade till sina fördelar.

Isället så uppfattar folk mig som gnällande skitstövel och kastar vansinniga inlägg över mig. Jag brukar sällan bli grinig.
Ska jag i mina inlägg mosa in en massa gremlins som jag hatar så att folk förstår min sinnesstämning när skriver eller kan folk LÄSA vad fan jag skriver. Läs mina inlägg ut en arg ton. Jag skriver dem inte arga!
 
Top