Björn Wärmedal
Björning Wheel
Jag funderar på att skaffa eremitkräftor. Är det någon här som har som kan tipsa om var en kan köpa, hur de är att ta hand om, och vad de har för krav på skal?
Om man får hijacka lite på tal om hattar till eremitkräftor så finns det en artikel som är både adorable och sorgsen; https://www.bbc.com/news/science-environment-68071695Går det att designa lite roliga hattar
De ville ha lagom stort skal, hade några stycken på lut från djuraffärn. De klämde o kände länge, sen testade lite, sen valde. De växte inte snabbt precis. Jag hade någon variant som var ganska liten, typ 2cm inkl skal, så fort man tog i skalet drog de sig in i skalet o höll stor-klon som skyddsdörr, så att hantera dem var en baggis.Det är den landlevande varianten jag funderar på. Hur är de att hantera? Vad har de för krav på skal? Går det att designa lite roliga hattar och 3d-printa?
Jag vill bara understryka det här som Zonk skrev.De var ganska rymningsbenägna och klättrade i silikonsträngen som höll ihop glasbitarna till akvariet, sen hörde man dem dunsa ner för trappan ett steg i taget.