Nekromanti Ska vi spela Varulvsspel på forumet?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det börjar närma sig:

Okej... Det är typ två timmar kvar... Om ingen ny person anmäler sig tills dess så kan jag berätta vilka roller jag tänkt mig, för ett välbalanserat spel på nio(+) spelare.

På människornas sida kommer det att finnas:

3 Vanliga bybor.
2 Frimurare, som känner till varandra och får samtala privat.
1 Siare, som varje speldag kan luska reda på någons roll.

...och på varulvarnas sida kommer det att finnas:

2 Varulvar.

---

Nu tänker ni; "amen... det där är ju bara åtta roller. Vi är ju redan nio spelare?" men det finurliga är att jag stoppar in en extra roll av något slag också, men jag tänker inte berätta vad för något. Slumpen får bestämma.

Men jag kan avslöja alternativen: Det kan bli en:
1. Extra Varulv
2. Extra Frimurare
3. Extra Siare
4. Paranoid Siare, som tror sig vara en siare, men som alltid får resultatet "det är en varulv!"
5. Naiv Siare, som tror sig vara en siare, men som alltid får resultatet "det är en vanlig bybo."
6. Sinnessjuk Siare, som tror sig vara en siare, men som får resultaten att varulvar är bybor och att människor är varulvar.
7. Väktare, som kan försöka skydda valfri person mot varulvsangrepp.
8. Klantväktare, som tror sig vara en väktare, men vars beskydd är meningslöst och som - andra gången han beskyddar en och samma person - dödar denne.
9. Dödgrävare, som kan ta reda på rollen hos dödade personer.
10. Naiv Dödgrävare, som tror sig vara en vanlig dödgrävare, men som alltid får resultatet "det är en vanlig bybo" om människor, och "det är en vanlig varulv" om varulvar.
11. Smittobärare, en särskild varulv som en gång i spelet kan förvandla en människa till en varulv.
12. Varhamster, som tror sig vara en vanlig bybo och som fungerar som en sådan - men som ger resultatet "han är varulv!" om en siare skulle undersöka honom, och som kommer se ut som en varulv om han skulle dö.

---

Så ni vet inte exakt vilka roller det kan bli.

---

Varje speldag håller på två verkliga dygn, och jag kommer göra en paus i spelet vid 20:00 varannat dygn från och med Söndag, då jag räknar allas röster om vem som skall lynchas, och så skriver jag ett litet inlägg där jag berättar om hur han hängs och om ni får bevittna huruvida den ni dödat är en varulv eller en människa. Dessutom får ni veta vem det eventuellt är som varulvarna ätit upp under natten. Därefter så startar jag spelet på nytt.

---

Snart kommer lite mer generella regler:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Generella Regler: (gäller även besökare)

REGLER:
Okej, generella regler:

1. Endast deltagare med levande roller - samt jag - får skriva i denna tråd. Utomstående och deltagare med döda roller
får inte hjälpa till på något vis med gissningar, och bör inte heller skriva inlägg direkt i denna tråd.

2. Enbart varulvarna och frimurarna får diskutera spelet med varandra privat. Skriv inte något om vilka ni misstänker i vrållådan eller liknande, tack, utan ta allt öppet här i tråden. Det är givetvis inget som jag kan kontrollera, men det blir roligare så för alla.

3. Man får inte editera det man skrivit i efterhand. Seriöst. Råkar du skriva något dumt - låt det stå kvar. Gå inte ens in och ändra stavfel eller liknande i efterhand. Jag menar det. Inga ändringar.

4. Under spelet så kommer ni att lägga fram era röster på vem ni vill lyncha. Skriv då Röst: Alias i fetstil, så att jag enkelt kan hitta det.

Typ Röst: Ingen eller Röst: Nisse_Gurka.

Röster är inte huggna i sten. Det går utmärkt att byta och lägga ner sin röst hur många gånger som helst, och man kan alltid anklaga vem man vill. Det är enbart ens senaste röst som räknas. När tiden närmar sig slutet på speldagen (20:00 varannan dag i verkligheten, från och med nu på Söndag) så kommer jag dock att skriva "STOPP!" i ett inlägg, för att sedan gå tillbaka och räkna röster, och därefter skriva ett litet inlägg där jag sammanfattar vem som blivit lynchad och vem som blivit uppäten av vargarna, osv. Jag kommer då enbart att titta på varje ensild deltagares senaste röst, och inte att bry mig om röster som kommit in efter mitt STOPP!-inlägg.

5. Om du vid någon tidpunkt känner att du inte längre kan vara med, försvinn då inte bara, utan meddela detta till mig, så letar jag upp en ersättare. Du behöver dock inte känna någon press på dig att vara superaktiv. Vissa spelare har en mer avvaktande spelstil än andra. Särskilt i början, då vissa kan börja kasta anklagelser och teorier åt alla håll, medan andra föredrar att smyga i bakgrunden.

5. Ha kul. Bli inte arg eller ledsen om du åker ut på en gång.

6. Om något strul uppstår så dömer jag, så gott jag kan. Jag är rätt grön på det här, så vi försöker alla lära oss och se hur det går, okej?

---

(Hmm, jag tror inte det kommer några nya spelare, så jag börjar dela ut roller åt er nu.)
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Tänkte på en sak

Vad sägs om att flytta inläggen om intresseanmälan och övriga frågor till en separat tråd. Så att man kan hålla "in-game" tråden fri från sånt. Tråden kommer nog få en hel drös med inlägg p.g.a spelets natur så det blir lätt rörigt med en massa frågeinlägg i mixen.

Vad tycker folket om den idén?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Kärlek

Vill bara säga att det är skitroligt att vara lekledare, och att spelet hittills varit väldigt underhållande för mig.

Jag vet redan hur jag vill organisera nästa spel. Hoppas några av er andra också tycker att det verkar roligt. Skulle gärna vilja läsa kommentarer från de som inte är med, där ni förklarade vad det var som fick er att hålla er utanför - om det finns någon särskild anledning alltså; typ "jag skulle gärna vilja vara med i ett mindre, mer koncentrerat spel, så att det var över snabbare" eller "jag är rädd att jag inte kan vara inloggad en gång per två dagar - om det räckte med var tredje/fjärde dag så skulle det vara intressantare" eller liknande. Många är förstås helt ointresserade, men ni som är intresserade - vad var det som inte tilltalade er?

(Jag har förresten lärt mig massor av saker som jag vill lära ut till den som eventuellt vill organisera nästa spel)

---

Och moderatorer/administratörer: Är inte det här ett jättebra tecken på att vi behöver en Play By Forum-avdelning? *vink vink*
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Kärlek

Skulle gärna vilja läsa kommentarer från de som inte är med
Jag tycker att det är tråkigt att vi som inte är med inte får svara "Yeah, right..." på alla påståenden som de deltagande kommer med.

Skulle gärna vilja läsa kommentarer från de som inte är med, där ni förklarade vad det var som fick er att hålla er utanför
Intresserad, men har inte tid. Är dock intresserad av framtida vändor.

----

Allmän kommentar: Spelet skulle tjänapå en strikt struktur på speltråden, där alla inlägg för en viss dag ligger under en "Dag 1"-subtråd. Det hade nog dessutom underlättat får lekledaren om man markerade de inlägg som innehåller röster på något sätt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Kärlek

Jag tycker att det är tråkigt att vi som inte är med inte får svara "Yeah, right..." på alla påståenden som de deltagande kommer med.
Jag är faktiskt lite nyfiken själv på hur ett mer öppet varulvsspel skulle kunna se ut. Men jag är väldigt rädd för att harmlösa kommentarer såsom "yeah right" skulle broderas ut till "yeah right, men nu är det tredje gången du hoppar på grupptrycket att rösta på den som har flest röster, och du är alltid omkring #4 eller #5 - varför flyter du alltid med strömmen, mmm?" eller liknande. Så jag förbjuder det för den här gången.

Allmän kommentar: Spelet skulle tjänapå en strikt struktur på speltråden, där alla inlägg för en viss dag ligger under en "Dag 1"-subtråd. Det hade nog dessutom underlättat får lekledaren om man markerade de inlägg som innehåller röster på något sätt.
Skitbra kommentarer. Alla andra varulvsspel jag läst har skrivits på platta forum, så jag har inte så mycket tankar på strukturen i sig. Det här är gärna något jag diskuterar med deltagarna (såväl som övriga forumiter). Och röster kanske rentutav borde skrivas i Ämnet? Jag har inga svar just nu - själv läser jag spelet i platt visning, och det är så få röster att jag inte har det minsta problem att hålla reda på dem än så länge. Vad tycker ni andra?
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Kärlek

Jag tyckte att spelet lät hur kul som helst men det är både tidsbrist som hindrar mig och att jag känner mig lite blyg i sammanhanget. Ska lilla jag vara med, nej men det får jag säkert inte...

Och den blygheten var en ny sida av mig själv, kul att upptäcka en sån!

Kanske nästa gång om jag törs...

/Blyger
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Kärlek

jag känner mig lite blyg i sammanhanget. Ska lilla jag vara med, nej men det får jag säkert inte...
Och den blygheten var en ny sida av mig själv
Det är ju en jättetråkig sida hos dig: "Ska lilla jag bli chef, nej, men det kan jag säkert inte..." osv. Du kan ju visst, och undervärderar dig själv alldeles för mycket.

Jag skulle vilja att du hoppade ut på gatan iförd mantel och horskor, och bara "här kommer supermorsan! Undan för ess! Vet ni inte att jag är chef för hela skiten? Pow! Biff!" och bara tog för dig av allt som är lönsamt, framgångsrikt och lattjo lajbans. "Var är min ärkefiende, Ankstjärtstrosan? Ni måste hjälpa mig hitta honom?" å så skulle alla triggas av din karisma och självklara ledarskap - eftersom du är världens bästa mamma och tillika chef. "Var spelas det roliga forumsspel? Jag ska vara med!" och så skulle alla hylla din ankomst.

I know I would.

---

Nå. Jag hoppas verkligen att du törs nästa gång, för jag tycker du är bäst.

/Rising
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Kärlek

Jag är ju även kallad mr Struktur av mig själv. Så jag gillar att allt sköts under deltrådar.

//erik. fnöfnöfnöfnöfnö
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Kärlek

HA! Osäkerhet och taskigt självförtroende är normalt inte min grej. Min grej är "är jag bra eller är jag jättebra?", med eller utan horskor.

I det här fallet ville jag men fegade ur, tvärtemot mitt jag. Hela det här forumet får mig att fega ur eftersom alla är så mycket.

Jag hade samma feeling när jag sniffade in på ett Star Trek forum - jag har sett och läst ganska mycket StarTrek men jag andas och äter inte Star Trek ständigt och jämt. Jag är Star Trek light och de andra är Star Trek med extra socker på. Här är jag rollspel light medan alla andra har en miljon insatta inlägg och lägger ner sin själ i det de skriver.

Men schysst att du vill ha mig med, jag får hoppa på nästa tåg!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Fler idéer

En ny roll:

* Vitlöksförsäljare. Överlever första varulvsattacken riktad mot honom. Kan alltså få varulvarna att slösa bort en attack, samt kan kosta på sig att vara lite offensivare. Eller så blir han väldigt förvånad när han dör eftersom vitlök funkar bäst mot vampyrer.
 
G

Guest

Guest
Re: Kärlek

Och moderatorer/administratörer: Är inte det här ett jättebra tecken på att vi behöver en Play By Forum-avdelning? *vink vink*
Nu är jag varken moderator eller administratör, tänkte bara säga att det även skulle kunna passa att ta upp föreningen rollspel.nu igen då i nu faktiskt har "rollspels" aktiviteter.

/Zorbeltuss
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Idéer, idéer och åter idéer:

Yes, de kallas officiellt 1-use Bulletproof Vest.

Det fullkomligen vimlar av roller i Mafia- och Varulvsspel. De vanligaste (som återkommer gång på gång) är (förutom några jag redan nämnt) dessa:

Seriemördare (SK)
Är varken på bybornas eller varulvarnas sida. Varje natt så får han döda någon, och han vinner om han blir ensam kvar. Blir han undersökt så framstår han som oskyldig.

Vigilante (Vig)
Är på bybornas sida, och får - om han vill - döda någon på natten. Varianter: Vigilanter med ett fast antal skott, såsom "2-shot-vig", och sådana som dödar offentligt, genom att skriva helt öppet "Jag skjuter Nisse!" så att alla kan se.

Dessa två används oftast i större spel, så att man kan få en större bodycount.

Andra, betydligt ovanligare, är:

Roleblocker
Väljer en person per natt som inte kan utföra någon nattlig uppgift under natten. Spelar absolut oftast på varulvarnas sida, och (om jag har förstått det rätt) mest som ett svar på den vanliga strategin där en siare/polis hittat en doktor och sedan offentliggör sin roll för att undersöka folk helt öppet och hela tiden bli skyddad av väktaren/doktorn.

Tracker
Kan välja en person på natten, och får se vem denne eventuellt använder sin förmåga på. Trackern får dock inte veta vad personen har för förmåga.

Cult Leader
Ungefär som smittbärare, fast spelar i ett helt eget lag och omvandlar folk till kultister. Vinner när samtliga blivit kultister. Vanliga varianter innebär att han enbart kan använda förmågan ett fixerat antal gånger, eller varannan natt, eller att han inte kan omvända varulvar och istället vinner när det inte finns några icke-kultifierade människor kvar.

Par-roller
Det vimlar av par-roller. Typ älskande som begår självmord om den andra dör, eller särskilda roller som vinner om de hittar varandra eller där den ena vinner om den lyckas döda den andre, eller varianter där en är varulv och den andra bybo. Det finns hundratals varianter.

---

En som jag hittat på och som jag tycker verkar riktigt gångbar är:

Ryktet
På bybornas sida. Får varje omgång ange två namn och skicka till Lekledaren. Lekledaren bidrar med tre egna namn, varav ett är namnet på Ryktet, och meddelar sedan samtliga spelare vilket rykte det är som går i byn: På detta rykte anges samtliga av namnen, samt hur många av dessa som är varulvar. Lekledaren berättar dock inte vilka som är varulvar eller vem det är som är ryktet.

Den rollen skulle kunna ge intressant information åt såväl byborna som varulvarna, och vara taktiskt intressant för Ryktet själv, för om han anger nya personer varje gång så blir det lätt för varulvarna att hitta honom, medan om han återanvänder ett par namn om och om igen så skyddar han sin egen identitet bättre, även om han också begränsar sin egen förmåga. Att lekledaren hjälper till är för att undvika att ryktet visar fem oskyldiga personer, vilket skulle vara en katastrof för varulvarna.

Å andra sidan skulle man förstås också kunna tänka sig naiva, paranoida och sinnessjuka varianter på ryktet...
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Rapport önskas

Alltså: Vi spelar -här- på forumet. Alla kommer således att kunna läsa hela den utförliga rapporten över allt som sägs öppet i spelet. Det kommer alltså att vara världens drag runt spelet, och de som medverkar kommer bli kändisar och förmodligen vara de mest populära omslagspojkarna och -flickorna fram till julhandelns trendmagasin. De kommer bli intervjuade i metro och få svara på frågor om deras älsklingsfärger och om bakad potatis... you name it. Alla som är med i den här forumshändelsen kommer att tillhöra framtidens härskarklass och vara de enda som skonas av centraldatorns utrotningsdroider, och när Gud's son nedstiger från himmelrikets härskara och sprider ljuset...
Det där var faktiskt sant! Jag har redan blivit tillfrågad att bli intervjuvad av flertalet tidningar och tv-program, Frida ville dessutom att jag ställer upp på en photo-shoot för sexiga bilder som deras fjortisläsare ska dregla över. Men jag var tvungen att tacka nej, för det skulle vara omoraliskt att ställa upp på något sådant för en av mina många ärkefiender.

//Coffe_Kanon - Världens nyaste kändis :gremcool:
 
Top