CapnZapp
Myrmidon
Finns det något särskilt med LotFP som skulle göra det extra komplicerat?2097;n241171 said:Hur gör ni då när ni blandar in LotFP-dungeons, Zapps?
(Jag har som sagt bara kört vanliga D&D)
Finns det något särskilt med LotFP som skulle göra det extra komplicerat?2097;n241171 said:Hur gör ni då när ni blandar in LotFP-dungeons, Zapps?
Här förklarar jag varför det är så ologiskt det sättet han har gjort och vilka problem det kan bli, jämfört med om han hade kallat det “sc” (silver coins) eller vadsomhelst annat än “sp” eftersom sp redan fanns som mynt i D&D:2097;n239827 said:Om man vill ha mycket silver så är det ju helt ologiskt att göra silver 10 ggr så sällsynt. En ryggsäck i både 5e och ACKS kostar 20 silver. En ryggsäck i LotFP kostar 3 silver.
I LotFP väger silvret mer också. 100 mynt är ett "ordinary item" (ungefär 10 pund).
Dvs: I 5e 50 silvermynt ett pund, i ACKS 100 silvermynt ett pund, i LotFP 10 silvermynt ett pund.
Så om mynten är 10 gånger så tunga är det ju inte så konstigt att dom är 10 ggr så värdefulla. Ekonomin är alltså oförändrad. Det är bara en bökig non-change som bara är i vägen för oss som vill blanda material från olika spel.
Och 27 personer har redan sagt att jag inte ska räkna utan jag ska istället byta ut sp mot gp när jag byter – dvs när jag byter tillbaka för som jag sagt ovan vill jag inte att sp ska vara 10 ggr så dyrt som normalt och gp 50 ggr så dyrt som normalt:2097;n239827 said:Hade han valt att säga 1 sp = en dirham, 10 sp = en dinar hade det ju varit OK. Eller för den delen 1 sp = en blahonga, 10 sp = en tira. Men han har valt att kalla det för något som redan finns i D&D. Han valde att säga 1sp = 10 sp, 1 gp = 10 gp. A = 10 A.
Varje gång jag blandar in LotFP-prylar i D&D eller tvärt om måste jag alltså minnas "ah, just det, måste komma ihåg att dela med tio, eller om det var gånga med tio?" Så tre problem:
- Om jag glömmer det och säger ni hittar 10 sp när det står 10 sp så blir det fel.
- Om jag gångar åt fel håll och säger ni hittar 1 sp när det står 10 sp så blir det fel.
- Om jag gångar åt rätt håll men gör det för många gånger för jag missar att jag redan gjort ett konverteringspass så ni får 1000 sp när det står 10 sp så blir det fel.
Om det stod "I skattkistan ligger det tio tira och så några böcker" då skulle inga av dessa saker hända. Det främmande ordet i sig skulle vara en påminnelse för mig. Men nu står det "I skattkistan ligger det 10 sp och så några böcker."
sp=gp eller var det gp=sp...
gp?sp är det snarare han har gjort, inte =. Och för att omvandla tillbaka behöver jag sp?gp.
Det är inte en symmetrisk relation. Men om det var 1 sp = 1 blahonga hade jag också kunnat veta att 1 blahonga = 1 sp. Det hade varit en symmetrisk relation.
Osv.
För om dom hittar en silverskatt då vill jag att det ska vara en silverskatt men den måste ha tio gånger så många mynt för att priserna och xp-värdena ska stämma. dom väger ju tio gånger så lite (eller fem gånger så lite) så det är inte en encumbrance fail men det är en flavor fail.2097;n239827 said:Obs, jag har nu, tack vare hjälpen från den här tråden + jämföra priserna, förstått att när jag ska ta in dungor från LotFP i D&D ska jag lägga till en nolla på allt. Då gäller det bara att komma ihåg det också.
anth;n239714 said:Vi har alltid kört 1 DnD gp = 1 LotfP sp = 1 xp.
Med tanke på hur många OSR-nördar det är i gruppen tvivlar jag på att vi skulle göra fel
Impetigo;n239788 said:Som jag har förstått det är priserna exakt de samma, en byter ut 'gp' mot 'sp'. Så ett guldmynt i Neverwinter är värt exakt lika mycket som ett silverpund i Norwich. Eller vilka valutor som nu är aktuella.
slanfan;n239830 said:Med reservation för att jag kan ha helt fel!
Jag tror verkligen att det räcker med minnesregeln: Varje gång rp hittar 1 sp, så säger du: ni hittar 1 gp.
Nej Pathfinder! Silver är så tråkigt Guld är så mycket bättre! Det känns bättre. Det ligger bättre i munnen att säga!2097;n341311 said:Nu har Pathfinder också börjat med en silverstandard!! Jag tycker det är så fel. Guldstandarden forever!
Snacket om silverstandard har tre anledningar:
- B/X hade jättetunga mynt. Det make inte sense att ett så stort/tungt guldmynt ska vara värt så lite. Därför gjorde Delta, LotFP (som på många många sätt följer Delta), PF silver.
- Raggi gillade en svennig vikingastyle med silverskatter och bara nån enstaka exotisk guldskatt
- Det är coolt att "vardagsmynten" silver är annorlunda än "skattmynten" guld och att det är fett när nån kommer in och slänger guldmynt omkring sig.
Men lösningarna är ju enkla.
- Gör helt enkelt mindre och lättare mynt! Som ACKS. Mynten i 5e (och dom vikterna infördes i 2e om jag har fattat saken rätt) stämmer väl överens med mynten i den värld där Tusen och en Natt historiskt utspelade sig. Dinarer och dirham. Både vikter och växelkurser och priser är tillräckligt nära historiska för att jag ska vara nöjd. Att dela allt med tio a la Delta/LotFP/PF2e (göra allt tio gånger billigare) är helt koko (för den tidsepoken och regionen).
- I "Tusen och en Natt" sagorna har dom dinarer och dirham och så kopparstyvrar. Det är helt appropriate för dom verken att dom, ibland, slänger sig med guld och att dom har guldskatter.
- Men jag använder ofta ändå vardagspriser i silver. Om det står "2 gp" i boken så kanske min spelledarperson säger "Det blir tjugo silver" (medan i LotFP/Delta/PF2e skulle det då bli "Det blir två silver"). För mig är det min concession till "låt silver vara vardag så blir guld mer speciellt".
Silver standard = cargo cult!!!
ochSidan 20 said:"Kära bröder, låt oss räkna de pengar i har." Vi gjorde så och fann att vi tillsammans ägde ett tusen dinarer."
ochLängre ner på sidan 20 said:Efter en månad kom vi till en stad och sålde våra varor med tio dinarers förtjänst på varje insatt dinar.
ochSidan 27 said:Men Aladdin berättade för sin mor vad som hade hänt och gav henne de två dinarerna och sade "Farbror kommer och äter kvällvard med oss."
Priserna stämmer ju jättebra med D&D 5e guldstandarden! Att dela det med 10 blir iaf helt fel.Sidan 155 said:Jag började hugga ved och lastade en börda på huvudet och bar den till stan och sålde för en halv dinar.
Det här är nog min favvo-rollspelsgrej hittills i årwilper;n239865 said:När vi spelade Mörka Hål ägnade sig spelarna åt ett visst mått av handel när de märkte att köpmän som sålde ur olika spels prislistor hade olika pris på vitlök.