She is Conann

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,986
Det har varit mycket diskussioner om vår allas favoritbarbar den senaste tiden. Och till råga på allt upptäckte jag denna franska film som heter She is Conann och tydligen just kommit ut. Här gestaltas Conan som en lesbisk kvinna och vi får följa henne under sex tidsåldrar, från den Summeriska tidsåldern in i den nära framtiden. Filmen verkar oerhört märklig och det kan ju vara både positivt och negativt. Jag älskar såna här slags filmer och jag älskar Conan, så jag tycker det ser awesome ut och hoppas att det är bra! Vad säger ni? 🙂

 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jag tycker att det här ser ut som en kalkonfilm. Har svårt att förstå varför Conann över huvud taget behöver placeras i en framtida setting. Jo, jag förstår att skaparna vill ifrågasätta en hegemoniskt maskulin norm, men vad är poängen med det? Stereotypen finns ju redan i fantasyversionen av Conan. Här får jag mer intrycket att skådespelarna och regissören har velat använda så många kostymer och dekorer som möjligt.

Och, allvarligt talat, har vi inte vid det här laget tagit del av det just här könspolitiska ifrågasättandet av maskulinitet väldigt många gånger? Det kan knappast ha gått någon förbi att det går att byta könsrollerna och göra kvinnor till aktörer (starka kvinnor) istället för våpiga objekt. Jag har inget emot att det görs, men det behöver inte vara så demonstrativt, in your face. Exempelvis tycker jag att det görs riktigt bra redan i den första Alien-filmen. Ripley är en stark kvinna, men det lyfts inte fram med pekpinne. Vi som tittar förstår det ändå.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,986
Förresten, är poängen uttalat att ifrågasätta en maskulin norm? Jag kan ingen franska så har inte en susning av vad som sägs i trailern.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jag tycker att det ser väldigt coolt ut. Som en Zack Znyder-film fast gjord av någon som har bra idéer och inte bara öga för det visuella.

Jag tycker att det är ganska bra att det görs "in your face". Det är inte som att filmerna med Conan är speciellt subtila i sitt framhärdande av en rätt extremt negativ och dålig maskulinitet eller så. Subtilitet känns inte riktigt som en Conan-grej helt enkelt. Om inte brölhane-Conan är subtil, varför skulle den här? Är det bara när man ifrågasätter som man ska vara subtil; när man försvarar status quo eller förstärker existerande strukturer kan man vara hur "in your face" som helst?

Nä, jag gillar't. Vet inte om filmen blir bra, men jag hoppas det.

Just nu är vi ju som bekant inne i ett tillbakasvingande av pendeln, där regressiva, repressiva och konservativa krafter vinner mark. Och hbtq-rörelsen förlorar samma mark. Kvinnor blir av med sina rättigheter etc. Så då tänker jag att det absolut är rätt tid att göra konst som är "in your face" åt andra hållet. Visa långfingret åt patriarkatet så länge det är lagligt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Känns mer som en Highlander-film, fast där samma person återföds. Coolt koncept, men med Conan(n) klistrad ovanpå.

Det går att ha autogenererad textning till engelska på trailern, förresten.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Blir en kioskvältare.

Ser ut som hon imana silvan i huvudrollen.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,043
Ur en recension på IMDB:

Conan reimagined gone wrong
The film's attempt to reimagine Conan as a lesbian woman through the ages is an utter trainwreck.

The plot is a mishmash of incoherent timelines, the characters lack depth, and the dialogue is cringe-worthy. It's a disservice to the original character, and the cinematography is laughably bad.

Save your time and money - this movie is a disaster in every sense.

Betyg 1 (av 10)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Ur en recension på IMDB:

Conan reimagined gone wrong
The film's attempt to reimagine Conan as a lesbian woman through the ages is an utter trainwreck.

The plot is a mishmash of incoherent timelines, the characters lack depth, and the dialogue is cringe-worthy. It's a disservice to the original character, and the cinematography is laughably bad.

Save your time and money - this movie is a disaster in every sense.

Betyg 1 (av 10)
Så kan det säkert vara. Jag tänker att nån jag faktiskt litar på eller åtminstone som jag vet var de står måste se och recensera den för att jag ska kunna säga åt vilket håll det lutar. Eller så får jag se den själv. Liksom, å ena sidan kan trailers ge felaktigt intryck. Å andra sidan finns gott om konservativa asshats på internet som skriver mer eller mindre rimliga recensioner på imdb.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,986
En annan recension på IMDB:


as the title already suggests, it is not just a female version (albeit a weird and strange "re-telling") ... no this is about way more! It is about life and the fact that even though we know it is not forever ... we do not cope well with that fact! Making deals, trying to skip stuff (experiences), trying to grasp for stuff we do not have .. not realizing what we do actually have might be good enough.

There is a lot hidden here - though some things are quite obvious I assume. When it comes to analogies that is. It also is quite bloody and explicit in many ways. There is some nudity, though that should not be problematic for most. The sexuality may be an issue with some - those who are more close minded that is.

Betyg 8/10
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
875
Exempelvis tycker jag att det görs riktigt bra redan i den första Alien-filmen. Ripley är en stark kvinna, men det lyfts inte fram med pekpinne. Vi som tittar förstår det ändå.
”Varför gjorde ni den här filmen istället för en av världens fem bästa filmer någonsin?”

Det görs ju både bra och dåliga actionfilmer med manliga och kvinnliga huvudroller, och vi vet alla hur fördelningen ser ut.

De dåliga actionfilmerna med manliga huvudroller blir aldrig särskilt ifrågasatta, utan har ett existensberättigande som popcorn och öl-underhållning. En actionfilm med kvinnlig huvudroll måste däremot vara av Alien eller Terminator-kvalité för att inte slentrianmässigt avfärdas som något som ”redan gjorts”. Känns orättvist.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
En annan recension på IMDB:


as the title already suggests, it is not just a female version (albeit a weird and strange "re-telling") ... no this is about way more! It is about life and the fact that even though we know it is not forever ... we do not cope well with that fact! Making deals, trying to skip stuff (experiences), trying to grasp for stuff we do not have .. not realizing what we do actually have might be good enough.

There is a lot hidden here - though some things are quite obvious I assume. When it comes to analogies that is. It also is quite bloody and explicit in many ways. There is some nudity, though that should not be problematic for most. The sexuality may be an issue with some - those who are more close minded that is.

Betyg 8/10
Så det är alltså lesbisk mjukporr i feministisk förpackning?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
”Varför gjorde ni den här filmen istället för en av världens fem bästa filmer någonsin?”

Det görs ju både bra och dåliga actionfilmer med manliga och kvinnliga huvudroller, och vi vet alla hur fördelningen ser ut.

De dåliga actionfilmerna med manliga huvudroller blir aldrig särskilt ifrågasatta, utan har ett existensberättigande som popcorn och öl-underhållning. En actionfilm med kvinnlig huvudroll måste däremot vara av Alien eller Terminator-kvalité för att inte slentrianmässigt avfärdas som något som ”redan gjorts”. Känns orättvist.
Menar du på fullt allvar att dåliga actionfilmer med manliga huvudrollsinnehavare inte blir särskilt ifrågasatta? Det stämmer ju inte. Att dåliga actionfilmer med kvinnliga huvudrollsinnehavare generellt sett bedöms hårdare är svårt att veta. Att belägga ett sådant påstående kräver en rejäl undersökning. Annars blir det ju bara en ogrundad generalisering.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
De dåliga actionfilmerna med manliga huvudroller blir aldrig särskilt ifrågasatta, utan har ett existensberättigande som popcorn och öl-underhållning. En actionfilm med kvinnlig huvudroll måste däremot vara av Alien eller Terminator-kvalité för att inte slentrianmässigt avfärdas som något som ”redan gjorts”. Känns orättvist.
om det inte är rape-and-revenge-genren då. Där kan kvinnlig actionfilm komma undan med att bara vara halvbra, av någon anledning.

Med det sagt så har det på sistone dykt upp helt briljanta feministiska takes på denna genre. Två jag verkligen rekommenderar är "Revenge" av Coralie Fargeat, som har ett säreget bildspråk lite i Mad Max-stil, och en intressant, lätt surrealistisk, feministisk symbolik, och "The Nightinggale" av Jennifer Kent som har ett fascinerande intersektionellt postkolonialt narrativ, fantastiskt skådespeleri och regi, en otrolig skildring av Australiens mörka historia, och i allmänhet är en av de bästa filmerna under hela 2010-talet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,986
Så det är alltså lesbisk mjukporr i feministisk förpackning?
Jag ser inget i varken trailer eller recension som beskriver filmen som sådan. Är det något särskilt du tänker på? Att det finns ”some nudity”?
 
Top