Nekromanti Sex i fantasy och sci-fi

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: våld bättre än sex

Ja, du vet ju att rätten att försvara sig minsann står med i deras författning. Men rätten att föröka sig är inte lika viktigt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Krassa stereotyper

Ska vi se krasst på det hela så är det jäkligt konstigt att det inte förekommer mer människoreproduktionritualer i SF och Fantasy.
Jag menar, hur ser stereotypen för en SF- eller Fantasyare ut? Precis, den sjunde klassens gigolo fpån Marseille om inte värre.

Så då borde väl de få utlopp genom sina böcker och noveller då va?
Tycker jag liksom... för stereotyperna kan ju inte vara fel väl?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Röjigt, som magiker [OT]

"Gandalf gör Mörka Skogen"
Haha! Skön grej.. Men du gav mig en idé.. Hur skulle det vara om det var en magiker som drog omkring och levde som en krigare/äventyrare? Lite som Conan..

/[color:448800]Han</font color=448800> som skulle sätta igång att skriva en sådan novell, bara han hade tid, insperation och kunskap i att kunna föra sig i skrift.. Ja.. Åsså en handling till novellen
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
"sex i fantasy skull det kunna finnas mer av men i belgariaden så finns det mer än Ce'Nedra kysser Belgarion..."
T.ex. Siden (eller vad hon nu hette) och Silke.. Fast där låter hon bara klänningen falla från hennes kropp och sedan börjar kameran filma något träd och harmonisk musik sätter igång..

De böcker som jag kommer på, på rak arm, som har sex med i sina böcker är Maggie Fureys "Aurian" (Magikerns saga) och Robin Hobbs "Mördarens lärling" (Berättelsen om fjärrskådarna)..
Här tycker jag det är lagom mycket.. De börjar... känslorna beskrivs... de är utmattade..

**SPOILER om Aurian, markera för att läsa**
[color:"D0D0D0"]Furey beskrev t.o.m. en våldtäcksscen på detta sättet..</FONT>
**SPOILER END**

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker en halv sida text om en sexscen nog är för mycket (en bild räcker)
 

Lan

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
113
Location
Ängelholm
Förvånande att DU tog upp det...../images/icons/smile.gif....not.

Jag har faktiskt inte heller något större intresse av att läsa om sex i fantasyböckerna. Det är inte det jag är ute efter, men för att göra en bok så realistisk som möjligt, kan man väl slänga in någon såpopera scen. Det mer målande och beskrivande kan faktiskt gå bort.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Vi har ju Blade

Blade är en kiosk-mansnuskfantasy där det var två obligatoriska sexscener i varje bok.

Jo, men det är en annan sorts fantasy än den som diskuteras i tråden i övrigt.
Typisk, um, "tegelstensfantasy" kommer i feta trilogier, har Tolkien som sin ur-influens och är för det mesta rätt pryd av sig. "Pocketfantasy" som Blade har sina huvudsakliga rötter i Conan- och Barsoom-böckerna, som visserligen är rätt viktorianska i hur de framställer saker och ting - till skillnad från många av efterföljarna - men det dräller av barbröstade prinsessor, krigare i badbyxor och ett par obligatoriska sexscener per bok, varav en brukar vara slutscenen.
Jag som växte upp på Frazetta och Heavy Metal slukade rätt mycket pocketfantasy under sent 70- och tidigt 80-tal, och det mesta var stöpt i samma mall av ökenlandskap, svärd & sandaler, bara bröst, jätteödlor och varierande inslag av science fantasy - tillräckligt mycket för att min första reaktion när jag bläddrade i AD&D första gången och såg alla helrustningar, var "Men det här är väl inte riktig fantasy..?"
Och det finns värre än Blade. John Normans Gor-böcker var rätt hyfsad barbarfantasy i de första 6-7 böckerna, sen degenererade den till seg och träig mjukporr där hjälten Tarl Cabot inte gör så mycket mer än går runt och tafsar på kurviga slavflickor i ett par dussin böcker. Raymond Kaminskis The Amazons of Somelon handlar mest om att Red Sonja-klonen Sheryl har sex, pratar om sex, eller retar sina fiender för att de inte får ha sex med henne, allt medan hon far runt och söker hämnd mot nån för nåt som jag inte ens minns vad det var. Slutet innehåller fö en nekrofil-scen...

--
Åke
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hörru Nette, samma svar två gånger? (ANT)

Asså, samma andemening och fyra minuter eller något mellan svaren... blev det något knas?


Storuggla, orolig
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Vi har ju Blade

Det låter som om de är så dåliga att det nästan är värt att läsa dem./images/icons/smile.gif
Går det överhuvudtaget att komma över dem idag?
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Inte en chans... (OT)

Angående Gandalf och Mörka skogen... Låter som att det är Döda skogen du menar och jag ville bara säga att när jag spelade den så försökte jag charma de damer som fanns där. Helt omöjligt! De verkade helt asexuella. Då ska det påpekas att min rollperson hade hög karisma och mycket stålar. Gandalt är en säckig gubbe som inte fått till det trots att han haft tusen år på sig eller något sånt.

Arcana
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
tja...

/images/icons/blush.gif
tja som modemare så puckar der i bland /images/icons/frown.gif
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
hehe... klart att riktiga hjältar har rätt till riktig sex, eller som det gamla goda norrländska dansbandet GG:s uttryckte det på det ljuva 70-talet: "Varför skall man dansa om man ändå inte får följa med hem efteråt!"
Problemet ligger väl just i det som du tar upp - hur skall man skildra det. Drar man till för mycket ligger ju fokus hela tiden på nästa knull (hoppsan Kerstin!), istället för på nästa avsnitt i kampen mot ondskan. Då handlar det ju inte om fantasy längre. Eller?

"Life is something that happens while we're busy doing something else." John Lennon
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Man behöver inte fokusera på det men det kan vara en del av berättelsen. Hjälten är mänsklig alltså tänker han på sex och utövar säkert också det om han får chansen.
Om nu hjälten är utvald som världens räddare så vore det ju konstig om inga unga flickor kastade sina trosor på honom eller flörtar. Hade Jesus dykt upp på jorden igen så hade han säkert fått en del snuskiga erbjudanden ifrån både kvinnor och män./images/icons/laugh.gif
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Re: jesus...

Ja, särskilt från män.../images/icons/devil.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/sick.gif/images/icons/spook.gif/images/icons/oink.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Om döda skogen... [OT, förstås]

Jeesus, vad sämst jag är. "Mörka skogen"? Nå, det var ju iofs mååånga år sen jag spelade det, så jag hoppas jag är förlåten...

Nå, när det gällde damerna i det äventyret är ju de så gubbsjukt framställda så det knappt är klokt. ALLA har 18 i karisma, åtminstone har jag för mig det. Kanske inte hon man träffar i värdshuset, men när det gällde de andra så var de bra tramsiga. Överhuvudtaget så är värdet "18" väldigt överrepresenterat i det äventyret. Svarte Riddaren har typ 18 i allt.

Jag har spelat det två gånger, och ena gången lyckades jag dra över varenda brud (till och med hon som har ihop det med kentauren) men sedan kom de på mig med att sol-och-våra och band mig och kastade ner mig från en kulle (precis innan nämnde svarte riddaren kom och red förbi, och gjorde processen kort med mig...) Andra gången var jag själv en tjej, och fick mest mindervärdeskomplex då mina egna grundegenskapsvärden var klart underlägsna slp-ernas. (Spelledaren sa det inte rakt ut, förstås, men förklaringen "wow, alltså, Lalanda ser förvisso bra ut, men HON, hon är helt förtrollande vacker!" räcker för att man ska dra sina egna slutsatser. Jag som ville flörta med männen i äventyrargänget fick finna mig i att hamna på andra plats... Jag hånglade med Filundrik en kväll innan de stack med våra värdesaker... Snacka om dumpning...)

Förresten, är det någon som KLARAT den triologin? Jag har knappt kommit någonstans själv, och när jag spellett det så dör hela spelgruppen mot första fara de rider in i. Måste man ha värsta bofferhjältarna om man ska klara det äventyret?

/Rising
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Om nu hjälten är utvald som världens räddare så vore det ju konstig om inga unga flickor kastade sina trosor på honom

"Jag är Aragorn, son av Arathorn, Isildurs ättling och rättmätig arvinge till..."
*FLUPP!*
"...öh, till Gondors tron. Jag bär svärdet som som var brutet men är helt igen, jag..."
*FLOPP!*
"MEN KAN NI LÄGGA AV MED DET DÄR?!"

--
Åke
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Vi har ju Blade

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Blade är en kiosk-mansnuskfantasy där det var två obligatoriska sexscener i varje bok.

<hr></blockquote>



Snackar vi Blade som i halv-vampyr som blivit film med Wesley Snipes, eller finns det ytterligare nån cooling med detta namn?
 
Top