[Setting] Karoliner slåss mot troll i den norrländska vintern

Bergsmän, även om det kanske inte är en vattentät gräns mot bonde.

sen är det väl stor skillnad mellan självägande bonde och närmast livegna folk på landsbygden

Bergsmän, även om det kanske inte är en vattentät gräns mot bonde.

sen är det väl stor skillnad mellan självägande bonde och närmast livegna folk på landsbygden
Livegen är en grov överdrift. Flyttningsförbud finns bara dokumenterat från ett par gods i Skåne i början på 1700-talet.

Antalet frälsebönder i Norrland gick att räkna på en handens fingrar.

Livegen är en grov överdrift. Flyttningsförbud finns bara dokumenterat från ett par gods i Skåne i början på 1700-talet.

Antalet frälsebönder i Norrland gick att räkna på en handens fingrar.
ah jag hade dålig koll på att det bara handlade om Norrland. (måste man läsa allt i en tråd, känns ju helt oseriöst)

ok närmast livegen var en överdrift - till mitt försvar vill jag ända peka på ordet närmast, eller nåt....

Antalet frälsebönder i Norrland gick att räkna på en handens fingrar
för att vara mer seriös var jag nog ute efter skillnaden i skattebönder/kronobönder och drängar/torpare/backstugusittare - hjon helt enkelt, men det kanske är fel period?

för att vara mer seriös var jag nog ute efter skillnaden i skattebönder/kronobönder och drängar/torpare/backstugusittare - hjon helt enkelt, men det kanske är fel period?
Nja, det är det väl inte, men ...
- torparna var relativt få fram till proletariseringen drog igång någon gång runt 1800
- backstugusittarna är i första hand gamla och halta och lytta (så inga bra trolljägare, möjligen)
- dräng och piga är inte ett "jobb" eller socialgrupp, det är fas i livet, böndernas söner och döttrar är drängar och pigor från c 15 till c 30, sedan gifter de sig och tar över en gård

Tillägg. Så @stenhöna lista i post 31 har en viss logik, den inkluderar de fyra stånden (fast det borde vara "borgare", inte "köpman" så att hantverkarna kommer med också) samt "karoliner" och samer. "Karoliner" bör möjligen delas upp i värvade och indelta soldater, då trots samma jobb hade väldigt olika social ställning.

Kanske inte som separat yrkesgrupp i norra Sverige, mer bönder som också högg ved vid behov? Spekulerar, nån annan får fylla i korrekt data. :)
Ja, så förstår jag det. Och tydligen fanns det sågar i Norrland sedan 1500-talet, så en del högg rimligen inte bara för husbehov utan sålde av till sågägare också.

Karolinertid med okulta inslag låter ju kul. Jag har alltid varit svag för 16-1700 talen, gillar piratfilmer/romaner, läser om 3 musketörerna med några års mellanrum. Av någon anledning tror jag aldrig att jag rollspelat den perioden, trots att jag ägt flera spel på temat (tidsperioden då, inte trollinvasion).

Jag hittade inga bra siffror häromdagen men har nu en nyutgiven bok framför mig med en fin karta som säger att år 1600 var mindre än 2% av hushållen i Norrland torpare. Och iom att det knappt fanns några städer så var alltså alla andra hushåll bondehushåll (hemman). Och det fanns mindre än 0,1 dräng per hushåll i Norrland, dvs mer eller mindre alla hushåll bestod av en kärnfamilj, med kanske någon gamling, och så då en eller annan dräng/piga på de största gårdarna.

Last edited:
Back