Nekromanti Sengoku

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Är det nån här som spelar det spelet eller vet om det är värt att köpa? Tyvärr verkar det omöjligt att få tag på i Sverige, men nån kanske kan tipsa om vart man kan få tagf på det..

Ond - Gamer, Nörd, Metalfan, Kvasi...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det nån här som spelar det spelet eller vet om det är värt att köpa?"

Gillar man Japan så ja. Det finns inte många spel som kommer upp i samma detaljnivå, och den innehåller ungefär precis den information som rollspelare behöver. GURPS Japan skulle väl vara det mest tillgängliga alternativet, men är mer ytlig (den har ju trots allt bara en tredjedel av antalet sidor...)

Det enda som jag irriterar mig på är författarnas attityd. Det förväntas mer eller mindre att spelaren antingen nipponörd eller infödd femtonhundratalsjapan för att man ska kunna rollspela Sengoku "korrekt". Bra rollspel definieras som att spelaren beskriver exakt hur han hälsar, inklusive varenda bugning och korrekta hedersändelser, något som det krävs en fanatiker eller japan för att hålla reda på. Det tror jag kommer att skrämma bort en hel del potentiella spelare.

Själv använde jag Sengoku som bakgrundsmodul till Usagi Yojimbo RPG.

"Tyvärr verkar det omöjligt att få tag på i Sverige, men nån kanske kan tipsa om vart man kan få tagf på det."

Jag hittade det i en låda på Tradition på BSK i höstas och snodde med mig det illa fort.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
AHA!

Jag skulle inte säga att GURPS Japan är värt att köpa. Det kanske är enklare att skaffa än Sengoku, men vill man köra i ett historiskt Japan ska man inte skaffa det. Jag blev besviken när jag såg Drakar, demoner och Tengu i spelet. Dessutom finns magi i det, och det är inte ens "Japansk" Magi, utan gammalt AD&D skräp, typ "fireball" och "cure light wounds". Om det ska vara Japansk magi, ska det vara Mudrâ, dvs gester med händer för att förvandla sig till saker och sånt. Men nog om det.

Jag har lyckats ta ett kik i Sengoku, och jag håller med om att det är väldigt noga med allt det där som medelrollspelarsvensson inte kan. Det är inget problem för mig, men man behöver väl inte ta Teceremonin i -minsta- detalj, eller skippa den där bugningen eller så.

Som alla vet gör jag ju mitt eget Shôgun, men jag tror knappast att någon av er orkar att vänta på den färdiga versionen, då det kommer att ta en stund.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: AHA!

"Jag blev besviken när jag såg Drakar, demoner och Tengu i spelet."

Tja, de finns ju i Sengoku också...

"Dessutom finns magi i det, och det är inte ens "Japansk" Magi, utan gammalt AD&D skräp, typ "fireball" och "cure light wounds"."

Snarare gammalt GURPS-skräp, om man ska vara petig, och mestadels i form av referens till regelboken och hur man modifierar den så att den blir åtminstone pseudojapansk. Även i Sengoku finns magi (ganska stort kapitel, till och med).

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: AHA!

Finns magi och monster i Sengoku? Blä!
Fasen! Kan ingen göra ett "normalt" Japan, utan sådant skräp!?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: AHA!

"Finns magi och monster i Sengoku? Blä! Fasen! Kan ingen göra ett "normalt" Japan, utan sådant skräp!?"

Varför inte? Japanerna trodde ju uppenbarligen på sådant tjafs, och det är mycket lättare att rollspela att man tror på sådant om det faktiskt finns i spelvärlden, eller hur?

Det är ungefär den approachen jag har valt i Västmark: den medeltida människan trodde att det fanns älvor, trolldom, mirakel och Jerusalem. Således finns det älvor, trolldom, mirakel och Jerusalem i spelvärlden.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Sengoku är definitivt värt att köpa om man tycker att 1500-talets japan var en intressant kampanjvärld.

Första upplagan och andra tryckningen har sålt slut. Snart kommer däremot den reviderade upplagan att tryckas. www.sengoku.com mvh /joakim kalcidis
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: AHA!

Kolla på Viking. Människorna trodde på Asar, dvärgar, alver och allt annat oknytt. Men det finns inte i spelet. Inget av de behöver finnas. Ja visst, man kan spela med dom. Men grundspelsättet har inget oknytt med.

Jag har bestämt mig för att Shôgun skall vara fritt från sådant. Men tron finns självklart kvar.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Varför alltid 1500-talet? Om man gillar krig kan man ju köra på 1400-, 1300-, 1200-, 1100-talen. Det var också krig då. Inte lika stora, dock.
Om man inte gillar krig kan man ju köra på 1600-, 1700- eller 1800-talet. Då var det inte några krig, så när som på ett par konflikter i slutet.

Ännu en sak som jag ska ta hänsyn till i Shôgun.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Onaturligt

"Kolla på Viking. Människorna trodde på Asar, dvärgar, alver och allt annat oknytt. Men det finns inte i spelet."

Jepp. Nettoresultatet är att de flesta spelare utgår från att det är en historisk, icke-övernaturlig verklighet man spelar i, och tror helt enkelt inte på oknytt. Även om rollpersonerna hävdar att de tror på det så rollspelas sällan tron annat än i dialog, men sällan i handling.

Ett typexempel var det Viking-äventyr som jag spelledde för en bunt erfarna göteborgare. I äventyret lade jag in ett ljusfenomen i skogen i östra Anglia som kunde tolkas som ett irrbloss men lätt kunde göras av en person med mörka kläder och en lykta.

Resultatet? Högljudda klagomål på att jag inte var historiskt korrekt.Irrbloss fanns ju inte på vikingatiden, vafanspelarvinånjävlafantasyeller och liknande argument. Att rollpersonerna faktiskt trodde på irrbloss verkade inte falla dem in. Jag var tvungen att uttryckligen säga till dem att allt det som vikingarna trodde på finns i spelvärlden (det vill säga ljuga hejdlöst) för att deras rollpersoner ens skulle acceptera möjligheten.

Man behöver allt för ofta bevisa för spelare att det övernaturliga existerar för att deras rollpersoner ska tro på det. Jag ser ett kapitel om magi och monster i en regelbok som en del av beviset. Att man själv struntar i de kapitlen behöver spelarna aldrig få veta, men kapitlens existens hjälper dem att rollspela tro på övernaturligheter, oavsett om de används eller inte.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Onaturligt

"Att rollpersonerna faktiskt trodde på irrbloss verkade inte falla dem in."
Precis - och någon gång måste ju någon ha trott att de såg ett, annars skulle de inte finnas med.

Att få spelare att låta sina rollpersoner vara "irrationella" är något av det svåraste som finns. Ett elakt exempel som jag gillar är 7th Sea, där det finns en fördel eller vad man skall kalla det som heter "Faith". Du tror, du tror djupt och innerligt. Vad det innebär speltekniskt? Det vet bara SL. God moves in mysterious ways... men det MÅSTE vara användbart, för det kostar ju X poängfnuttar, eller hur?

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Viking Saga (kuriosa)

Anders Blixt, Mats Blomquist (tror jag) och jag skrev en modul till viking som gick under arbetsnamnet Viking Saga, och som var mytologi-tillägget för de som ville spela i en värld där vikingarnas mytbild var sann.

Tyvärr kom den aldrig ut, eftersom Viking las ner.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Onaturligt

<I>de flesta spelare utgår från att det är en historisk, icke-övernaturlig verklighet man spelar i, och tror helt enkelt inte på oknytt. Även om rollpersonerna hävdar att de tror på det så rollspelas sällan tron annat än i dialog, men sällan i handling.</I>

Och så undrar folk varför kapitlet 'Det övernaturliga' finns med i Western. (-:

--
Åke
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Onaturligt

Angående 7th Sea och Faith
Spoiler ...



De som läst Game Masters' Guide till 7th Sea vet ...
Nix, det måste inte vara speltekniskt användbart. Spelledaren ges fem alternativ, varav ett är att det inte ger några regeltekniska för- eller nackdelar alls. Annat än att spelaren säkert tror att han har fördel av det, vilket i sin tur kan leda till roliga och spännande situationer.
("Egentligen är det lika med döden att ge sig in i den här bataljen, men jag har Theus på min sida, så jag klarar mig nog.")

För övrigt har jag inga problem med att få mina spelare att vara irrationella i 7th Sea, och bara en av dem har Faith (men jag har valt att ge fördelen en regelteknisk effekt). /images/icons/smile.gif

/Daniel
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
1500-talet är det väl antagligen för att de flesta tycker att det var den mest intressanta perioden i japan (en av dem är jag). Under 1500-taletr var det mer ovisst om vad som skulle hända nästa dag och dessutom var det 'the peek' av den s.k. samurajperioden.

mvh
/joakim kalcidis
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Onaturligt

"Nix, det måste inte vara speltekniskt användbart."
Schhh! _Spelarna_ tror ju det!

Och man kan ju vara vidskeplig fastän man inte är _troende_!

Själv spottar jag alltid på flötet och mumlar en ramsa när jag fiskar, t.ex. (Inklusive när jag lägger nät - då har jag en moddad formel för nätfiske.)

Nightowl, egentligen skeptiker, men varför överdriva?

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Onaturligt

Tron kan försätta berg. Låt spelarna tro vad de vill, så gör de nästan vad som helst. Det är i alla fall min erfarenhet. Ibland låter jag till och med det spelarna tror bli sanning ...

Lite vidskeplighet skadar aldrig. Tänk om det finns ett litet korn av sanning i den, törs man då strunta i den?

/ Daniel
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Onaturligt

Själva poängen var att även om SL säger "Theus finns inte", så TROR spelarna det lika mycket som karaktärerna; det står ju i figurskapningskapitlet ju...

"Ibland låter jag till och med det spelarna tror bli sanning ..."
Gammalt knep när jag trasslar med konspirationer etc - om spelarna kommer en BÄTTRE plot på spåren än den jag ursprungligen tänkt, kan jag göra last-minute-rewrites. Sedan blir de jättestolta för att de "genomskådat" den Djävulska Planen! :)

"Lite vidskeplighet skadar aldrig. Tänk om det finns ett litet korn av sanning i den, törs man då strunta i den?"
Nackdelen är att olika vidskepelser motsäger varandra. Det är ungefär som med Pascals tes om att det är lika bra att tro på Gud, för om Han finns vore det ju dumt att inte göra det, och finns Han INTE har man ju knappast förlorat något. Nackdelen med den är givetvis att man kan vakna till livet efter detta och upptäcka att muslimerna, hinduerna eller yanomamö-indianernas shamaner hade Rätt, och därmed är man stekt.

Jag brukar varna vittra när jag slänger ut slaskvatten också - man vill ju inte få nå "iråk". (Jag säger vittra så får det täcka skrömpta också; de blir bara smickrade om man kallar dem vittra).

Nightowl, lyssnar på Aida just nu, för femte gången. Mina grannar är nog rätt less... jag brukar inte lyssna på musik, så de är ovana också.


We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Onaturligt

Jovisst, håller med helt, i nästan allt.
Det roliga är hur mycket konstigt spelarna tror på, utan att det står i spelarboken. De tror till exempel att det inte är särskilt farligt med magi, inte ens i långa loppet. De tror även att de lyckats smita undan Villanova bara för att lyckats döda en usel liten lönnmördare, och att inkvisitionen inte kan komma åt dem bara för att de är i Freiburg.
När det gäller tron hade de en intressant diskussion med Nicklaus Trägue (som väl får ses som Theahs förste ateist), där bland annat prästen (han med Faith) blev väldigt irriterad på den uppenbart genomkorkade fursten ...

Sedan skiljer jag på vidskepelse och tro, men det är en annan femma, som kanske inte hör hemma här.

Själv lägger jag aldrig nycklar på bordet, kastar salt över axeln när jag spiller salt och undviker att gå under stegar. /images/icons/smile.gif

/ Daniel

(Aida är bra, särskilt triumfmarschen ... men Nebudkadnessar är bättre ...)
 
Top