Nekromanti sagan om ringen rpg.

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Det här är nånting jag har funderat ganska mkt på. Kom fram till det att jag e super sugen att prova spela något sådant. Om det är svenskt eller engelskt gör ingen som helst skillnad. Snälla svara ifall ni vill sälja, vet något ställe som säljer någonting i denna stil.

Tack på förhand - peter

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Mmm, sagan om ringen rollspelet finns på svenska coh gavs ut av äventyrsspel innan det var nedlagt. Det kan du säkert få tag i via legend spelantikvariat. Annars kan du spela MERP, Middle Earth Roleplaying, och det kan du og få tag i vä'sorterade spelbutiker. Tyvärr minns jag inte om det var TSR eller inte som gjorde det spelet....och är det TSR så är TSR också nedlagt nu vad jag vet(eller snarare uppköpt).

Nåja, lycka till...

Weeha!
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Mmm, sagan om ringen rollspelet finns på svenska coh gavs ut av äventyrsspel innan det var nedlagt. Det kan du säkert få tag i via legend spelantikvariat. Annars kan du spela MERP, Middle Earth Roleplaying, och det kan du og få tag i vä'sorterade spelbutiker. Tyvärr minns jag inte om det var TSR eller inte som gjorde det spelet....och är det TSR så är TSR också nedlagt nu vad jag vet(eller snarare uppköpt).

Nåja, lycka till...

Weeha!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Mmm, sagan om ringen rollspelet finns på svenska coh gavs ut av äventyrsspel innan det var nedlagt. Det kan du säkert få tag i via legend spelantikvariat. Annars kan du spela MERP, Middle Earth Roleplaying, och det kan du og få tag i vä'sorterade spelbutiker. Tyvärr minns jag inte om det var TSR eller inte som gjorde det spelet....och är det TSR så är TSR också nedlagt nu vad jag vet(eller snarare uppköpt)."

Sagan om Ringen Rollspelet var en översättning av första utgåvan av MERP, så det är inte stora skillnader mellan dem. MERP tillverkades av Iron Crown Enterprises, som gick i konkurs förra sommaren. Så det blir nog inte något mer MERP i alla fall.

Däremot har jag hört ryktas om en D20-version av Sagan om Ringen som rollspel. Jag har fått för mig att det är Wizards of the Coast som gör den (den är inte släppt än), men jag kan ha fel.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Sagan om Ringen gavs ut av Äventyrsspel och var en översättning av det amerikanska spelet Middle Earth Roleplay (vilket i princip var en KRAFTIGT nedbantad version av Rolemaster) som gavs ut av Iron Crown Enterprice.
ICE blev av med licensen för spelet för ett par år sedan, och i höstas gick företaget själv omkull.

Numera ägs rättigheterna till spelet av WoC, och det är troligt att en ny version lär komma ut i samband med filmen.

Generellt kan man säga att ICE inte lyckades nämnvärt bra med spelet. Det märks ganska tydligt att man lekt mycket med saxen då man tom missat och ta bort hänvisningar till tabeller som tagits borts etc.
Magisystemet var rent bedrövligt och när vi körde spelet skippade vi det totalt. Dessutom finns det en rad förunderliga småsaker som att de flesta "raser" är extremt verbala - de flesta kan utan problem prata 3-4 språk flytande och minst lika många till hyfsat osv.

I de svenska versionerna som släpptes (har för mig att de släppte tre stycken, varav den sista i en röd box med Gandalf stående i Gondors port) led av bedrövliga översättningsgrodor. Vissa fanns faktiskt tom kvar i den tredje utgåvan.

När det gäller de äventyr som släpptes varierar de i kvalité från bedrövlig till skaplig, de flesta äventyr utspelas på 1630-talet 3Å och går ofta ut på att man ska klå någon av Saurons elakingar.
Modulerna var oftast något bättre, även om det fanns riktigt bedrövliga exemplar som verkligen känndes totalt onödiga och överflödiga.
Språket i både de svenska och amerikanska versionerna var stundtals ganska barnsligt och bilderna var även de ganska dåliga.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Härligt, d20 e jag bekant med från DnD. Tack så jätte mkt för alla svaren.

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tyvärr hade Krille för en gångs skull fel. Det är inte alls WOTC som har licensen för rollspel baserat på Tolkiens verk, utan det är Decipher som tidigare mest är kända för att göra kortspel.

Däremot så finns en svag koppling till WOTC: Deciphers rollspelsdivision består nämligen av samma folk som jobbade på Last Unicorn Games som gjorde Star Trek-rollspelen, och blev uppköpta av WOTC. Dock snodde Paramount tillbaka Trek-licensen vid köpet (vilket gjorde WOTC rätt snopna - för att citera Peter Adkison, WOTCs grundare och f.d. VD: "Needless to say, I'm pissed.") och skickade över den till tidigare nämnda Decipher (som även gör Star Trek-kortspel).

LUG-folket fick dock jobba kvar på WOTC, och skulle göra lite jox till Dune-rollspelet som också hängde med köpet av LUG, men då upptäckte WOTC att den licensen gick ut i augusti 2000 så den planerade D20-versionen fick läggas ner. Sedan upptäckte Hasbro som äger WOTC numera att de hade lite ekonomiska problem, vilket ledde till att hela företaget inklusive WOTC fick skära ner på personalen, och då åkte LUG-folket ut. Dock snappade Decipher upp dem till att göra ST-rollspelet, och även LOTR-rollspelet som de senare snodde åt sig licensen på också.

Dock läste jag någonstans att Decipher eventuellt skulle använda D20 till LOTR, fast de hade inte bestämt sig vid tillfället.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top