Nekromanti Saga Trudvang snart klart..

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...håller på att lägga sista handen på layouten på Saga Trudvang. Tills vidare kan den som vill ju ta en titt på omslaget, se bilaga!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Se där ja, det börjar röra på sig minsan. Det var ju trevligt får jag säga !
Ska bli skoj att lästa det här !
 

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Skulle gärna vilja ge konstnären lite åsikter om omslaget:

Mörkare och djupare skog ger mer känsla. Det vackra gröna gräset skulle ge annan stämning om det var knotiga rötter, barr och mossa. Bakgrunden kan göras mörkare och skuggor kan nästan överdrivas. En rödbrun nyans som Vildhjartas omslag skulle ge ett intryck av riktigt tät skog. Trollet kan göras lite mer diskret och ögonen framträda mer i en skugglik gestalt.
Andra förslag är att göra det fallna trädet större med mer mossa (var inte sparsam här) och fler slingrande rötter. Glöm inte jordlagret som trädet ryckt upp.
Mer mossa och lavor på stenarna. Fler småträd och örter som hittat rot på stenarna och mer barkmönster åt träden i bakrunden. Men det är från min erfarenhet som utbildad konstnär.
Krigaren är rätt bra, men en vaksam blick med blänkande ögonvita som tittar bakåt hade varit stämingsfullt.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Den som väntar på något gott...

Ahh!!!!!

Äntligen. Det ska bli att se slutresultatet och jag hoppas ju så klart att alla ni kommer att tycka om det (lika mycket som jag gör). :gremlaugh:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Jag hade gärna plockat bort yxan från trollet.

/Han som tyckte det var synd att den fanns där
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tack för åsikterna, men jag behåller nog bilden som det här... Tar för lång tid att göra om, och jag och flera andra gillar den... nästa omslag kanske.. *L*



Och när det gäller stenyxan (riktat til Han, nedan) så kollade jag lite på trollbilder Alvaro gjort till DoDT. Och tycker han att troll kan ha sådana yxor så ÄR det ok. :gremgrin:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Vad är kopplingen mellan Saga Trudvang och DoDT? Är det samma setting fast olika regelsystem?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Ja. det stämmer. Det är världen Trudvang (den är ju helt underbar!).

Men du kommer att använda dig av Sagas grundregler (plus några små tilläggsregler i själva artikeln).

Tanke som jag har haft när jag skrivit artikeln är att jag inte ska hitta på massa nya regler till Saga utan använda dom befintliga. Jag tycker att det funkar bra. Ett exempel är att de gudomliga förmågorna som finns i DoDT har jag helt och hållet översatt till passande besvärjelser som finns i Saga-spelet (men det är fortfarande gudomliga förmågor men de fungerar, regeltekniskt, som en besvärjelse).

Hoppas att det var ett tydligt svar, jag kände att jag snavade lite på formuleringen. :gremwink:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Ok, så man behöver Saga-boken för att spela. Är det i övrigt fristående, eller behöver man nån Trudvang-settingbok också och det mest fungerar som ett översättningslager mellan spelen?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Saga-boken behöver man (eller de förkortade reglerna som finns för gratis nedladdnings på www.sagagames.com).

Ja, för att få Trudvangvärlden så behövs de världsböcker som Riotminds ger ut. (Alla om man vill använda hela världen, eller dom man tycker är intressanta).

Meningen är precis som du säger att man inte ska behöva Trudvang-boxen då man ska använda sig helt och hållet av Sagas regler.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja man behöver ha koll på Trudvangsettingen, även om det medföljer ett bra äventyr i "paketet". Men det är snygga trevliga böcker, så köp dem gärna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, man fast det SKADAR knappast att ha boxen, då det finns en hel del världsinformation i den som kan komma väl till pass. Jag skulle nog säga att du behöver den för att greppa hur världen fungerar. Saga Trudvang är ett komplement för att spela med Sagas regler, det är inte en ersättning av DoDT. Jag skulle absolut köpa den, eller i alla fall ett antal av Riotminds kampanjböcker så att man får en känsla av världen.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag håller med helt och hållet. Man jag vill ändå understryka att meningen är att spelgruppen ska använda sig av Sagas regler (och behöver faktist inte Trudvangs regelböcker, även om de kan vara användbara).

Däremot, som tidigare sagts, så behövs en eller ett par (eller alla) världsböcker som släppts till Trudvang.

en idé som slog mig nu är att använda sagas regler med Saga-Trudvangs artikeln tillsammans med Jorges Bestiarium. sen kör man Vildhjarta, Snösaga, Eldsjäl och Likstorm äventyren. Men helt enkelt struntar i Trudvangs världsböcker och tillsammans (lite samberättande) så skapar spelgruppen sin egna specifika Trudvangsvärld.

Kan vara coolt att testa. :gremshocked:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Tillägg

Men efter att ha gjort Saga-Trudvang så ska jag faktist spela DoDT, helt och hållet från Riotminds. Jag har en SL som dragit igång en kampanj i Mittland och jag ser fram emot att få använda min Trudvang-box med tillhörande Trudvangs äventyrare-bok.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Tillägg

har faktiskt aldrig spelat DoDT själv, du kan gärna komma med rapport sen vad du tycker...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
en idé som slog mig nu är att använda sagas regler med Saga-Trudvangs artikeln tillsammans med Jorges Bestiarium. sen kör man Vildhjarta, Snösaga, Eldsjäl och Likstorm äventyren. Men helt enkelt struntar i Trudvangs världsböcker och tillsammans (lite samberättande) så skapar spelgruppen sin egna specifika Trudvangsvärld.
Det nåt åt det hållet jag tänkt mig hela tiden när jag gått och väntat på Saga Trudvang. Jag vill ha det öppet och mystiskt och mytologiskt med plats för det som känns rätt utan att behöva "titta på kartan" så att säga. I mitt huvud ligger Osthem i väster t.ex. För Osthem är ju uppenbarligen det nya landet efter de förvisade korsat haven från sitt gamla hem i väster. :gremsmile: Därtill trollmånen, draknatten och allt annat smaskigt jag kan stoppa in. Mmm... mums!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Tillägg

Ska bli.

Jag ska spela dugladråparen Sigvgard "Suldur" Vidhoe från Noj, i Stormländerna.

Han har blivit slagen och hatad som barn och efter ett misslyckat mordförsök på en kung så blev han fängslad men sedan räddad av en besjungen hjälte från Mittland. Sigvgard valde att lämna sitt hemland med hjärtat (eller är det hjartat) fullt med hat och drivs nu av hämnd, en hämnd som han föder genom att ta morduppdrag och hjälpa andra att hämnas. Han vill hämnas på hela världen och tvivlar på guden Storme som har tillåtit hans folk att behandla honom så illa.

Han är bärsärk och dugladråpare samt den enda Stormländaren i gruppen.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Det där låter ju toppen. Jag har planer på att ta hela Trudvang och förlägga det i vår värld, tänk er att finland är landet i väster, sedan kommer hela ryssland fram till Uralbergen. I söder ligger Baltstaterna som för bli alvernas land. Finland kommer således att bli Vastermark och Ryssland att bli Mittland. Kanske man kan lägga Osthem väster om Ural så att bergskedjan blir Trillheim.

Ja, det är en idé i alla fall.
 
Top