Nekromanti Sabbat - Vampire

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag tycker att Sabbatan liksom alla WW saker börjar balla ut mer och mer. Jag är iofs en av de få som trånar efter ett mer gotiskt och mörkt spel istället för Streetfighter i WoD.
Men klaner som Kiasyd, vad är det för något egenteligen.. En gyllene vampyr som gillar att forska om saker. *suck*.
Vad är det för fel med en Tremere. Brukar inte de forska i gamla skrifter?

Only dead fish float with the stream.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Japp,
Är det nåt som gått överstyr så är det alla fåniga bloodlines som poppar upp från ingenstans. De värsta exemplen är väl blood brothers (tråkiga fighters), Daughters of cacafåneri (antagligen de värsta), Samedi(onödiga). Överhuvudtaget verkar WoD bli alltmer över befolkat.

ond
 

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
Re: Ta ngt roligt u-land..

De flesta uländer har endast en Religion i Landet. Av de som inte har det är den största gruppen delad på ungefär 50/50 vad gäller kristna och muslimer. Självklart finns det ju ett stort antal länder som inte kommer överrens med sina folkgrupper. (vill inte kalla dem Kristna eller Muslimer eftersom det inte är problemet). För att använda en sådan konflikt i ett rollspel (oavsett vilket), skall man tänka på grunden till konflikten och inte till vilka religioner som är inblandade. Det blir ju lätt så att vi i sådant fall går hem efter en spelkväll och upptäcker att Muslimer är grunden till att vi har det dåligt i Sverige, medans det inte är sant. Ta kriget i Libanon. Det kriget har alltid ansetts som ett religiöst krig, medans det hade sitt utbrott tack vare en förälskelse mellan en dotter och son av två skilda religösa familjer. I Libanon på denna tid förekom det giftemål mellan (Muslimer och Kristna, men det var inte vanligt). De två mäktiga familjerna blir arga på varandra och där deras barn ger sig av för att leva tillsammans bryter en konflikt ut som med övriga konflikter i landet mellan folkgrupper uppstår sedan kriget. (En intressant grund att skriva ett äventyr på. (inte Skräck, men...)).

Ta något Roligt U-land = Grekland. Ta något roligt I-land = Indien.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Ta ngt roligt u-land..

Vad jag kommer att tänka på är Haiti - särskilt under Duvalier-diktaturen. Det sades att hans "speciella polis", tonton macoutes, bara verkade på natten och drack sina offers blod... lägg till Serpents of the Light (som började på Haiti), Samedi och Lasombra-kulten i Blood Magic och myten om de onda andarna "loup garou"...

Lions, tigers and bears, oh my!
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Ta ngt roligt u-land..

De flesta uländer har endast en Religion i Landet. Av de som inte har det är den största gruppen delad på ungefär 50/50 vad gäller kristna och muslimer. Självklart finns det ju ett stort antal länder som inte kommer överrens med sina folkgrupper. (vill inte kalla dem Kristna eller Muslimer eftersom det inte är problemet).

Missuppfatta mig inte fel. Men konflikten är högst uppenbar i många länder. Jag uttalar mig inte för eller mot endera sidan. Dessutom är som du sade oftast bakgrunden mer komplex vilket är väldigt nyttigt och spelbart!

För att använda en sådan konflikt i ett rollspel (oavsett vilket), skall man tänka på grunden till konflikten och inte till vilka religioner som är inblandade. Det blir ju lätt så att vi i sådant fall går hem efter en spelkväll och upptäcker att Muslimer är grunden till att vi har det dåligt i Sverige, medans det inte är sant.

Den personen skall inte spela rollspel. Snarare läggas in på psyk.

Ta kriget i Libanon. Det kriget har alltid ansetts som ett religiöst krig, medans det hade sitt utbrott tack vare en förälskelse mellan en dotter och son av två skilda religösa familjer. I Libanon på denna tid förekom det giftemål mellan (Muslimer och Kristna, men det var inte vanligt). De två mäktiga familjerna blir arga på varandra och där deras barn ger sig av för att leva tillsammans bryter en konflikt ut som med övriga konflikter i landet mellan folkgrupper uppstår sedan kriget. (En intressant grund att skriva ett äventyr på. (inte Skräck, men...)).

Visst. Har varit tillsammans med en syriansk libanes en gång i tiden. Med tanke på vad de kostar i "drift" så kan ett smärre land gå i konkurs.. (SKÄMT) /images/icons/smile.gif

Ta något Roligt U-land = Grekland. Ta något roligt I-land = Indien.

Har jag missuppfattat ngt?? Grekland kanske inte är I-land men Indien are far behind.

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

zangwanka

Veteran
Joined
22 Aug 2000
Messages
7
Location
Ume
Det är väl inget konstigt med att det uppstår bloodlines. Vampyrerna gör juh en massa snedsteg när de skapar sina childes. Sedan verkar vampyrerna också evolvera och anpassa sina krafter efter omgivningen (tex city-gangrel).
En del experiment lite fel ibland. Blandar man fae och vampyrblod så blir det väl lite skumt.
Bloodbrothers och Gargoyles kan man inte säga något om. De är skapade av andra vampyrer med regler som finns inom spelet.
Bloodlines kan skapas av råmaterialet också. Tremere (och deras DA bloodline) och Giovanni är bra exempel på detta. Det är väl ingen som klagar på att de finns? Nä, just det. Där fick ni. Jag har rätt, ni har fel!
Jag tycker att bloodlines förgyller och berikar WoD. Själv brukar jag ha minst en av varje sort när jag skapar en stad.

Hur skulle det annars se ut?

Opinions are like assholes- everybody has one
 

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
Re: Ta ngt roligt u-land..

Missuppfatta mig inte fel. Men konflikten är högst uppenbar i många länder.
Jag missuppfattade dig inte. Håller med dig om att den ofta är uppenbar. Men när något är uppenbart tänker man ju inte så mycket på bakgrunden.

Den personen skall inte spela rollspel. Snarare läggas in på psyk
Då kan det bli fullt. Ett förslag är att varför inte låsa in dem i klostret i Boron?

Visst. Har varit tillsammans med en syriansk libanes en gång i tiden. Med tanke på vad de kostar i "drift" så kan ett smärre land gå i konkurs.. (SKÄMT)


Då har du inte varit tillsammans med en Sydafrikan. Ändå dyrare. Tänk bara på flygbiljettspriset. "Skall vi gå hem till dig eller mig?" (SKÄMT)
Grekland räknas som u-land medans Indien räknas till I-land. Svårt att färstå, men vad gäller mordern teknik samt ur den historiska vinkeln kan man begripa varför de räknas dit. Indien Har den största klass skilnaden i världen. ((tror jag)).
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Ta ngt roligt u-land..

Håller med dig om att den ofta är uppenbar. Men när något är uppenbart tänker man ju inte så mycket på bakgrunden.

Visst. Men det är bakgrunden man spelar på i WoD. Setites använder religionen som ursäkt när de vill bli av med det Ventrue-styrda bolaget som har allt för mycket att säga till om..

Då kan det bli fullt. Ett förslag är att varför inte låsa in dem i klostret i Boron?

Med Didi & Björn? /images/icons/wink.gif Nää

Då har du inte varit tillsammans med en Sydafrikan. Ändå dyrare. Tänk bara på flygbiljettspriset. "Skall vi gå hem till dig eller mig?" (SKÄMT)

AJJ

Grekland räknas som u-land medans Indien räknas till I-land. Svårt att färstå, men vad gäller mordern teknik samt ur den historiska vinkeln kan man begripa varför de räknas dit. Indien Har den största klass skilnaden i världen. ((tror jag)).

Åk dit och titta på kåkstäderna mellan flygplatsen och New Delhi. Jag tror du ändrar uppfattning om Indien ganska snart... Tyvärr. Värre misär en Nairobi

Wille



Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
Re: Ta ngt roligt u-land..

Tittar i mitt foto album från... Sverige, Danmark, Finland, Norge, USA, Canada, Tyskland, Holland, Belgien, Luxenburg, Frankrike, Spanien, Italien, Sovjet*, Österikke, Schweiz, Slovenien, Kroatien, Bosnien, Tanzania, Kenya, Zanzibar**, Etiopien, Eritrea, Sudan, Egypten, Saudi Arabien, Indien, Italien, Polen, England, Tunisien. (tror inte jag glömde något land). * var där när det var Sovjetunionen. ** Zanzibar är delvis en union med Tanzania men har även eget styre med egen president.

Om jag jämför alla länder jag varit i och deras kåkstäder och fattigdom har nog du rätt i att vägen mellan flygplatsen och New Dehli är värre än Nairobi och de andra länder jag varit i eller bott i.
Detta hindrar inte att indien är ett i-land. Det har ju inte med hur många fattiga som bor i landet utan till landets ekonomiska situation.

Nu vet jag att kåkstäderna i New Dehli inte är de värsta i världen heller. Men det spelar ju ingen roll. Kåkstäder är ingen rolig plats att bo i någonstans.

(Åke har rättat mig några gånger angående anknytningen, därför kommer anknytningen här).

med mycket konflikter. Tänk dig Camarillan som kontrollerar shell och någon Sabbat elder som tar kontrollen i Nigeria? Sedan har du som ytterligare bränsle striderna mellan kristna och muslimer. Assamites, Setites. Dessutom gör landets natur det hela intressantare Garous och annat otyg..

Varför inte lägga in händelsen i ett i-land som Indien tillexempel. Skulle vara häftigt med en sådan händelse PÅ flygplatsen i New Dehli eller varför inte i ...?

En fråga till...

Kan Vampyrer få AIDS?
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Jo, jag irriterar mig åxå på sabbathen... men å andra sidan så irriterar jag mig på allt som det där jämrans företaget kräks upp på rollspelsbutikernas hyllor

Självklart vill WW tjäna så mycket pengar som möjligt men min teori är att snubben som stegade in på WW kontoret först sa såhär: "Hörni killar. Nu har vi ett rollspel där alla karaktärer är vampyrer dvs bad guys. Det är inte bra. Men om vi fixar vamprer som ÄNNU elakare, så kommer RPna att framstå som good guys"

/sluper

"Ljuset i slutet av tunneln är bara ett tåg, och det är ändå inte ditt"
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Om du tog dig tid att LÄSA de där böckerna som "kräks upp" på hyllorna skulle du kanske förstå att budskapet snarare är: "Nu ska vi göra ett rollspel där INGEN är varken god eller ond."
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
tja, det är ju en trevlig ambition det där med rollspel där ingen är ond eller god... men tycker du själv att de lyckats särskilt bra med det? Inte för att carmarillans vampyrer är snälla men jämförman med sabbathen så tycker åtminstone jag att det framgår med all önskvärd tydlighet att sabbathen är "the bad guys".

Och JA jag HAR läst en hel del om WoD,samt både spelat Carmarilla, sabbath och mage kampanjer samt SLat Wampisar & ulvisar. Hade jag inte gjort det skule jag knappast ha fog för att uttala mig om skiten.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Jasså, du har läst böckerna? Jag ber om ursäkt - det märktes inte i ditt förra inlägg.

Ja, jag tycker de har lyckats bra med det. Jag menar, se på Camarillans Traditioner bara. Ser du någonting där som säger någonting om frihet, jämlikhet eller demokrati? Maskeraden måste upprätthållas till varje pris - om det innebär att skära halsen av de tjugo människorna som såg Benny Brujah lyfta upp en bil på parkeringsplatsen så är det helt ok (bara Fursten slipper hålla i kniven). Camarilla-vampyrer är civiliserade och kultiverade - så utmärkt raffinerade att fel ord till fel person kan kosta dig livet. Här har vi den optimala samlingen status quo, och de gör allt för att det ska fortsätta så.

Så här kan Camarillan också kan vara kan vara lika "elaka" som Sabbaten (bara inte lika ärligt elaka), men båda sekterna har "snälla" element också - Camarillan är trots allt ett försök att låta människor och vampyrer leva tillsammans i någon slags... inte fredlig symbios, men iallafall en hemlig icke-agressionspakt. Samtidigt är Sabbaten ett försök att avvärja domedagen och en strävan för frihet och jämlikhet.
 
Top