Nekromanti Sökes: Bra fantasyrollspel

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,551
Location
Stockholm
Tja.

Jag är på jakt efter ett bra fantasyrollspel. Efter att ha lirat Dungeons & Dragons (alla versioner) ett jävla tag nu, har jag börjat tröttna. Nya Drakar och demoner ser intressant ut, men jag väntar nog tills jag sett lite fler produkter till det innan jag funderar närmre på att lira det. Eon och Gondica har jag testat men inget av dem föll mig i smaken.

Så, förutom D&D, DoD, Eon och Gondica, vad finns det för bra fantasyspel där ute?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kan ju alltid prova att ladda hem Västmark http://www.foxtail.nu/
eller
Zhoria
http://www.pmzg.nu/ Det sistnämnda har en hel drös med tillägg, även dessa gratis.

Gillar du tabeller och levelbaserat finns MERP (svårt att få tag på i nyskick) och RMSS/RMFRP (kan börja bli svåra att få tag på, då företaget har konkat = ICE)

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Bra fantasyrollspel = Rolemaster(och lite nyheter)

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag är på jakt efter ett bra fantasyrollspel. Efter att ha lirat Dungeons & Dragons (alla versioner) ett jävla tag nu, har jag börjat tröttna. Nya Drakar och demoner ser intressant ut, men jag väntar nog tills jag sett lite fler produkter till det innan jag funderar närmre på att lira det. Eon och Gondica har jag testat men inget av dem föll mig i smaken.

Så, förutom D&D, DoD, Eon och Gondica, vad finns det för bra fantasyspel där ute?<p><hr></blockquote><p>Jag vet att jag kommer att få mothugg, men jag skulle vilja föreslå Rolmaster! Det finns i och för sig vissa naktdelar med spelet och en av dessa är att ICE som ger ut spelet har gått i konkurs. Men det låter som om spel systemet skulle ha blivit uppköpta redan, men det har inget givits några officiella kommentarer om det. Man kan läsa lite mer om det hela på www.guildcompanion.com. Dessutom så finns det intressenter inom fansen som verkar gadda i hop sig för att köpa lös den från konkursboet. läs mer om detta på www.ironcrown.org. Hur som helst så är RM mer avancerat än till exempel AD&D, men faktum är att den första produkten som hette Arms Law, från början var menat som en "krigares handbok" till TSRs produkt. I tidigare versioner av ovan nämnda produkt finns även konvererings regler från AD&D till Rolemaster.

Den senaste versionen av spelet heter Rolemaster Fantasy Roleplaying Game, och är egenligen samma som Rolemaster Standard System, men utan föregångarens tryckfel. Det finns även bättre förklaratingar och exempel. Dessutom så får du ett komplett system med den grundboken. Som du senare kan uppgradera med Character law, Arms law och Spell Law och några ytterligare titlar.

/Honken

PS. Märks det att jag gillar Rolemaster?.DS./images/icons/smile.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Rolemaster= många tabeller

"Eon och Gondica har jag testat men inget av dem föll mig i smaken."

Bör kanske tilläggas att rolemaster är ungefär lika smidigt och regellättviktigt som Eon (D.v.s inte alls :)
Rolemaster karaktäriseras av att ha tabeller för allting, särskilt strid.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Rolemaster= många tabeller

<I>Rolemaster karaktäriseras av att ha tabeller för allting, särskilt strid.</I>

Ja, men det är <I>snabba</I> tabeller! (-:
Strider i RM går ganska fort när man kan systemet; man får in blädderrörelsen i handleden efter ett tag. Det jag alltid tyckt är knöligast i systemet är den omständiga proceduren när man skapar karaktärer... och när de går upp i level - har man höjt ett par stats kan man få sitta i en timme och räkna om bonusar på sina skills sen.

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Rolemaster= många tabeller

Ja, men det är snabba tabeller! (-:

Ytterligare ett bevis på att människor kan vänja sig vid nästan vad som helst. Jo, jag vet att RM-spelare hävdar att det går rätt snabbt när man vant sig. Eonspelare brukar låta ungefär likadant. Jag tvivlar dock på att det ens med vana kan konkurrera med de snabbare systemen...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Rolemaster= många tabeller

<I>Jo, jag vet att RM-spelare hävdar att det går rätt snabbt när man vant sig. Eonspelare brukar låta ungefär likadant. Jag tvivlar dock på att det ens med vana kan konkurrera med de snabbare systemen...</I>

Marginellt långsammare - det är fortfarande bara fråga om 2-3 steg, och allt följer samma mönster och skala:
Anfallaren slår för träff, försvararen drar ifrån sitt försvar. SL kollar i vapentabellen. Om det blev träff men inte en Critical så drar försvararen av sina Hit Points. Ny attack.
<I>Om</I> det blev en Critical slår SL upp den aktuella Crit-tabellen, försvararen slår Crit-slag och SL avläser resultatet. Ny attack.

Saktas ner en aning till om det är flera inblandade som har olika vapen, med tiden det tar att bläddra ett par sidor.

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Rolemaster= många tabeller

"Det jag alltid tyckt är knöligast i systemet är den omständiga proceduren när man skapar karaktärer... och när de går upp i level - har man höjt ett par stats kan man få sitta i en timme och räkna om bonusar på sina skills sen."

Min åsikt också...och det är ett fall då det är bra att en karaktär i två uppsättningar, ett i excel-format i datorn och ett på papper (att kladda på under spelet)

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Re: Rolemaster= många tabeller

Jag tycker också att Rolemaster är riktigt bra om man vill ha ett detaljerat system (bättre än Eon utan att därmed säga att Eon är dåligt) och man måste ju inte använda alla regler i alla tillbehör.

[color:white]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Rolemaster= många tabeller

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Ja, men det är snabba tabeller! (-:
Strider i RM går ganska fort när man kan systemet; man får in blädderrörelsen i handleden efter ett tag. Det jag alltid tyckt är knöligast i systemet är den omständiga proceduren när man skapar karaktärer... och när de går upp i level - har man höjt ett par stats kan man få sitta i en timme och räkna om bonusar på sina skills sen.<p><hr></blockquote><p>Det är sånt man har excel till... Göra karaktärsblad på.

/Honken!
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Rolemaster= många tabeller

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Ytterligare ett bevis på att människor kan vänja sig vid nästan vad som helst. Jo, jag vet att RM-spelare hävdar att det går rätt snabbt när man vant sig. Eonspelare brukar låta ungefär likadant. Jag tvivlar dock på att det ens med vana kan konkurrera med de snabbare systemen...<p><hr></blockquote><p>Jag spelar inte Rolemaster för att jag tycker att det är snabbt. Jag har spelat allt från AD&D, D&D 3e och de är mycket snabbare än Rolmaster. Men jag tycker inte att de spelen ger mig lika mycket som Rolmaster gör.

/Honken
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Rolemaster= många tabeller

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Marginellt långsammare - det är fortfarande bara fråga om 2-3 steg, och allt följer samma mönster och skala:
Anfallaren slår för träff, försvararen drar ifrån sitt försvar. SL kollar i vapentabellen. Om det blev träff men inte en Critical så drar försvararen av sina Hit Points. Ny attack.
Om det blev en Critical slår SL upp den aktuella Crit-tabellen, försvararen slår Crit-slag och SL avläser resultatet. Ny attack.

Saktas ner en aning till om det är flera inblandade som har olika vapen, med tiden det tar att bläddra ett par sidor.<p><hr></blockquote><p>Jag tycker från början att jag skulle slå i alla attack tabeller, men senare så kom jag fram till att det skulle gå smidigare om jag kopierar upp den tabell som spelaren behöver, och det gör att det går mycket snabbare. Dessutom så hjälper det att ha diciplinerade spelare.

/Honken!
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Det är enkelt eftersom det egentligen bara finns tre bra fantasyspel (fniss):
1) Harnmaster
2) Warhammer Fantasy Roleplay
3) Hero Wars

Möjligen kan Ars Magica och Lace & Steel få slinka med på en delad fjärdeplats, men de är egentligen för udda och nyskapande för att förtjänas kallas fantasy...

mvh
Örnie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tvärtom!

"Möjligen kan Ars Magica och Lace & Steel få slinka med på en delad fjärdeplats, men de är egentligen för udda och nyskapande för att förtjänas kallas fantasy..."

Tvärtom är det därför som jag vill kalla dem för "fantasy". Fantasy i allmänhet är tämligen fantasilöst - Ars Magica och Lace&Steel (går det fortfarande att få tag på?) för in en stor dos fantasi i den genre där den paradoxalt nog behövs mest.

Och för övrigt, vilken annan genre skulle du vilja stoppa in dem i om inte fantasygenren passar?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Tvärtom!

Genren "Bra rollspel" - en genre som sällan överlappar fantasygenren. Om det är så bra som Ars Magica och Lace & Steel är, kan det helt enkelt inte vara fantasy...

mvh
Örnie
PS Obligatorisk smiley ;-) DS
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Om du hittar det tycker jag du skall prova FASAs numera nedlagda fantasysatsning, Earthdawn. Ett bra spel, med en mycket bra story och några av de bästa supplement jag ägt.

Rekommenderas varmt

/Pär
 
Top