Alltså jag tycker att EON, och allt som har med det att göra, är riktigt pungdåligt men den här pekoralen till kärleksförklaring gör mig sugen att kolla på det igen. Well played!Ymir;n100035 said:Tyvärr måste jag säga Spelpaketsboken, som är crowdfunder-exklusiv och inte ens helt utgiven i tryckt form än. Den är en kavalkad av kärlek till Mundana, extremt väl författad och fylld av tolkienistiska meta-referenser, målande kulturskildringar och otroliga äventyrshooks och i allmänhet fullkomlig awesomesauce som perfekt fångar spelvärlden och med basta stadfäster hur fascinerande den är.
Har du exempel på ett bättre spel?Robert;n100048 said:Alltså jag tycker att EON, och allt som har med det att göra, är riktigt pungdåligt men den här pekoralen till kärleksförklaring gör mig sugen att kolla på det igen. Well played!
Nåt av äventyren. Regnsynd, de fördömdas sista hopp eller diamantäpplet. Stämningfulla som fan. Utforskar Mundans bästa delar.obak;n100014 said:Om ni som älskar mundana skulle rekomendera EN bok som ni anser är den bästa, mest stämmningsfyllda, flaggskeppet i hela Eons utgivningskatalog som verkligen sätter fingret på hur jävla bra Mundana är som värld, vilken skulle ni rekomendera?
Ja, i möjligaste mån, men vi kan inte bara ge ut hela boken rakt av eftersom det vore att svika våra crowdfunders. Däremot kommer nog mycket från den att dyka upp som artiklar i olika sammanhang, men det kommer få dröja lite.Arfert;n100049 said:Ymir: kommer Spelpaketsboken någonsin ges ut för icke-fundare?
Jag tycker i stort att de nya reglerna är bättre än de gamla, och kör med dem. Men jag kan inte förlika mig med att slp:er och monster saknar attribut, att språkreglerna reducerats till en travesti, att sinnen inte är separata värden, att träfftabellerna är så simplistiska, att vapen inte längre har brytvärden eller kan fastna som skaderesultat, och att det inte längre finns regler för unga och gamla rollpersoner och att åldras. Jag saknar även mycket av detaljrikedomen kring rollpersoners bakgrund, tex tabellerna för familj och släktingar. Men utöver dessa reservationer älskar jag Eon IV.Minimoni;n100083 said:En fråga till Ymir, kör du med de nya reglerna till Eon? Jag vet att du är en del av eon och därmed kan ha valt att inte säga något negativt om nya editionen. Men på riktigt gillar du verkligen de nya reglerna?
Håller med om Språkreglerna, Åldersreglerna och "Detaljrikedomen kring rollpersoners bakgrund", Men i övrigt är det mest skönt att slippa saker som brytvärde (det var nog rätt få som körde med dem reglerna ivf).Ymir;n100085 said:Jag tycker i stort att de nya reglerna är bättre än de gamla, och kör med dem. Men jag kan inte förlika mig med att slp:er och monster saknar attribut, att språkreglerna reducerats till en travesti, att sinnen inte är separata värden, att träfftabellerna är så simplistiska, att vapen inte längre har brytvärden eller kan fastna som skaderesultat, och att det inte längre finns regler för unga och gamla rollpersoner och att åldras. Jag saknar även mycket av detaljrikedomen kring rollpersoners bakgrund, tex tabellerna för familj och släktingar. Men utöver dessa reservationer älskar jag Eon IV.
Det kan helt klart tänkas. När vi gjorde Eon IV var målet att grundboken ska innehålla just grundregler, och att det är i expansioner (pdf.er, häften, böcker) som avancerade regler läggs till. Såsom de regler som listas ovan. Och då kan spelarna välja från ett smörgåsbord av tillägg, där Ymir kör med brytregler och Ond bråd död låter bli.Kan det tänkas komma ett "Eon 4 - Advanced" för de lite mer avancerade spelare? Behöver ju inte vara mer än ett häfte med lite extraregler och utförligare tabeller för bakgrund och skador.
Mundo;n100801 said:Sorry för att jag fortsätter på OT topic, med saker som jag saknar med Eon IV.
Snabbhetsindex för vapen var en riktigt bra idé, typ att det var lättare att öppna en strid med spjut och att det var lättare att vinna initiativ när man var närapå kroppen ifall man hade ett kortsvärd.
För övrigt tyckte jag de nya språkreglerna till Eon är såsom språkregler bör göras. Skitfattigt att rulla en tärning när du ska prata liksom. Antingen kan du språket för en situation eller så kan du inte det. Inte så att man sitter ner och beställer käk på en restaurang en dag och sen nästa dag försöker du igen men den här gången misslyckas du, så nu beställde du en smäll på käften istället.
Unga och gamla rollpersoner vore najs att ha tillbaka dock. I Game of Thrones rollspelet hade de ett snyggt system för unga rollpersoner, de fick färre erfarenhet på skills/attribut men istället fler destinity points, som kan brännas för att lyckas med särskilda situationer, undvika dödsfall, etc. Lite buggigt system men tanken var god.
Indeed. Det är förenklat (och det är bra). Det är fortfarande mer avancerat än DnD eller WoD varianten, som i princip är "mata på varandra tills en får slut på HP", vilket gör mig glad.Ond bråd död;n100805 said:Det där om spjutets fördel tror jag finns kvar fast i annan form. Man har specialförmågor på vapnen nu, och jag är rätt säker på att spjutet hade just en bonus på att gå först. Överlag är mycket av reglerna såna där förenklingar som behåller resultatet av reglerna men utan att bli detaljtungt. Men det är klart, kortsvärdet har inte den senare fördelen vad jag kan minnas.