Det här gäller egentligen alla cyberpunkspel eller spel med annan hacking, så jag skriver ingen sammanfattning av Rotsystem i den här tråden...
Men: Hur kan hacking göras intressant och vettigt? Det här är de huvudtyper jag kommit på eller läst:
- Ett tärningsslag. Man rullar mot färdigheten Hacking, och får ut det man ville få ut.
- Flera tärningsslag. SL hittar på lite olika saker att slåss mot, och sen slår man mot färdigheten Hacking flera gånger, för att komma förbi de olika delarna.
- Gumshoeprincipen. Du har färdigheten Hacking, och använder den dator, och beskrivervad du letar efter. Då får du ledtrådarna eller vad det nu är gratis.
- Minispel. SL förbereder någon form av pyssligt minispel hackarrollpersonen och dess spelare får lösa. Används i massor av datorspel.
- VR-äventyrande. Rollpersonen eller rollpersonerna hoppar in i en VR-värld där de löser pussel och slåss mot monster som symboliserar de fientliga datorsystemen.
- Oldschoolvarianten. Spelledaren förbereder ett datorsystem med säkerhetsnivåer, konton och liknande. Spelaren får beskriva vad hen gör för att t.ex. hitta lösenord eller få reda på var det finns bakdörrar. Kräver rätt mycket kunskap från både SL och spelare.
Vilket föredrar du? Finns det någon lösning jag missat? Finns det något spel som gör det här riktigt bra?
Mina designmål är ungefär att jag vill ha förhållandevis realistisk hacking/cybercrime (dvs inte hollywoodhacking) och att spelaren ska få upplevelsen av att vara en cool hacker - inte av att styra en rollperson som är en cool hacker. Så har jag tänkt, men det kanske inte går...
Men: Hur kan hacking göras intressant och vettigt? Det här är de huvudtyper jag kommit på eller läst:
- Ett tärningsslag. Man rullar mot färdigheten Hacking, och får ut det man ville få ut.
- Flera tärningsslag. SL hittar på lite olika saker att slåss mot, och sen slår man mot färdigheten Hacking flera gånger, för att komma förbi de olika delarna.
- Gumshoeprincipen. Du har färdigheten Hacking, och använder den dator, och beskrivervad du letar efter. Då får du ledtrådarna eller vad det nu är gratis.
- Minispel. SL förbereder någon form av pyssligt minispel hackarrollpersonen och dess spelare får lösa. Används i massor av datorspel.
- VR-äventyrande. Rollpersonen eller rollpersonerna hoppar in i en VR-värld där de löser pussel och slåss mot monster som symboliserar de fientliga datorsystemen.
- Oldschoolvarianten. Spelledaren förbereder ett datorsystem med säkerhetsnivåer, konton och liknande. Spelaren får beskriva vad hen gör för att t.ex. hitta lösenord eller få reda på var det finns bakdörrar. Kräver rätt mycket kunskap från både SL och spelare.
Vilket föredrar du? Finns det någon lösning jag missat? Finns det något spel som gör det här riktigt bra?
Mina designmål är ungefär att jag vill ha förhållandevis realistisk hacking/cybercrime (dvs inte hollywoodhacking) och att spelaren ska få upplevelsen av att vara en cool hacker - inte av att styra en rollperson som är en cool hacker. Så har jag tänkt, men det kanske inte går...