Rollspelsterräng? (syfte fantasy / DoD)

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
387
Location
Stockholm
Överväger vara gubbigt motvalls, gå überanalogt och skaffa mig 3D-terräng och maxa DoD23-upplevelsen för min spelgrupp. Spelar redan idag analogt men även en del på Foundry (och ser poängen/lyxen med det) men labbar med vad man kan göra för att göra den analoga upplevelsen speciell/unikt. Har letat runt och lutar åt Dungeons & Lasers grid-baserade och modulära system och blir nyfiken på om någon har erfarenhet av deras produkter eller har annat att rekommendera? Eget 3Dprint är inte aktuellt, men montering och målning är helt ok!
 
Last edited:

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
466
Location
Uppsala
Vet inte om det är exakt vad du letar efter, men Crooked staff publishing har en hel del print and paste material som kanske kan vara något? Mycket är pay what you want. Länk
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Kan vara värt att titta på mdf-terräng. Sarissa Precision ( https://sarissa-precision.com/ ) har ett rätt bra rykte, likaså Kromlech ( https://bitsofwar.com/3-kromlech ), även om de senare huvudsakligen vänder sig mot Warhammer (men deras Frostgrave-terräng är riktigt trevlig).

Hittar du något kvar efter 4ground, så är det guld, men de konkade tyvärr förra året, så det kommer inte mer därifrån
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Har ingen erfarenhet när det kommer till Dungeons & Lasers men har en del 3d terräng från bla Dwarven Forge, Monster Fight Club, Tiny Furniture, Wizkids och några till.
Utöver fantasy är det någon speciell stil du är ute efter som tex grotta, dungeon, vildmark, stad osv? Räcker det med hus och figurer i papp eller ska det vara helt 3d?
Billigast är oftast om du kan få tag på någon spelmatta och sedan sätta ut lite 3d terräng på den.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
387
Location
Stockholm
Tack för flertalet bra tips - en gridmatta med lös terräng fungerar absolut! Fördelen med Dungeons and Lasers är den går montera ned till beståndsdelarna och var lätt förvara - a la vuxenlego, var tanken. Varierad miljö är intressant - men främst är det ju dungeons som man vill återge på ett spännande sätt. Kostar ju dock därefter, men det är en annan femma.

1696370372807.jpeg
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Nu har jag mest köpt enstaka miniatyrer och inte något komplett paket med terräng där men sett både färdigt målat och omålat och stl-filer till terräng på etsy.com.
Vill du ha något finare och dyrare så rekommenderar jag Dwarven Forge som har både målad och omålat att köpa(dwarvenforge.com).
Wizkids brukar ha en del mindre målade encounters typ "medieval farmer" vilket skulle kunna användas för en stridsscen men blir för litet om du tänkt grottröj med utforskning. Lite osäker på om Wizkids gjort dungeon-terräng. wizkids.com
Dyker även upp en del då och då på kickstarter men då blir det ju en del väntetid innan det kommer fram.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
Vet inte om det är exakt vad du letar efter, men Crooked staff publishing har en hel del print and paste material som kanske kan vara något? Mycket är pay what you want. Länk
Jag älskar crooked staff terrain, och passar på att länka till hans youtube-kanal också! Där bygger han alla prylar och han har en bunt jäkligt kreativa användningar.

Lite klipp-och-klistra, och det blir ju så klart inte _lika_ snyggt som riktiga 3-D-grejor.

Men jag tycker de ser förvånansvärt bra ut, och personligen blir jag väldigt inspirerad av enkelheten och anpassningsbarheten. Man behöver liksom inte anpassa alla äventyr till grejerna man har, utan kan rätt snabbt och enkelt slänga ihop en helt ny terrängbit som i alla fall kommer se hyfsat okej ut på under en timme (+ torktider).

Man kan ju till och med ta en sax och anpassa bitar allt eftersom om man vill moddifiera.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Printableheroes har också Props, som modulära dungeon-/grottväggar, bibliotekshyllor, skog, etc https://printableheroes.com/ - tycker stilen passar DoD väldigt bra. Synd att de inte säljer dessa som punchbar cardboard. (för mycket meck att klippa/klistra tyvärr).
 
Last edited:

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
387
Location
Stockholm
Blev en beställning av de 2 Pathfinderseten från D&L, gillar konceptet med de halvhöga väggarna samt ett prop pack med blandat att strössla.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Finns det något tips på cardboard terrain för fantasy, grafiskt liknande det som finns till Printable heroes? Tycker mest man hittar rätt "sterilt" och trist wargamingmaterial när man Googlesöker.

PS Kanske något för Ligan att titta på? Det borde finnas en marknad här tänker jag. De har ju t ex kompetensen genom Zone Wars nu för liknande produkter.
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Jag har fastnat för Battle Systems-kartonggrejer som jag tycker gör sig jättefint på bordet.

De har nåt dungeon-spel på gång om det är just grotta man ska ha, annars finns det lite hus och grejer både för fantasy och lite olika varianter av scifi och modernt.

 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
387
Location
Stockholm
PS Kanske något för Ligan att titta på? Det borde finnas en marknad här tänker jag. De har ju t ex kompetensen genom Zone Wars nu för liknande produkter.
Jag har helt klart gått i samma tanke om vi säger så... (FL minis/terräng)
 
Top