Rollspelsdöden -- myt eller sanning?

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Det var några år efter Mutant UA var slut som det inte kom så mycket svenska spel, men så snart crowdfudning och Publit osv började funka så började det komma grejer. Rollspelsdöen innebar att rollspelen fick flytta till en lite sämre hörna på SF-Bokhandeln. Det var det hela.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Som boende på någorlunda liten ort så blev det under "rollspelsdöden" svårare att få tag i rollspel. Dit jag gått för att köpa rollspel och se om något nytt kommit ut fanns inte längre något. Var först när jag var på resa till Göteborg och gick in på tradition som jag såg att ett nytt Mutant hade kommit ut (MUA). Kan tänka mig att många som bott i större städer eller haft turen att det funnits någon eldsjäl lokalt som fortsatt sälja rollspel inte upplevt det på samma sätt som många i mindre, åtminstone tills onlinehandel av rollspel blev mer vanlig.
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
245
Jag (som missat den första tråd som denna tråd brytits ut ifrån) undrar vilken dokumentär som ni syftar på.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Men mina anekdoter från att ha varit kurslärare till och från sedan 2012 är ju att antalet rollspelare i klasserna (som i detta fallet pluggar speldesign) ökat markant på tio år. Från att ha kunnat vara kanske en eller två individer som typ spelat lite rollspel någon gång, till att idag vara flera aktiva spelgrupper. Även med hänsyn till att klasserna är mycket större idag så är det en tydlig skillnad.
Yes, det är ju också ett tydligt tecken på rollspelsdöden. Jag upplever samma sak. För tio år sedan (är väl i runda slängar slutet på dödperioden) var det aldrig så att man stötte på rollspelare. De som kände till begreppet hade en vag bild av DoD eller av att man springer omkring i skogen. Numera stöter man på rollspelare överallt. I förrgår på tåget tvingades jag lyssna på tonårstjejer som talade om vilken level de är i Di-en-di. Och även folk som inte spelar vet ofta vad det är (alltså DnD). Det tyder ju också (återigen anekdotiskt) på ett det är fler rollspelare idag än för tio år sedan.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,232
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Rollspelsdöden är reell om man inte simmat i rollspelsfåran, där den levt och frodats. Men om man bara konsumerat rollspel utifrån hur tillgängliga och omnämnda de varit för en bred allmänhet, så kan man nog tro det försvann.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Rollspelsdöden = Äventyrsspels bortgång.

Neogames sålde mer än Äspel gjorde. Inte under peaken såklart men försäljningen ökade garanterat med Eon jämfört med Äspels sista år.

Detta har vi belägg för i åtskilliga trådar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Rollspelsdöden är reell om man inte simmat i rollspelsfåran, där den levt och frodats. Men om man bara konsumerat rollspel utifrån hur tillgängliga och omnämnda de varit för en bred allmänhet, så kan man nog tro det försvann.
Isf inträffade den när leksaksbutikerna plockade bort spelen från hyllorna och när Tradition slutade sälja. Alltså det som dödade Äventyrsspel/Target Games. Sen kom Neogames och SF-bokhandeln och ordningen var återställd i viss mån.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,232
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Så kan det vara. Men det talas rätt ofta om butiksdöden och [insert]döden i rapportering för att visa på en sanning. Vi vet ju att rollspel aldrig avtog och levt och frodats, även sålt bra. Bara i nya former och med nya kanaler.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Yes, det är ju också ett tydligt tecken på rollspelsdöden.
Jag håller inte alls med om det, för rollspel var under sina gamla glansdagar en nördig nischhobby. Om jag varit lärare tio eller tjugo år tidigare tror jag det sett exakt likadant ut som det gjorde 2012. Rollspelare var Hellfire Club från Stranger Things--de var inte Matt Mercer.

Däremot tror jag fler spelar rollspel idag än någonsin tidigare, och att det är helt och hållet oavhängt svensk rollspelsproduktion. Att vi har en ny svensk boom är en konsekvens av den internationella boomen--det är inte en direkt del av den.

Sen spelar det egentligen ingen roll. Mer rollspel åt folket! Jag tycker bara uttrycket "rollspelsdöden" känns felaktigt och missvisande.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,982
Förutom den förtjänst exempelvis Neogames gjorde under den så kallade rollsoelsdöden, som bland annat @Ymir nämnt, så vill jag även passa på att lyfta alla egentillverkade fanprojekt som kom under denna tid och som betydde väldigt mycket för många av oss. Även om Äventyrsspel inte själva gav ut material till Drakar och Demoner så kunde man hitta otroligt mycket välskrivet material på Sveroks scenariobank. Vissa grejer som släpptes där, bland annat Allt är guld som glimmar och Eldgryning, var bättre än mycket av det som Äventyrsspel själva släppte men har tyvärr glömts bort. På scenarionanken kunde man även hitta mycket annat bra, till exempel In the dark (Senare Bortom: Lögnens slöja) som skrevs av @Robert Jonsson . Det var känslan av att det var möjligt att själv skriva, layouta och få ut äventyr på nätet som fick upp mitt intresse för att själv skriva material till rollspel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Så kan det vara. Men det talas rätt ofta om butiksdöden och [insert]döden i rapportering för att visa på en sanning. Vi vet ju att rollspel aldrig avtog och levt och frodats, även sålt bra. Bara i nya former och med nya kanaler.
Fast butiksdöden är ju en generell sanning. Det är ju inte bara för att MQ gick i konkurs. Rollspelsdöden är ingen sanning. Äspelsdöden är en sanning.

Jag tycker bara att vi kan återge vår historia korrekt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,232
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Måste nog säga att jag aldrig upplevt Neogames storhet. För mig kändes det som en marginell parantes. Inga jag kände spelade dem, ett enda spel vet jag köptes in. Det är först nu i efterhand som man förstår att de spelades av rätt många.

Vadvill jag ha sagt. Att även vi som tror oss vara insatta, upplever allt från vår egen horisont. Så det som florerade för fullt ”hos alla” bland de vi pratade och umgicks med 1995-2022, behöver inte vara den upplevelsen andra haft.

Det sagt, död var inte rollspelen
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag försöker minnas var jag köpte rollspel 1995-2010. Vet att det fanns en spelbutik i Umeå där jag bodde 1995-2004. Från den butiken köpte jag ett reapaket med boxar och böcker till nya (svarta) Mutant. Vet även att jag köpte en del böcker till Star Wars D6 från någon postorderfirma, oklart vilken. Jag hittade dessutom en rollspelsbutik på nätet och bytte in en bunt begagnade böcker mot Riotminds första version av DoD från 2000. I övrigt har jag inga tydliga minnen av att se rollspel i butiker, eller att utbudet var särskilt stort under perioden. En avsevärd skillnad mot när Äventyrsspels produkter fanns lite varstans, men någon total död var det såklart inte. Det närmaste en rollspelsdöd jag upplevt är nog annars när West End Games gick i konkurs 1998 och slutade ge ut tidigare nämnda Star Wars.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Fast butiksdöden är ju en generell sanning.
Samtidigt hade vi ju Hobbygames i Uppsala och Spel & Sånt, med flera, som ägnade sig åt postorder. Vi hade också Tradition. Mycket kretsade kring Magic-korten, som väl än idag är många fysiska spelbutikers mest lukrativa gren, men där fanns alltid rollspel också.

Jag har ju inte bott i tätort förrän i vuxen ålder, så för min del var ju postorder det självklara alternativet. Dessutom kunde du alltid beställa det du ville ha, istället för att riskera att det inte skulle finnas. Samma sak som gör att jag handlar postorder än idag, även om en inte borde göra det utan stödja sina lokala butiker istället. (Ordershaming?)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Fast jag tror att det var mer än bara Äventyrsspel och att spelen försvann från butikerna. Utan att ha några statistiska bevis för det så försvann nästan alla slöspelarna till andra hobbies, framförallt datorspelen. Och många av kärntrupperna hamnade i det militära, till högre studier eller ut i arbets- och familjeliv.

Visst skedde det fortfarande utgivning och kreativa saker, men till och med själva begreppet rollspel fick en annan betydelse (lajv, dataspel) och i riksförbundet gick spelen från att ha varit huvudaktiviteten till en mer blygsam del.

Jag misstänker att genomslaget i media och popkulturella sammanhang var i det närmaste noll runt millenieskiftet. Utanför Neogames, WRNU och hos vissa spelskapare var rollspelen en fluga som var på utdöende i Sverige.

//EvilSpook
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Måste nog säga att jag aldrig upplevt Neogames storhet. För mig kändes det som en marginell parantes. Inga jag kände spelade dem, ett enda spel vet jag köptes in. Det är först nu i efterhand som man förstår att de spelades av rätt många.

Vadvill jag ha sagt. Att även vi som tror oss vara insatta, upplever allt från vår egen horisont. Så det som florerade för fullt ”hos alla” bland de vi pratade och umgicks med 1995-2022, behöver inte vara den upplevelsen andra haft.

Det sagt, död var inte rollspelen
Eon-forumet var länge det mest aktiva forumet på rollspel.nu. Det säger en del tycker jag.
 
Top