Jag är en impulsiv person som har lätt att påbörja saer utan attslutföra dem (äventyret: Flykten från stenklippan har tex legat nere länge)
Men i alla fall så har jag fått lite insperation till ett rollspel som jag skulle vilja skapa.
Har inga illusioner om att de kommer att bli lät eller ens färdigställt. men jag skulle ändå vilja försöka.
Så jag tänkte skriva vad jag tänkt i grova drag
Världen: Vår värld dock inte samma utveckling, gränser, länder. Utbeckligen har til viss del avstannat vid 1800 talet och den industriella revulutionen. Rollspelet ligger i Europa med en omgjord karta med tre huvud fratiner: Vatikanen (nuvarande frankrike, italien. Brittiska Imperiet: England, skottland, wales, nordirland, irland, holland, beligien, Tjeckiska Kejsardömmet (Tjekien, slovakien, polen, tyskland, öserike, rumänien, bulgarien, ukraina. Utöver dessa stora makter sinns : Skandinavium: Sverige, Norge, Danmark, Finland. ETLALI: Estland lettland litauen.
Karta: http://www.facebook.com/photo.php?pid=1173701&id=582910408
Samhället är uppdelat i två stora klasser: Magiker och Vanliga. Båda är dödliga människor med skillnaden att magikerna kan kalla fram demoner för att behälla sin makt och göra vad de önskar.
Att framana demoer har sina risker. I och med att framanigen behöver pentagram, symboler, runor samt nånting levande. Måsteallt vara perfekt utfört. det får inte finnas mista svaghet som demonen kan utnyttja för att bryta sig fri. Ifall han nu skulle göra det så suger han ut magikern på dennes energi och löper amok i den dödliga världen.
Demonerna rankads i en strikt hirarki och ju starkare demon som ska framanas desstå mer energi krävst det och för de större även mer magiker för att hålla samman framaningsplatsen.
För den vanliga människan är vardagen hård, enahanda och under ständigt hot från magikernas viljor. Det finns ett visst motstånd bland dessa men de är väldig oorganiserade för att kunna göra något.
Själva stämningen i världen är ganska mörk. För magiker den eviga maktkampen mellan varandra och hålla de ofrälse på plats. för de anliga att örsöka överleva och kanske en dag slå tillbka mot dessa antagonister.
I övrigt kommer spelet att focusera på indevider, de olika kulturerna och dess levnadsätt. Med klysor: engelsmännen är torra högdragna och té drickande (öl för de vanliga), Vatikanen är de "heliga" som försöker med hjälp av "änglar" rädda världen undand de hemska demonerna. Tjeckerna är visserligen bara en spillra av sin forna makt men är en blandning av tyskar och slaver.
Som tärnings sytem hade jag tänk använda 2T10 systemet. Med visa variationer. Ganska liknande de som finns i corilolis.
Insperation till dethär rollspelet kommerfrån " Ammuletten från samarkrand" böckerna, Mutant och vampire.
Släng gärma mycket feedback. allt är mer än välkommet =)
Men i alla fall så har jag fått lite insperation till ett rollspel som jag skulle vilja skapa.
Har inga illusioner om att de kommer att bli lät eller ens färdigställt. men jag skulle ändå vilja försöka.
Så jag tänkte skriva vad jag tänkt i grova drag
Världen: Vår värld dock inte samma utveckling, gränser, länder. Utbeckligen har til viss del avstannat vid 1800 talet och den industriella revulutionen. Rollspelet ligger i Europa med en omgjord karta med tre huvud fratiner: Vatikanen (nuvarande frankrike, italien. Brittiska Imperiet: England, skottland, wales, nordirland, irland, holland, beligien, Tjeckiska Kejsardömmet (Tjekien, slovakien, polen, tyskland, öserike, rumänien, bulgarien, ukraina. Utöver dessa stora makter sinns : Skandinavium: Sverige, Norge, Danmark, Finland. ETLALI: Estland lettland litauen.
Karta: http://www.facebook.com/photo.php?pid=1173701&id=582910408
Samhället är uppdelat i två stora klasser: Magiker och Vanliga. Båda är dödliga människor med skillnaden att magikerna kan kalla fram demoner för att behälla sin makt och göra vad de önskar.
Att framana demoer har sina risker. I och med att framanigen behöver pentagram, symboler, runor samt nånting levande. Måsteallt vara perfekt utfört. det får inte finnas mista svaghet som demonen kan utnyttja för att bryta sig fri. Ifall han nu skulle göra det så suger han ut magikern på dennes energi och löper amok i den dödliga världen.
Demonerna rankads i en strikt hirarki och ju starkare demon som ska framanas desstå mer energi krävst det och för de större även mer magiker för att hålla samman framaningsplatsen.
För den vanliga människan är vardagen hård, enahanda och under ständigt hot från magikernas viljor. Det finns ett visst motstånd bland dessa men de är väldig oorganiserade för att kunna göra något.
Själva stämningen i världen är ganska mörk. För magiker den eviga maktkampen mellan varandra och hålla de ofrälse på plats. för de anliga att örsöka överleva och kanske en dag slå tillbka mot dessa antagonister.
I övrigt kommer spelet att focusera på indevider, de olika kulturerna och dess levnadsätt. Med klysor: engelsmännen är torra högdragna och té drickande (öl för de vanliga), Vatikanen är de "heliga" som försöker med hjälp av "änglar" rädda världen undand de hemska demonerna. Tjeckerna är visserligen bara en spillra av sin forna makt men är en blandning av tyskar och slaver.
Som tärnings sytem hade jag tänk använda 2T10 systemet. Med visa variationer. Ganska liknande de som finns i corilolis.
Insperation till dethär rollspelet kommerfrån " Ammuletten från samarkrand" böckerna, Mutant och vampire.
Släng gärma mycket feedback. allt är mer än välkommet =)