Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2016 v21

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Så igår så såg jag två filmer.

Film nr 1 - Warcraft:

Vad kan man säga igentligen. Den såg riktigt bra ut, och även om jag var medveten om vad som var CGI och inte, så störde det mig inte, för CGI'n var bl.a väldigt välgjord. Orcherna såg väldigt välgjorda ut, munrörelser och så kändes som det är uppe där bland de bästa CGI animationerna av munnar och ansikten. Magi och sådant såg riktigt bra ut också, såg trovärdigt ut och så ur ett Warcraft perspektiv. Utseendet på världen, och de sakerna som fanns i den (inklusive vapen, rustningar, mm), såg väldigt "Warcraft'ight" ut också, som de borde. Storymässigt tyckte jag den var bra, kanske inget helt originellt, men den fick gjort vad den borde tyckte jag. Var kanske lite vag på vad en av ondingarnas motivation var helt och hållet, men inget som störde mig allt för mycket igentligen. Noterade inget ovanligt dåligt bland skådespelarna heller, det mesta var åtminstone ok, om inte bra, skådespelat tyckte jag.

När filmen väl var slut så hade jag en stark känsla av att "jag vill se mer...", både för att de sätter upp slutet lite med en tråd för en eventuel Warcraft 2, men även för att jag helt enkelt ville se mer... fick helt enkelt en mersmack för det. Har sätt att majoriteten av kritiker inte har gillat filmen enligt rottentomato, och folkets röster har inte kommit in än där... förväntar mig inte dock att den kommer springa iväg med riktigt höga siffror från folket igentligen. Personligen så tycker jag att den kanske är den bästa spelfilmen som har kommit ut än så länge, men det säger ju inte igentligen allt för mycket kan jag tänka mig. XD

Mitt betyg dock blir en 4/5 för Warcraft.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Film nr 2 - X-Men: Age of Apocalypse:

Vet inte helt vad jag ska säga. Där var inget som jag såg i filmen som kändes dåligt. Många scener som jag gillade starkt, där jag bara sitter och dricker in vad jag får se med mina ögon. Quicksilver scenen är ju helt klart en av höjdar scenerna, precis som i Days of Future Past. Gillade alla karaktärer som vi fick mer eller mindre, kanske några som vi fick lite för lite info om tycker jag (Psylock t.ex)... men annars så fick vi tillräckligt info med de flesta av de viktiga karaktärerna. Alla de "gamla" skådisarna fortsatte att spela sina karaktärer bra. Och alla nya skådisar spelade sina roller bra också tycker jag. Det enda jag kan påpeka här är väl att jag har aldrig varit förtjust i Jennifer Lawrence som Mystique. Det är inte så att hon är en dålig skådis eller något... jag har helt enkelt bara inte gillat henne i just rollen som Mystique/Raven, där föredrar jag helt Rebecca Romijn i den rollen än så länge. Storymässigt och så så är den bra, men inte lika bra som varken First Class eller Days of Future Past... men den gör sitt jobb bra nog ändå för mig.

I slutändan är jag ändå väldigt glad med vad vi fått se, och jag kommer gladeligen se nästa X-Men film också, och nästa andra superhjälte film också för den delen... och nästa, och nästa, etc. För detta är de filmer som jag har velat se sedan jag började läsa superhjälte serietidningar på tidigt 90-tal. Så faktumet att jag får se sådana här filmer nu, 20-25 år senare, i den mängd som jag får, gör mig väldigt glad. Detta är trots allt en av de stora anledningarna till att jag har sätt mer film på bio under de senaste ca 4 åren, än vad jag har gjort sammanlagt under de tidigare 33 åren av mitt liv (är snart 37). Got to watch them all! XD

Mitt betyg blir en 4/5 för X-Men: Age of Apocalypse.
 
Top