Nekromanti Rollspel med färdig premiss för zombiepokalyps?

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Jag såg nyss ett avsnitt av The Walking Dead och slogs ännu en gång av hur kul det vore att rollspela själva zombieutbrottet. Det MÅSTE ju finnas något färdigt spel tänkte jag, där man har spelsystem och ett "globalt händelseförlopp" klart, men där man kan zooma in på kampen för just ens egen lilla spelgrupps överlevnad.
Jag tänker mig ett scenario där man börjar något innan utbrottet, kan spela sig igenom det värsta kaoset och, beroende på utfall, även kan spela i den förändrade värld som nu återstår.

Det allra finaste vore att överraska spelgruppen. Vagga in dem i att man ska spela något helt annat vardagsdramatiskt, börja göra det också, och så plötsligt introducera zombiepokalypsen. Å, vilken glädje det skulle bli i min grupp!

Finns det några färdiga koncept för det jag söker?
Något på svenska?
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
All Flesh Must Be Eaten, uppfyller det mina önskemål?

Jag läser att det använder ett regelsystem som heter Unisystem och återfinns i flera andra spel. Då borde det kanske gå att lura i spelarna att det inte är zombies på g.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
184
Location
Södertälje
All Flesh borde absolut uppfylla dina krav.

Ett tips är äventyret som medföljer spelledarskärmen "Coffee Break of the Living Dead" som börjar just med att lura rollpersonerna att det är en helt vanlig arbetsdag som stundar...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Frågan är väl hur lurade spelarna blir när SL säger "Vi skall spela AFMBE, men utan zombies."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
Kampanjen war of the dead gör det du vill ha rätt bra: http://www.rpg.net/reviews/archive/15/15000.phtml

Hunter: the reckoning har som en av de största delarna av sin metaplot att de döda håller på att återvända från dödsriket i sina egna eller andraas döda kroppar. Grejen med det och Hunter i övrigt är dock att ingen annan ser det utom huntersen.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
wilper said:
Frågan är väl hur lurade spelarna blir när SL säger "Vi skall spela AFMBE, men utan zombies."
Nej just den formuleringen skulle nog inte lyckas lura en döv. Men lyckligtvis har jag inga moraliska skrupler med att INTE säga att det är AFMBE som ska spelas...
Som jag skrev ovan läste jag att det baseras på något som hette Unisystem, precis som flertalet rollspel som INTE involverar zombies. Med andra ord kan man antagligen med lätthet, om man bara hittar ett lämpligt rollspel, skapa karaktärer till en annan basic-variant av Unisystem. När så zombie-intrigen är avslöjad behöver det inte vara värre än att man kompletterar sina karaktärsblad med eventuella AFMBE-specifika funktioner. Till exempel. Om man nu skulle vara intresserad av just AFMBE.

Det har ju kommit fram ytterligare ett par förslag redan i tråden. Kul! Tack för responsen hittills! Jag ska kolla in allt och se vad vi kan hitta för göttigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Rehn said:
Som jag skrev ovan läste jag att det baseras på något som hette Unisystem
Samma sak gäller för övrigt den föreslagna War of the Dead-kampanjen; den använder Savage Worlds-regelsystemet.

Also: En av de första grejer jag snackade med min nu varande spelgrupp om var huruvida de var OK med om kampanjer plötsligt ändrade karaktär, typ att man började spela en GURPS Cops-kampanj som plötsligt blev Nobilis, eller whatever. Det finns trots allt spelare som verkligen avskyr att bli "lurade" på det viset. Jag har inte gjort det mot min spelgrupp ännu, men nu vet jag iaf att jag har deras tillåtelse =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
Also: En av de första grejer jag snackade med min nu varande spelgrupp om var huruvida de var OK med om kampanjer plötsligt ändrade karaktär, typ att man började spela en GURPS Cops-kampanj som plötsligt blev Nobilis, eller whatever. Det finns trots allt spelare som verkligen avskyr att bli "lurade" på det viset. Jag har inte gjort det mot min spelgrupp ännu, men nu vet jag iaf att jag har deras tillåtelse =)
Det här är en sådan grej som jag har en konstig inställning till. Jag tycker det är supercoolt om det är bra gjort, men är det det allra minsta dåligt gjort blir jag sur :gremtongue:

Jag har spelat ett noir spel där vi sprang in i en kille med övernaturliga krafter vilket var supercoolt :gremsmile:

Men jag har också spelat ett fantasy spel där det visade sig att det egentligen var ett sci-fi spel vilket var jättedumt.

Så om du ska lura dina spelare att köra en zombie kampanj se till att det är en bra kampanj :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rehn said:
Jag såg nyss ett avsnitt av The Walking Dead och slogs ännu en gång av hur kul det vore att rollspela själva zombieutbrottet. Det MÅSTE ju finnas något färdigt spel tänkte jag, där man har spelsystem och ett "globalt händelseförlopp" klart, men där man kan zooma in på kampen för just ens egen lilla spelgrupps överlevnad.
Allt Fläsk Måst' Ätas (All Flesh Must Be Eaten) är inte ett spel med "globalt händelseförlopp". Det är en verktygslåda för att bygga ihop sina egna zombie-apokalypser med tillhörande egna zombies, och inte mindre än elva (11) zombieapokalyps-frön som man kan utveckla till egna kampanjer.

Det kan man dock utnyttja för att få en viss överraskningseffekt. När jag körde ett äventyr i Skövde (med det fantastiska namnet Skövde Matfestival) så började jag med snabba men sårbara och inte så många runner-zombies i infektionens inledning, sedan långsamma men osårbara shambler-zombies (i horder också) när nästan alla var smittade, och slutligen en slags The Blob-jätteamöbor som bara kunde dräpas med eld. Det var inga problem att bygga ihop en flerstadiezombieapokalyps med Allt Fläsk Måst' Ätas regler.

Ett tips: Allt Fläsk... blir inte roligt om man spelar normala folk som inte har nån som helst koll på normala äventyrarfärdigheter.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Rehn said:
Jag såg nyss ett avsnitt av The Walking Dead och slogs ännu en gång av hur kul det vore att rollspela själva zombieutbrottet. Det MÅSTE ju finnas något färdigt spel tänkte jag, där man har spelsystem och ett "globalt händelseförlopp" klart, men där man kan zooma in på kampen för just ens egen lilla spelgrupps överlevnad.
Även om det inte precis uppfyller dina kriterier exakt, så måste jag ju dock rekommendera "Unhallowed metropolis"; det globala händelseförloppet är helt klarlagt, och man kan ju alltid lägga in spelarna i utbrottets början.

Annars är världen designad för en sk "neoviktoriansk" framtid, med en helt annorlunda historielinje än vår, och börjar således under den viktorianska eran.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Rehn said:
Det allra finaste vore att överraska spelgruppen. Vagga in dem i att man ska spela något helt annat vardagsdramatiskt, börja göra det också, och så plötsligt introducera zombiepokalypsen. Å, vilken glädje det skulle bli i min grupp!
Jo visst är det underbart att vagga in de små liven allt. Precis vad jag gjorde efter min Walking Dead uppenbarelse.

Jag valde att modda Fantasy! och kör det väldigt soft med regler. Mest rollspelande och lite tärningsrull när det behövs. Att fimpa zombies är ju som att grottkräla fast mest hela tiden oavsett om det är en gårdsplan, en lada, ett köpcentrum eller en grotta.

Systemet Z! (moddat Fantasy! då) är fortfarande väldigt löst och det har inte riktigt satt sig i mitt huvud. Jag har slopat försvarstärningar för zombies för det är ju inte så intressant eftersom det är tanken att man skall slå dom i huvudet med ett baseballträ eller skjuta dom i huvudet med en hagelsprakare. Sätter det sig lite hårdare kan jag säkert skicka över någon form av skiss på det hela. Vifåse. Kan bli så att jag fortsätter att hitta på eftersom. Det är rätt skönt det med.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
543
Location
Mörkmården (småland)
Dead Reign har en trevlig spelvärld — för olika värden av trevlig — och gör intressanta saker med zombies. Tyvärr har den de vanliga Palladium-problemen men om man tar sig förbi dem så.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
Jag nämnde Hunter: the reckoning tidigare i tråden och hur där är en zombie apocalyps på gång där. Hunter utspelar sig ju i World och darkness och detta gör att jag trodde att anledningaran till den var omöjliga att förklara på mindre än 3000 ord. Men som tur är har en användare vid namn Kurieg på Something awful forumet redan gjort det :gremsmile:

Superduper mega ultra spoilers för sammtliga world of darkness spel:

This is talking about the Metaplot from the end of the Time of Thin Blood book, when the Ravnos Antedeluvian woke up and started murdering everyone somewhere in India. Then 3 super powerful Kuei-jin block out the sky with storm clouds to try and slow him down. Also there’s a single solitary werewolf pack there basically looking up at Kaiju nightmare man and shiting their pants. Then the Technocracy drops a Spiritually Awakened Nuke on him, which not only kills everyone in the radius *but* Ravnos, but rips their spirits asunder, cracks open the walls of hell, creates the avatar storm, and allows wraiths to walk the world. Also since the Kuei-jin are dead now, the clouds part, and the Technocracy use their giant array of mirror satellites from Batman and Robin to focus all available sunlight onto Ravnos, which finally kills him.

What I’m saying is Time of Thin Blood was crazy
 
Top