Rollspel i undervisningen

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Som rollspelare vill jag ofta försöka få in rollspel i tillvaron när det är möjligt, och ett tillfälle jag gärna hade använt det mer är i mitt yrkesutövande som svensklärare på gymnasiet. Det är inte (bara) för att få in eleverna på den bästa hobbyn, utan för att jag faktiskt tror att de kan lära sig något av det.

Vid ett tillfälle hade jag en klass som jag tyckte var lämplig för att spela rollspel med, och jag började leta efter information om vad man skulle kunna spela och hur man skulle kunna gå tillväga. Mycket av det jag hittade var om FN-rollspel och liknande, vilket inte riktigt var det jag letade efter. Till slut ramlade jag över denna uppsats, "Adventures in the Classroom Creating Role-Playing Games Based on Traditional Stories for the High School Curriculum" av Csenge Virág Zalka, som väckte mitt intresse. Uppsatsförfattaren skapar ett enkelt rollspelssystem som går att spela i en klass med många elever. Hon presenterar tre olika äventyr anpassade efter den amerikanska läroplanen för high school, baserade på olika litteraturvetenskapliga saker; folksagor där hjälpredor med övernaturliga krafter förekommer, Det gyllene skinnet och Arthurlegenderna. Med denna vetenskapliga grund designade jag ett eget litet äventyr som jag spelledde med eleverna. Jag är dock inte säker på om jag lyckades lära eleverna nåt men jag tror de flesta tyckte det var ganska kul att gå till lektionerna!

Nu undrar jag om nån av er har nån idé om hur man kan använda rollspel i undervisningen! Det måste inte vara i svenskan på gymnasiet utan kan breddas till att användas i alla klassrum!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Inte personligen, men det här är relativt välforskat på inom lajv-svängen, och gränsen mellan lajv och rollspel känns väldigt tunt i såna här sammanhang. Jag tror att det här til exempel är en bra artikel https://nordiclarp.org/2015/03/04/learning-by-playing-larp-as-a-teaching-method/ och kanske särskilt om man gräver i referenserna, det är väldigt stort med rollspel inom skolan i Danmark och där går säkert att hitta mycket matnyttigt.

Annars tycker jag mest att det är häftigt att höra att det funkade, bra jobbat!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
Jag tror egentligen att man kan använda debatter på ett mer kreativt sätt än att bara köra en tvåtusenårig gammal uppställning med pathos, motargument och blaha. Genom att ta sig an roller och utföra "uppgifter" (diskussion i grupp) går det att kunna presentera sina slutsatser och se hur olika det blev från de olika grupperna. Efter presentationen får grupperna stick i stäv mot varandras slutsatser, antagligen via ledande frågor från "spelledaren".

En studiedag med ett megagame i stil med Watch The Skies skulle också kunna bistå med både SO- som debatt-undervisning.

Sedan finns det spel där spelarna lär sig språk.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jag tror egentligen att man kan använda debatter på ett mer kreativt sätt än att bara köra en tvåtusenårig gammal uppställning med pathos, motargument och blaha. Genom att ta sig an roller och utföra "uppgifter" (diskussion i grupp) går det att kunna presentera sina slutsatser och se hur olika det blev från de olika grupperna. Efter presentationen får grupperna stick i stäv mot varandras slutsatser, antagligen via ledande frågor från "spelledaren".

En studiedag med ett megagame i stil med Watch The Skies skulle också kunna bistå med både SO- som debatt-undervisning.

Sedan finns det spel där spelarna lär sig språk.
Tack för idéerna! Det där koreanskaspelet var verkligen lockande, men mest för mig personligen :)
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jag spelade in en session med rollspel i min gymnasieklass. Vi började spela IRL men sen kom covid-19 så vi körde klart äventyret via Meet. Efter att vi nått slutet gjorde eleverna en uppgift baserad på källmaterialet, anpassad till svenska läroplanen.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Jag har jobbat lite åt Lajvbyrån som bland annat arrangerar korta halvdagslajv för skolklasser, kopplade till olika mål i läroplanen och så vidare.

Det är ju inte riktigt rollspel, men närbesläktat i alla fall. Mycket av spelkonstruktionen påminner om megagame, fast mindre folk och mindre yta.

Rekommenderar även att prata med Gunnar Söderberg som säkert finns någonstans här på forumet. Han jobbar med bland annat just spel och undervisning i kombination. Dessutom ligger han bakom både Fallen Reich, diverse andra spel och är gammal konventsräv.
 
Top