Expertutlåtande ...
Stor roman: ungefär 150 x 225 mm skuret format
Liten roman: ungefär 130 x 210 mm skuret format
Pocket: ungefär 110 x 180 mm skuret format
Jag säger »ungefär» eftersom en snabb blick i min egen bokhylla ger vid handen att bokformaten varierar kraftigt.
Nästan alla böcker trycks i rullpressar (papperet matas in från enorma rullar) i stora upplagor, svenska rollspel trycks i arkpressar (papperet matas in ark för ark) i små upplagor.
Pappersark finns i ett antal olika storlekar, de flesta gjorda för att få minsta möjliga pappersspill (det som skärs bort efter bindning) vid tryckning i A-formaten.
Väljer du ett annat, mer udda format, får du mer spill. Tryckaren vill att du betalar för papperet han köpt in, alldeles oavsett om han skurit bort hälften.
Ergo: Udda format blir dyrare (som redan påpekats av andra i denna tråd).
Svaret på frågan »Varför inte trycka rollspel i rullpressar där pappersformatet är av underordnad betydelse?» lyder som följer: En rullpress är ett fasligt stort åbäke som tar timmar att ställa i ordning (höga fasta kostnader), varför det blir dyrare att trycka små upplagor (mindre än 5.000 exemplar).
/Dante - som varit i grafiska branschen i 12 år, jobbat på tryckeri i 3 år samt med jämna mellanrum sköter upphandling av trycktjänster och därför anser sig sällsynt kvalificerad att lägga sig i denna debatt.
P.S. Jag tycker heller inte att A4 är särskilt snyggt.