Nekromanti rollspel eller kampanj??

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Har ju längre arbetet med mitt senaste projekt börjat fundera allt mer över dess rätt att finnas till.... Låt mig utveckla.

Rollspelet Mirage har väl inget nytt och otroligt orginellt i form utav regler och dylikt, det är gamla vanliga T6-varianten med färdigheter å company(typ Eon å Neotech).

Så, nu ställer ajg mig själv inför frågan; om det nu liknar i stort sett alla andra rollspel, varför fortsätta? Då säger en liten rebell inom mig; men världen då?! världen! Jo, världen är, enligt mig, men ajg är ju iofs partisk, en ganska kul värld. Och jag gillar den ju som sagt starkt...

Men ska man då göra en kampanjvärld utav den istället?(Heter det förövrigt kampanjvärld?) Där man lite käckt bara skriver världen och lägger till det viktigaste, yrken, vapen och färdigheter specifika för världen och sedan använder regler från en annat rollspel? Kan det göras bara sådär? Måste man ha något slags tillstånd? Eller vad? Kan det göras?

Ojsan... mycket babblande här. Ska summera detta i ett apr raka(eherm) frågor;

1. Är det bättre att göra ett helt rollspel?
2. Eller en kampanjvärld?
3. Kan man göra en kampanjvärld å sno reglerna bara sådär?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Tja, du kan förstås inte publicera reglerna tillsammans med ditt rollspel. Däremot finns det gott om exempel på personer som skapat kampanjvärldar, lagt till nödvändiga speldata (färdigheter, egenskaper, vapen, monster o.s.v.) och sedan hänvisat till det rollspelssystem de avser skall användas tillsammans med sin värld. Det är inte ett dugg olagligt.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Egentligen är det inte så stor skillnad på olika rollspelsregler idag, enlig min mening... Visst finns det undantag, men helt ärligt har jag inte uppfattat större förändringar i sättet att skriva rollspelsregler sedan någon kom pa att KP kanska inte var det bästa som fanns... Sedan har karaktärsdargsattribut även varit en sån där sak som mitt öga fastnat lite för, men det är en petitess...

Om du avser skillnader som ex. Ob1T6 mot D1T20, så kan jag bara säga en sak; det är kosmetika! Alla slutar ändå på samma ställe, mer eller mindre... men för att inte göra någon arg så är det lämpligt att 'måla om' rollspelsreglerna lite, byta täningsystem eller någoot... få rollspelsregler är skrivna utan att smygtitta ganska mycket åt ett eller flera håll...

Mitt råd är alltså; skriv 'egna' regler, så man inte måste läsa ett annat rollspel för att kunna spela ditt...
Men du behöver inte vara rädd för att byta ut element, bara för skojs skull!

Om du vill göra en kampanjvärld, visst, men kom då ihåg att folk troligtvis kommer att spela ditt spel på samma sätt som de spelar det spel som du hänvisar till(rollspelare funkar så ibland), och inte omöjligt kommer de att tycka att det är 'bättre med orginalet', helt enkelt för att 'orginalet' är så invant i sättet att spela...
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"Kan man göra en kampanjvärld å sno reglerna bara sådär?"

Om det bara är för eget bruk så får du göra vad du vill.
Om din värld är rolig att spela i så gör det.
 
Top