Ok, kom på hur jag lägger in dem i statisiken. De japanska spelen vore dock kul att veta mer om.
Och Paranoia-karaktärerna är de från samma version? Vilken (above my security clearance, rapporterar genast till närmaste termineringsstation) ?
RYUUTAMA
Ryuutama var väldigt enkelt och klassiskt väljande av klass, val av en förmåga, hobby, mål, och några få attribut att sätta ut. Det gick snabbt och friktionsfritt.
De övriga japanska spelen föreslog alla att man skulle välja färdiggjorda karaktärer, upprepade gånger. Det verkar vara vanligare i Japan, om jag förstått det rätt. Speciellt för Double Cross förstår jag det...
SHINOBIGAMI
Rollpersoner skapas genom att välja ett passande ninjaaktigt namn, potentiellt genom en serie slumptabeller, ninjaklan, ninjafärdigheter, några ninjaförmågor (ninpo), och sen SUPER-ninjaförmåga (ougi). Färdighetslistan rolig, med allt mellan akupunktur, bomber, matlagning, psykiska barriärer och så vidare. Däremot är ninjaförmågorna alla ganska futtiga, både i effekt och beskrivning. Superninjaförmågorna ännu värre, förutom ett namngenerator är de i praktiken alla exakt samma, med en av 7 baseffekter man får välja. Så det som tog längst tid var att välja Ninpo, för att det inte var någon som inspirerade mig.
DOUBLE CROSS
Reglerna
varnar en från att försöka sig på att skapa en karaktär ett halvdussin gånger, och är lite förvirrande skrivna... men skapar man en får man välja bland dess MÄNGD av specialkrafter, som till skillnad från Shinobigami alla är
skitcoola och mekaniskt användbara.
Man börjar med att välja ett "Syndrome" - den typen av superkraft man fått av det övernaturliga virus som infekterat människor världen över. Sedan väljs en massa lore-mässiga saker:
Origin -> Experience -> Encounter -> Awakening -> Impulse som beskriver delar av karaktärens bakgrund, och genererar så kallade
Lois-kontakter, som ska användas på något vis som emotionella stöd och lockbeten för rollpersonen.
Men sedan kommer ens "Powers". Whooo boy! Massor av massor, och beskrivningen inspirerar. Jag valde
Bram Stoker Syndrome, med krafterna:
- Blood Burn. With this Power the User turns his blood into energy for attacks.
- Night Devil's Domain. Easily move at superhuman speeds by perfectly regulating the body's blood flow.
- Embrace. Revive the dead by transfusing one's own blood.
- Hell's Coffin. Reboot the body by deliberately stopping the heart and going into a state ofsuspended animation.
TENRA BANSHO ZERO
För att skapa karaktär här sätter man först ut 40 attributpoäng, och kombinerar sedan en bunt färdiga "halv-karaktärer" - Archetypes - som innehåller färdiga förslag på färdigheter, utrustning, krafter och "Fates", som är spelets sätt för spelaren att skaffa metavaluta. Så ett exempel kan vara "Ninja apprentice", där du får Ninjutsu (2), Willpower (2)... Ninja Sword (+3) och Fate: Emotion: Yearning for Freedom. Det gör relativt snabbt att skapa en karaktär, förutsatt att du är okej med de arketyper du hittar.
Det kan vara lite svårt att göra informerade beslut, eftersom beskrivningen av alla specialkrafter finns i andra delar av boken, men å andra sidan behöver man inte välja alltför mycket - man får alla effekter inom den allmänna "stilen" man valt. Så en ninja med 4 i ninjutsu får alla effekter inom samma skola upp till nivå 4.