Nekromanti Rollpersons grupp

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Jag undrar om det är någon som har ett bra förslag på hur en rollpersons grupp till någon form av fantasy rollspel kan se ut? Dela gärna med er av roliga erfarenheter osv.

(Hur mycket måste man egentligen skriva för att slippa vara grisodlare?)

[Hobert]
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
(Hur mycket måste man egentligen skriva för att slippa vara grisodlare?)

Mer än vad du har skrivit åtminstone...

Jag undrar om det är någon som har ett bra förslag på hur en rollpersons grupp till någon form av fantasy rollspel kan se ut? Dela gärna med er av roliga erfarenheter osv.

Ganska ordentlig blandning av yrken, den kampanj vi gör just nu (svavelvinter), består av 2 alvjägare, 1 dvärgkrigare, 1 barbarkrigare (väldigt troende, och vet inte mycket om civilisationen), 1 vandrande magiker, 1 tjuv (som är i grund adelsman) och som bara tänker på skatter (kunde kostat gruppen liven väldigt tidigt)

Sedan var det någon till...hmmm, väldigt intressant, men barbaren han är en höjdare (imponerad)

Riddaren - som lämnat grisarna för länge sedan, men tycker titeln äventyrare var bättre än soldat
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En grupp kan väll se ut på många sätt. men om det finns krigare, jägare, magiker, några pilbågsnissar så har du en hyfsat bra grupp. De täker varandar hyfsat bra.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Hur som helst. En grupp behöver inte täcka alla områden. Det kan vara enklast då men inte nödvändigtvis roligast.
Tänk er att inte ha någon stridspitt med, då skulle man vara tvungen att komma runt fiender på andra sätt. Smyga, tala (främjar ROLL-spelande) eller använda magi.

En grupp hittar de lösningar som passar den och SL måste anpassa uppdraget lite så gruppen kan klara det utan maff krigaren i det här fallet.

(25 inlägget Vapenbärare, 50, Äventyrare, 100 Soldat)

_öRn, nöjd när han blir Äventyrare, då räcker det.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Kan man inte nå'n gång försöka spela en fantasykampanj (eller vilken annan kampanj som helst för den delen) där sammansättningen inte är så himla klyschig?
Jag ska börja spela i en Hârnkampanj där alla ska vara magiker, det verkar spännande. Eller varför inte en kampanj där alla tillhör samma religiösa kult, eller där alla är medlemmar av ett tjuvgille...

mvh
Örnie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kan man säkert...och säkert har några gjort det också...
Men även om yrkesvalen är ganska klyschiga, så behöver inte karaktären vara det...
Dessutom vet jag att vissa rollpersoner har lite svårt för varandra...(jag gillar inte tjuven)...

Detta beror på att tjuven hela tiden pratar om pengar, något min karaktär inte är så himla angelägen att skaffa, utan vill utföra sitt uppdrag han fått från hembyn (är Alv).

Kan ju t.ex. skapa en grupp från ett kloster (orden) som har till uppgift att förgöra en "ond" religion eller liknande...

Riddaren
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Eller varför inte en kampanj där alla RP är 13åriga föräldrarlösa barn från samma skövlade barnhem.
Men vänta nu det är ju de vi gör just nu... (Jag är SL)

EON TEENs, EON TEENs, EON TEENs!!!


/Bjorn
 
G

Guest

Guest
Kommer ihåg när vi spelade Spindelkonungens labyrint en gång. Det är i princip ett "dungeon-cawl" äventyr. Vi var tre rollpersoner: en alvisk harmonistmagiker, en lönnmördare och en köpman (jag själv). Beväpnade med ett kortsvärd, en stav och två dolkar gav vi oss iväg för att samla skatter. Det roliga var att vi egenligen var rätt värdelösa på strid, men lyckades ändå klara uppdraget och döda spindelkonungen. (Alven slängde en Molotov-cocktail på honom och sen gick min köpman bärsärk mot den, efter att ha blivit skrämd av ett spöke. Synd att det var en permanent galenskap.) Tur att alven kunde hela också....
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Min grupp körde ett annorlunda kampanj där alla var oooonda.
Grejen var att vi tvingade en spelare som alltid spelade Lönnmördare att vara SL men han vägrade om vi inte var lite skumma och elaka så vi gjorde JÄTTEONDA gubbar. Det var jävligt kul, visserligen var gruppsammanhållningen lite speciell. Ingen fick trotsa ledaren för då dog de.

Vi bara körde på och kom på att vi skulle försöka bygga upp en klassisk ond borg med förtryckt befolkning. Vi var tvunga att skaffa allt från pengar och arbetskraft till kvinnor så riket skulle växa. Tyvärr så var vi så inriktade på att bli stora att vi var tvunga att släppa på ondskan. /images/icons/frown.gif

Men om någon vill köra en kampanj mot en ond Muhadin som byggt upp en ondskans borg komplett med fanatisk vakter i svarta rustningar, en ond kult, övervuxna vargar och korpar i den mörka Skuggskogen så mejla mig. Ni kan få alla ritningar och värden samt våran plan för världsherravälde.

_öRn
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Min avundsjuka

Nedrans attans att jag spelade Svavelvinter när jag var så grymmt liten! När jag läser om folk som just nu sitter och lirar denna eminenta kampanj färgas mina tankar av frätande avundsjuka.../images/icons/smile.gif Det hade varit så mycket bättre om vi väntat och kört det hela när vi mognat lite mer, men nu är det försent...snyft snyft...

-Gaxar, /images/icons/frown.gif
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Min avundsjuka

Jag dog av ett par stornäsade jävla idioter. Hela gruppen dog förövrigt. SL orkade inte mer...

/Sir Foilan - ville spela hela svavelvinter

"Blessed are the cheesemakers"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Min avundsjuka

Får väl samla ihop en grupp som inte har spelat svavelvinter, och spelleda den då?

I våran grupp var det bara 1 som hade spelat den, han är SL.

Riddaren - lever ännu iaf, fortsättning på söndag (längtar)
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Det jag menade var snarare mer "intressant" grupp än "bra" grupp. Alltså gärna med roliga roller och så. Intriger är alltid roligt! Idén om att låta alla RPs vara av samma sort verkar kul, och vi i min spelargrupp har spekulerat lite i det sedan tidigare. Det finns dock ett par som tror att alla karaktärer kommer bli varandra alldeles för lika då. Sedan tänkte jag komma med min del i debatten:

För inte alls länge sedan spelade vi äventyret Barbia. Då detta är ett mycket svårt äventyr, och vi skulle spela det med helt nygjorda gubbar fick dessa bli lite bättre än vanligt.

Vi hade en riddare (kommer inte ihåg varifrån) som hade flytt sitt hem då bönderna gjort uppror. Sedan hade vi för att "kontra" honom en livs levande upprorsman från samma plats! Denna var en skicklig vildmarkstyp, och de två bråkade ofta och mycket. På grund av äventyrets natur hade de dock inte tillåtelse att slåss, då Fadarims prästinnor behövde dem levande. Sedan hade vi en mörker magiker. En mystisk typ som tydligen hade lett en trupp soldater in i barbia och plundrat där under ett krig. En barbisk hövdingason som sett efterföljderna av dessa härjningar var också med. De två försökte hela tiden övertyga gruppen om att just hans version av hur det hela hade gått till var den rätta. Förutom detta hade vi en snobbig mästertjuv och en fanatisk präst (Båda de två sistnämnda dog när deras spelare hoppade av). Min egen karaktär var en ung blåögd, men mycket skicklig trubadur från Magillre. Han följde ständigt riddaren för att sjuga smöriga epos och grejer för honom och tog mycket illa upp av upprorsmannens anklaganden.

[Hobert]
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Min avundsjuka

Ok, ok, ok... Vi har i vårat gäng spelat Ärans väg vid pass åtta gånger.... jag tror vi kan den nu, men det dyker ändå upp överaskningar varje gång... Förstår inte, men vi turas å andra sidan om att spelleda den när vi inte har några andra ideer på G... då är det skönt att slappna av med en ny variant av vägen... *storflin*

Lady Silver Wolf
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Replay

Nu när du ändå nämner det kan jag väl säga att vi har spelat Svavelvinterserien (Konfluxen, även kallad) ett antal gånger också... jag vet faktiskt inte hur många gånger hela gruppen har dött vid Blattifagus /images/icons/laugh.gif

-Gaxar, kanske skall ta och fixa ett gäng som inte spelat kampanjen iallefall...
 
G

Guest

Guest
"Kan man inte nå'n gång försöka spela en fantasykampanj (eller vilken annan kampanj som helst för den delen) där sammansättningen inte är så himla klyschig?"

Det är klart man kan. Själv har jag under ungefär ett års tid spellett en fantasykampanj där alla RP är mer eller mindre krigare, och alla utom en (anka) är människor.

Vad jag ville uppnå var bl a att skapa en äventyrargrupp som hade en någorlunda rimlig chans att faktiskt hålla ihop, och ha en anledning till att göra det. Den klassiska/klychiga äventyrargruppen har jag aldrig riktigt förstått mig på. Jag har tex alldrig förstått varför en köpman eller en lärd skulle ge sig ut på äventyr med några smutsiga svärdsvingare.

En annan fördel med att sätta ihop grupper av liknande figurer är att spelarna inte kan luta sig mot stereotyper i sin rolltolkning. I en grupp bestående av endast krigare går det inte att vara en "typisk" krigare.

Naturligtvis skänker detta en begränsning åt spelgruppen, men det har jag inga problem med. Snarare kan det tvinga rollpersonerna till mer tankearbete i knepiga situationer eftersom de inte har lika många alternativ.

/Jakob
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Spelleder just nu en ganska homogen grupp rollpersoner till yrket (krigare), och det gör att de måste ta fram mer typiska karaktärsdrag för att inte bara bli en i mängden, och framför allt måste de tänka efter vad de tar sig för eftersom ingen av dem kan hela eller har någon form av drogkunskap.
Det är riktigt kul att skicka på dem ett monster av inte så grymt farlig karaktär när de reser genom ödemarken, då de måste vara aktsamma för minsta lilla skada kan bli infekterad och då är de helt hjälplösa under en lång tidsperiod... Utan helare eller dylikt är det ett måste att tänka efter på vad man egentligen sysslar med, och det smo de försökte få till ett oövervinneligt krigarband blev ett gäng ganska vanliga personer med sina egna speciella brister.
En homogen grupp till yrket gör att rollspelandet blir mer påtvingat men också roligare...

//Tegrevan
 
Top