Nekromanti Rollformulär till Chock sökes!

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Nu faller det sig så att jag har köpt det eminenta rollspelet Chock och sitter här med laddad snugga iförd min bästa rökrock och upptäcker till min fasa att spelet saknade medföljande rollformulär!

Om någon vill sälja/pracka på/ge mig rollformulär av någon sort skulle jag förvisso bli mycket munter!

Tycker för övrigt att Chock verkar vara ett mycket trevligt litet spel, även om jag inte röner alltför stora förhoppningar att skrämma exkrementerna ur mina spelare med det.

Just det; medan jag ändå sitter och skrevar kan jag passa på att fråga ifall någon känner till ifall det finns några bra artiklar/äventyr/blaj till Chock i någon Sinkadus (och i så fall i vilket nummer).

weatherman
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ahh, en ny Chockmästare ser dagens ljus!

Okej, jag tror jag har ett chockformulär här någonstans... Äh, vänta tills imorgon, då kanske jag kan scanna in ett. -då spelet är nedlagt borde väl det vara okej, no? Annars får jag väl emulera ett i excel. Man måste ju hjälpa en chockkompis!

Nå, jag känner bara till ett chockäventyr i någon Sinkadus, en varulvshistoria uppe i ett snölandskap. Det var inte särskilt anmärkningsvärt. Nä, det enda du behöver är det grundläggande tipset "spelarna har SETT skräckfilmer".

De kommer alltså begripa ganska snart att greven i själva verket är en vampyr, mao. Så länge du bygger upp äventyren smartare än så, så kommer du skrämma upp spelarna hur mycket som helst.

OBS! Chock är ett gammalt spel, och bör inte spelas i en direkt modern miljö. 1890 är en klassiker, men jag tycker att det är någonstans i början på åttiotalet som det är bäst att spela. Då har man dels en massa bra musik att spela, och dels har inte någon rollperson en mobiltelefon, som de har idag. Bara genom att plocka in lite lagom-gamla referenser som atari-konsoler och töntiga frisyrer, så får man till en ruggans bra atmosfär! Och du - varulvar ÄR det läskigaste som finns i något skräckrollspel, alla elder things o.dyl kan slå tentaklerna i knut på sig själva, och cairathen kan springa omkull sig själv i metropolis kloaker, de har INGEN CHANS mot de eminenta lycantropiska fullmånejägarna. De har dock inte så mycke besvärjelser och onda vägen-värde, så vill du köra ett sånt äventyr kanske du ska förlita dig på spöken och diverse annat.

Chock har faktiskt daterats ganska väl. Där CoC försökt återuppväcka sig själv med Delta Green och annat så har Chock bara lagt sig och dött. Alla som kan sina zombies vet dock att det är precis på kyrkogården som levande lik är som läskigast, så när du bara slingrar dig upp ur graven kommer du märka att Chocks märkliga spelmekanismer har blivit så gammalmodiga att de är rätt läskiga i sig, så jag tror nog allt att du kan ruska till dina spelare ordentligt...

Chock = en gast from the past, om man så vill.

/Rising
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Blaj till Chock!

Det är härligt att se att det är fler som spelar det alldeles eminent härliga spelet Chock. Jag har själv skrivit en ny version på spelet som jag planerar att få utlagd på nätet inom en snar framtid. Nåja, till blajet:

* I Sinkadus nr 4 finns äventyret Den svarta tigern (om jakten på Jack the ripper) samt en artikel om rollspel i det viktorianska England.

* Sinkadus nr 7 hade äventyret De dödas dag (voodoo och zombies).

I övrigt förekom en spalt i nästan varje nummer under den tid som Chock fanns, kallad Information från S.A.V.E. Det mesta i den spalten var dock bara sådant som nya färdigheter och liknande dravel. /images/icons/wink.gif

Om du är intresserad av att kolla in de äventyr och tillbehör som fanns till originalutgåvan Chill så är ett tips att kolla in http://www.orphyte.com/catalog/index.html
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Möjlig chockspoiler

Okej, jag tror jag har ett chockformulär här någonstans... Äh, vänta tills imorgon, då kanske jag kan scanna in ett. -då spelet är nedlagt borde väl det vara okej, no? Annars får jag väl emulera ett i excel. Man måste ju hjälpa en chockkompis

Det vore trevligt! (Jag kommer inte ringa rollspelspolisen om du scannar, min e-post finns i profilen wink, wink)

Nå, jag känner bara till ett chockäventyr i någon Sinkadus, en varulvshistoria uppe i ett snölandskap. Det var inte särskilt anmärkningsvärt.

Fjällmarschen ja... Inte så mycket att hurra över. Jag menar, hur uppenbart är det inte att SLP:n är varulven... Kom att tänka på ett annat, häftigt äventyr; De Dödas Dag eller något. Utspelar sig i på 20- eller 30-talet i Karibien (och du vet ju vad Karibien är lika med...). Värt en titt.

Nä, det enda du behöver är det grundläggande tipset "spelarna har SETT skräckfilmer".

Kan utnyttjas. Vad säger spelarna när de forcerar portarna till det gotiska slottet luskar runt lite med silverkulor och spetsade stolsben och inte finner ett enda spår av vampirisk aktivitet? Kreepy!

Å andra sidan har jag inte så mycket emot lite skräckpastisch (läses inte splatter) då och då...

Kom gärna med några trevliga tips!

1890 är en klassiker, men jag tycker att det är någonstans i början på åttiotalet som det är bäst att spela.

Viktorianskt är häftigt. Kjolar på bordsbenen... Hmm, åttitalet, framkallar ilningar längs ryggraden utan att man behöver slänga in några anomaliteter... Men jag hade faktiskt tänkt att köra på den stilen, sent åtti -- tidigt nitti, (särskilt nittio eftersom jag intte har så klara minnen av åttiotalet). Vore skoj om man kunde hitta prislistor från den tiden, man kunde ju få så mycket mer för sina små slantar!
En annnan idé jag har är att låta S.A.V.E. vara en tvättäkta stofilorganistation (jag är såå inspirerad av Lindengrens Piprökarspalt just nu!) där mobiltelefoner och internet ses på med avsmak. Voila, där slamp man de irriterande små liven!

Alla som kan sina zombies vet dock att det är precis på kyrkogården som levande lik är som läskigast, så när du bara slingrar dig upp ur graven kommer du märka att Chocks märkliga spelmekanismer har blivit så gammalmodiga att de är rätt läskiga i sig, så jag tror nog allt att du kan ruska till dina spelare ordentligt...


Mjo, misstänker det. Fasen också, börjar nästan tröttna på regler i allmänhet vid det här laget (kan iofs bero på att jag pluggat in för många system i huvudet på sistone...).

Tycker att du ska ta en titt på http://www.coolgames.com/mfg/mfgstore/orderforms/qo-chill.htm. Chock kanske är dött men det verkar som Chill (av någon outgrundlig anledning, inblandning av Det Okända månne?) fortfarande lever.

weatherman -- borde ha läst ut Den allvarsamma leken vid det här laget.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Blaj till Chock!

Det är härligt att se att det är fler som spelar det alldeles eminent härliga spelet Chock.

Det räcker med att se loggan för att bli förälskad! Kult, CoC och alla andra kan ta sig i Mumindalen när det gäller logotyperna. Chocks (konstig översättning på Chill måste jag säga) är ju riktigt läskig!

I övrigt förekom en spalt i nästan varje nummer under den tid som Chock fanns, kallad Information från S.A.V.E. Det mesta i den spalten var dock bara sådant som nya färdigheter och liknande dravel

Artikeln om en avhoppare (av Dag Stålhandske) är en rätt kul pryl dock.

Om du är intresserad av att kolla in de äventyr och tillbehör som fanns till originalutgåvan Chill så är ett tips att kolla in http://www.orphyte.com/catalog/index.html

Tack för länken Kennetho. Djävlar vilka häftiga äventyr! Death on Tour, det bara måste jag ha! Så farligt dyrt var det ju inte heller, men som vanligt antar jag att portot får en att må illa...

weatherman -- måste... köpa... T4:or...
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Blaj till Chock!

Kom förresten på att vi även hade ett Chock-äventyr i vårt gamla fansin Stank, vilket dock kan vara ganska svårt att få tag på numera. Äventyret hette Mysteriet i Wien och var skrivet av Dan "Neo" Johansson.
Hursomhelst kommer äventyret upp på hemsidan vi håller på att konstruera tillsammans med våra andra gamla artiklar.

Djävlar vilka häftiga äventyr! Death on Tour, det bara måste jag ha!

Det kan vara värt att säga att alla äventyren är inte till 100% seriösa, i synnerhet då just Death on Tour och Elviras Evenings of Terror.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Mmm... Nostalgi...

Kom att tänka på ett annat, häftigt äventyr; De Dödas Dag eller något. Utspelar sig i på 20- eller 30-talet i Karibien (och du vet ju vad Karibien är lika med...). Värt en titt.

Av Micke Petersén, publicerad i Sinkadus #7.
Illustrerad av en hög unga frilansare-på-prov som Håkan Jonsson, Stefan Kayat, Åke Rosenius...



(Rätt helkass, men det var min första publicerade bild i spelbranschen.)

--
Åke
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Blaj till Chock!

Hursomhelst kommer äventyret upp på hemsidan vi håller på att konstruera tillsammans med våra andra gamla artiklar.

Det ser jag fram emot!

weatherman
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Blaj till Chock!

I övrigt förekom en spalt i nästan varje nummer under den tid som Chock fanns, kallad Information från S.A.V.E. Det mesta i den spalten var dock bara sådant som nya färdigheter och liknande dravel

Artikeln om en avhoppare (av Dag Stålhandske) är en rätt kul pryl dock.

Glöm inte artikeln om Maffian i något nummer mellan 10-16??
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Atari på 1880-talet?

1890 är en klassiker, men jag tycker att det är någonstans i början på åttiotalet som det är bäst att spela.

Antar att du menade 1980, men i mitt förvirrade tillstånd (jag hade just tagit en dust med Napoleon) trodde jag att du menade 1880. Inte särskillt passande med Atari's då...
 
Top